menu

Bodymetrics: Online kleding passen

online kleding passen met augmented realityEr wordt natuurlijk al kleding online verkocht maar met de enorme hoeveelheid retouren door verschillende maten, kent dit nog wel zijn beperkingen. Met software van Bodymetrics, een nieuwe vorm van argumented reality, kun je in je woonkamer de kleding uit webshops thuis al ‘passen’. Is dit dé oplossing voor een markt die nu nog gebukt gaat onder een enorm retourenpercentage?

De techniek werd gepresenteerd tijdens CES, de jaarlijkse Consumer Electronics Show in Las Vegas. De technologie is ontwikkeld door Bodymetrics, dat hiervoor samenwerkte met PrimeSense en dus dezelfde 3d-sensors bezit als de Microsoft Kinect. De techniek werkt dan ook hetzelfde als deze gameconsole.

Helemaal nieuw, is het niet. In 2009 schreven we al over het passen van een bril, voor de webcam en in 2010 over de virtuele paskamer. Ideeen genoeg, maar in de praktijk komen we het nog niet veel tegen. Daar zal binnenkort verandering in komen, denken de mensen van Bodymetrics.

Met de door hen ontwikkelde oplossing kun je voor de tv staan waarna de sensoren je lengte oppikken, je taille, maar ook alle andere vormen en rondingen die jouw lichaam zo uniek maken. Nadat je een account hebt aangemaakt, kun je virtueel kleding passen van alle aangesloten webwinkels. De ‘3d body-mapping software’ werd als preview getoond tijdens CES, want het bedrijf is nog steeds bezig met het finetunen van het bedrijfsmodel en de prijs. Die laatste zal waarschijnlijk rond de 150 dollar liggen.

Gegevens matchen met kleding
“Wanneer je een winkel binnenloopt of je bezoekt een online kledingwinkel, dan hebben zij geen idee wat jouw maten zijn of je stijl”, aldus ceo Suran Goonatilake van Bodymetrics. “Onze software maakt een model van jouw lichaam in enkele seconden en verkrijgt honderden accurate afmetingen en data van jouw figuur. Daarna matchen we deze gegevens met de exacte afmetingen van een kledingstuk, zodat je het virtueel kan uitproberen op je eigen lichaam om te zien of het te strak is, te los of dat het gewoon perfect zit.”

Mocht deze, of een van de andere argumented reality-technieken, echt gaan aanslaan, dan is de vraag wat dit doet met de offline kledingbranche. Tot nu toe waren ze vrij onaangetast gebleven terwijl alles steeds meer online ging plaatsvinden.

Offline winkelen heeft voordelen
Natuurlijk zijn in de loop der jaren meer mensen online gaan winkelen, maar het offline kopen van kleding kende altijd nog een paar voordelen ten opzichte van de internetvariant. Kleding kopen in de winkelstraat kan niet alleen gezellig zijn met een aantal vriend(inn)en, ook kun je de kledingstukken passen en kun je desgevraagd advies krijgen van je naasten of van de winkelmedewerkster.

Nu met deze techniek hoef je de deur niet uit om kleding –virtueel- te passen. En ook het sociale aspect van kleding shoppen wordt getracht te kopiëren naar het online speelveld. Maar zoals altijd met nieuwe, haast revolutionaire technieken, zal het even duren voordat het echt gaat aanslaan en gemeengoed wordt. Er zitten immers nog steeds wat haken en ogen aan deze technologie.

Nog haken en ogen aan technologie
Zo zouden eerst genoeg webwinkels moeten meedoen om er überhaupt een succes van te maken. En daarvoor moeten al die webwinkels al hun kledingstukken op de een of andere manier ‘inscannen’, zodat er 3d-modellen gemaakt van kunnen worden, zodat klanten die virtueel kunnen aantrekken. En zoiets kost geld. Webwinkels zullen hier dus alleen aan meedoen, als ze verwachten de gemaakte kosten weer terug te kunnen verdienen. Voor een markt die bij veel artikelen een retourenpercentage kent van soms tientallen procenten, zou dat overigens wel een overweging waard kunnen zijn.

Verder moet de klant natuurlijk ook iets in huis hebben waarmee hij of zij de afmetingen kan laten opnemen. Of dit gebeurt met een Microsoft Kinect, of met een eigen kastje van bijvoorbeeld Bodymetrics is nog niet bekend. Hoe dan ook, ook de klant zal er waarschijnlijk iets voor over moeten hebben om vanuit de woonkamer kleding te kunnen passen  en daar verwachten wij zelf vooral een grote drempel.

Tags

Reacties