AI-tool schrijft unieke productteksten
De Amerikaanse startup Hypotenuse AI kan in enkele seconden automatisch duizenden unieke productomschrijvingen genereren voor webwinkels. In de toekomst wil het zelfs teksten genereren die zijn aangepast aan de bezoeker.
Artificial intelligence (AI) wordt steeds vaker ingezet voor tal van onderdelen in het bedrijfsleven. Er zijn zelfs tools in omloop die complete nieuwsberichten schrijven. (Misschien is dít bericht wel geschreven door een robot? Wij bevestigen noch ontkennen alles!)
Van Amazon naar startup
Hypotenuse is opgericht door Joshua Wong, die eerder werkte voor Amazon en zich bezighield met machine learning voor Alexa. In Juni verliet hij de ecommerce-reus om fulltime aan de slag te gaan met zijn startup.
Productomschrijvingen belangrijk voor conversie en SEO
Hij kwam op het idee om AI in te zetten om productteksten te automatiseren, nadat hij een vriend hielp met het opzetten van een webwinkel die vegan zeep verkoopt. “Het duurde een eeuwigheid om effectieve teksten te schrijven. We waren erg gefrustreerd door het proces, terwijl we alleen maar producten wilden verkopen”, zo legt hij uit aan TechCrunch. “Maar we wisten dat productomschrijvingen en teksten van invloed zijn op de conversie en SEO, dus we kwamen er niet onderuit.”
Wong vertelt dat de techniek, de data en de manier waarop ze het inzetten een jaar geleden nog niet bestonden. “Veel bedrijven die dit een jaar geleden probeerden te doen, gebruikten vooraf geschreven sjablonen. Destijds als men neurale netwerkmodellen of pure machine-learningmodellen gebruikten, konden die heel snel van de koers afwijken. Of ze waren niet erg goed in het produceren van taal die bijna niet te onderscheiden is van door mensen geschreven teksten.”
Een jaar geleden bestond deze techniek nog niet.
Welke tekst is geschreven door een robot?
Dat de techniek van Hypotenuse weer wat verder is, blijkt misschien wel uit onderstaand voorbeeld. Lees beide productomschrijvingen maar eens en probeer te raden welke tekst geschreven is door een robot, tekst A of tekst B. (Het antwoord vind je onderaan dit artikel.)
De startup is bezig met het bouwen van haar eigen dataset die het trainen van taalmodellen verder moet helpen. De gegenereerde teksten moeten uiteindelijk erg specifiek op de desbetreffende afbeelding zijn gericht, maar ook op de merk- en schrijfstijl van een webwinkel.
Niet geschikt voor elektronica, wel voor kleding en meubels
Wong benadrukt dat de output van zijn startup niet heel erg geschikt is voor webwinkels die elektronica verkopen, omdat die branches hun marketing vooral toespitsen op de specificaties van een product en minder op het ontlokken van een bepaald gevoel. “We richten ons meer op zaken als meubels en kleding; dingen waarbij je een gevoel wilt creëren bij de bezoekers, zodat ze overtuigd raken waarom dit product hen kan helpen”, zo legt hij uit.
(Tekst A is geschreven door een bot.)
Reacties