Gebrek kennis AI uitdaging voor retailers

Gebrek kennis AI uitdaging voor retailers

Ruim 50 procent van de retailers is volop bezig met AI. Zij zien dit als een kans voor het verbeteren van hun bedrijfsvoering en het vergroten van hun winstgevendheid. Daarnaast verwacht 96 procent van hen dat de klantvraag in de toekomst kan worden voorspeld. Dit op basis van historische gegevens.

Negen op de 10 retailers zien het doen van gepersonaliseerde productaanbevelingen in webshops als een kansrijke toepassing. Slechts 15 procent van de retailers met een grote omzet ziet AI als een bedreiging. De overige 71 procent ziet vooral kansen. Wel is het gebrek aan specifieke AI-kennis en vaardigheden een grote uitdaging. Dit blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. Zij onderzochten de ervaringen en percepties van Nederlandse retailers over het gebruik van AI.

AI voor productaanbevelingen webshops

Retailers zetten AI nu vooral in voor het geven van aanbevelingen in webshops. Ook chatbots en virtuele assistenten die vragen van klanten beantwoorden, worden mede mogelijk gemaakt door AI. En 1 op de 4 ondernemers gebruikt AI om de vraag naar producten te kunnen voorspellen, op basis van het koopgedrag van hun klanten. Hierbij worden diverse soorten data verzameld. Denk aan data over aankopen, bekeken producten en productreviews.

Uitrol AI vooral uitdaging voor kleinere retailers

Uit het onderzoek blijkt dat 1 op de 10 retailers niet over de juiste kennis en vaardigheden beschikt om AI zelfstandig uit te rollen. Ruim 62 procent beschouwt dit zelfs als een grote uitdaging. Het grootste knelpunt hierbij is het vinden van kundig personeel. Daarom wil ruim de helft samenwerken met een AI-kennispartner.

‘Vooral kleinere retailers hebben moeite de juiste expertise in huis te krijgen.’

“Naar verwachting zullen vooral kleinere retailers de moeite hebben om de juiste expertise in huis te krijgen en te houden”, aldus Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN AMRO. Als het niet lukt om samen te werken met derden, moeten zij zich op een andere manier onderscheiden. Ze kunnen bijvoorbeeld de focus leggen op het aanbieden van unieke producten. Of een unieke lokale omgeving creëren waar persoonlijk contact met klanten centraal staat. In combinatie met krachtige storytelling maakt dat juist het verschil.

Maroessia

Maroessia

Maroessia Karpenko werkt sinds 2023 voor Ecomercenews.nl, onderdeel van Zietuwel. Ze schrijft vooral nieuws- en achtergrondartikelen.

Bekijk alle berichten van Maroessia

Gerelateerde berichten