Affiliate marketing

Om jouw webwinkel bij een groter publiek onder de aandacht te brengen, kun je zorgen dat andere sites reclame voor je maken. Bij veel websites kun je reclamebanners inkopen tegen vaste tarieven maar vaak zijn er ook resultaatgerichte mogelijkheden beschikbaar. Deze vorm van adverteren wordt ook wel affiliate marketing genoemd.

Affiliate marketing
Bij affiliate marketing laat je anderen reclame maken voor jouw webshop en indien dit bezoekers of klanten oplevert, dan krijgen zij hier een vergoeding voor. Deze beloning kan op verschillende manieren plaatsvinden. De meest voorkomende zijn Pay Per Click (PPC) en Pay Per Sale (PPS). Pay Per Click wil zeggen dat de affiliate, degene die zijn website beschikbaar stelt, een bedrag krijgt per keer dat er vanuit zijn website is doorgeklikt. Hij krijgt dit geld ongeacht of er uit het doorklikken een verkoop volgt of niet. Vaak gaat het hierbij om een paar cent per klik. Pay Per sale werkt volgens een vergelijkbaar principe, alleen wordt de commissie nu pas uitbetaald wanneer de bezoeker daadwerkelijk iets koopt.

Reclame op internet vindt meestal plaats via grote banners en soortgelijke reclameuitingen. Bij affiliate marketing gebeurt dit ook, maar aangezien er vooral naar de resultaten gekeken worden zijn tekstlinkjes en soortgelijke aanbevelingen ook populair. Ondanks dat ze niet zo sterk opvallen kunnen ze soms aardig in de papieren lopen want een aanbeveling van een andere site kan soms enorm conversie-stimulerend werken.

Adverteren op de juiste sites

Net als dat het niet verstandig is om je eigen website open te stellen voor iedereen die maar wil adverteren, is het ook niet aan te raden om lukraak andere spelers te benaderen met de vraag of zij jouw banners of producten willen plaatsen en aanbevelen. Het is dus om slim om te zorgen dat de website past bij jouw productaanbod. Het plaatsen van een advertentie die ergens niet thuishoort, levert alleen ruis op de lijn. Staat hij echter op een site die wel affiniteit vertoont met jouw assortiment, dan is de kans groot dat jouw affiliate-campagne wel aanslaat.

Zelf doen of uitbesteden?

In het screenen van potentiële affiliate-partners gaat al snel aardig wat tijd zitten. Voordat je met een samenwerkingspartner in zee gaat, is het belangrijk om niet alleen te weten hoe effectief deze kan zijn, maar bijvoorbeeld ook hoeveel bezoekers de site trekt en hoeveel concurrenten er al aanwezig zijn. Je kunt zelf deals maken met interessante partijen, maar je kunt er ook voor kiezen om je aan te sluiten bij affiliate-netwerken als Daisycon, Zanox en Tradetracker. Het voordeel van de laatste optie is dat hier al veel bloggers en website-eigenaren zijn aangesloten. Met een beetje geluk kun je dus gelijk rekenen op een grotere bekendheid. Ook hebben ze software in huis waarmee je met behulp van cookies kunt zien waar een bepaalde aankoop vandaan komt. Uiteraard werken deze bedrijven niet voor niets. Een nadeel kunnen dus de kosten zijn die hiermee samenhangen. Daarnaast hebben deze netwerken soms een groot bereik maar ook een enorm aanbod aan adverteerders. Zelfs als je het dus uitbesteedt is het aan te raden om wat tijd te steken in het krijgen van de eerste affiliates en om ervoor te zorgen dat die voldoende resultaten zien, zodat je zeker weet dat je affiliate marketing-campagne werkt.

Wat kost affiliate marketing?

De hoogte van de vergoeding aan de affiliate hangt vaak af van meerdere factoren, onder meer van het bereik, het aantal verkopen, de gemiddelde orderwaarde en de mate waarin beide doelgroepen overeenkomen. Hoe hoger elk van deze factoren, hoe meer geld de affiliate over het algemeen zal vragen. Als je het uitbesteedt aan een bureau zal die je ook kunnen adviseren in de vergoeding, en natuurlijk kun e het ook vergelijken met andere marketingvormen. Wat betaal je nu per klik aan zoekmachines, of welk percentage betaal je vergelijkingssites? Het is jouw campagne, dus uiteindelijk is het aan jou om te bepalen hoeveel geld je ervoor over hebt.

Goede relaties opbouwen

Of je nu zelf de samenwerkingspartners zoekt of een gespecialiseerd affiliate marketingbureau dit voor je laat doen, het is in beide gevallen belangrijk om een goede relatie op te bouwen met je affiliates. Het hebben van één of enkele partners die je veel conversie opleveren is veel meer waard dan het hebben van meerdere affiliates die nauwelijks iets voor je doen. Om het voor je affiliate interessant te maken om juist voor jouw webwinkel reclame te maken, kun je denken aan een iets hogere beloning. Maar je zou bijvoorbeeld ook de cookieduur kunnen verlengen, zodat bestellingen die na een aantal weken worden geplaatst ook nog wat opleveren voor de affiliate.

Met affiliate marketing kun je vrij laagdrempelig starten. Probeer het anders gewoon eens om te zien of het voor jou succesvol is. Voor veel spelers, zowel klein als groot, is het al een interessante vorm van adverteren.