Webwinkel kopen
Alle begin is moeilijk, dus ook het starten van een webwinkel. Maar wat als je die eerste hordes nu eens in één keer kan nemen door een bestaande webwinkel te kopen? De voor- en nadelen van het kopen van een webshop en hoe je op zoek gaat naar het juiste aanbod.
Inhoud:
- Kopen om te starten
- Kopen om uit te breiden
- Voor- en nadelen van een overname
- Waarom wil iemand verkopen?
- Wat is een webwinkel waard?
- Waar let je op bij een overname?
- Aanbod van webwinkels
Starten? Overweeg om een webwinkel te kopen!
Waar begin je als je een webwinkel beginnen wilt? Vaak heb je wel een idee van het type producten dat je wilt gaan verkopen, maar weet je niet welke artikelen echt een goede omloopsnelheid gaan realiseren. Hierdoor is het lastig om vooraf te bepalen hoeveel stuks je van elk artikel wilt. Ga je kleding of schoenen verkopen? Dan is het door kleur- of maatvariaties nog lastiger om de juiste voorraad in te kopen!
Áls dat al lukt, want vaak werken groothandels of leveranciers alleen met partijen die al wat omzet realiseren. Op een nieuwe starter zitten ze niet zozeer te wachten. Maar als je nou een bestaande webshop koopt, neem je meestal ook de leverancierscontracten mee over. Het voordeel zit echter niet alleen in de voorraad. Ook zaken als het bouwen van de webwinkel, of het verkrijgen van de juiste marketing en naamsbekendheid kosten veel tijd. Terwijl jij eigenlijk gewoon lekker van start wilt met verkopen en resultaat wilt zien. Dus, waarom zou je geen bestaande webwinkel kopen?
Wil je een webshop kopen? Op Webshopovername.nl of Brookz.nl vind je een groot aanbod. Ook kunnen zij helpen met de verkoop of waardebepaling.
Huidige webwinkel uitbreiden door andere webshop te kopen
Er zijn veel mensen die een webwinkel kopen om hiermee een vliegende start te maken, maar de meeste webwinkels worden overgenomen door iemand die hiermee zijn huidige winkel of webshop wilt uitbreiden. Het kopen van een concurrerende webwinkel kan veel voordelen bieden. Om te beginnen koop je als het goed is direct wat extra omzet. Daarnaast koop je interessante data: je ziet direct wat bij de andere webshop hardlopers zijn of op welke zoekwoorden deze een goede conversie realiseerde.
Daarnaast zijn er soms mooie extraatjes te behalen. Denk aan extra leverancierskorting die je nu kunt realiseren omdat je nu groter kunt inkopen. Hetzelfde geldt voor de tarieven van je payment service provider of pakketbezorging: bij hogere volumes kun je soms betere tarieven onderhandelen.
Ook kun je soms marketingvoordelen behalen als je beide webshops samenvoegt. Zo kun je de posities uit zoekmachines overnemen of zelfs verbeteren als je beide webshops samenvoegt, of kun je op deze manier een goedlopende Google Ads-campagne overnemen.
Is de webwinkel die je wil kopen je eerste webshop? Lees wat er bij een webwinkel beginnen komt kijken. Zie ook alle kosten van een webwinkel.
Voor- en nadelen van een webwinkelovername
Het feit dat jij je over veel basiszaken geen zorgen meer hoeft te maken, heeft natuurlijk enorm veel voordelen. We zeiden het eigenlijk al: jij hoeft je niet meer druk te maken over het maken van de webwinkel, het vinden van leveranciers of het kopen van de domeinnaam. Want dat is allemaal al gedaan.
Vaak is er nog een flinke voorraad aanwezig en als je geluk hebt, heeft de website al aardig wat bezoekers. Je kunt dus meteen aan de slag. En als je problemen tegenkomt bij het runnen van je webwinkel is daar altijd de vorige eigenaar die je waarschijnlijk best af en toe wil helpen.
Direct aan de slag door een webwinkel te kopen!
Maar er kleven ook nadelen aan het overnemen van een kant-en-klare webwinkel. Jij hebt de webshop niet van begin af aan opgezet, dus waarschijnlijk zijn bepaalde elementen niet helemaal naar jouw wens. Daarbij lijkt de startperiode vooral hard werken en veel investeren, maar tijdens deze opstartperiode leer jij je webshop ook door en door kennen. Je bent zelf aanwezig bij elke beslissing en ieder probleem, waardoor jouw webwinkel geen geheimen meer voor je zal hebben. Ga je een webwinkel kopen dan spring je eigenlijk gelijk in het diepe: je nieuwe webwinkel is niet jouw product. Je zal de winkel met al zijn eigenaardigheden dus eerst goed moeten leren kennen.
Start je met een webwinkelovername? Dan spring je meteen in het diepe!
Ook koop je met een webwinkel niet alleen de voordelen, maar ook bestaande problemen. Niet elke webshop loopt even goed en misschien stond de webshop van jouw keuze wel te koop, omdat die steeds minder winst maakte en op den duur zelfs verlies gaat draaien? Hoe ga je het tij keren en weet je zeker dat jou het wel lukt de winkel winstgevend te maken?
Waarom wil iemand zijn webwinkel verkopen?
Waarom zou een webwinkelier zijn winkel verkopen als hij winst maakt? Er zijn natuurlijk redenen genoeg te bedenken. Misschien wil de huidige eigenaar met pensioen of heeft die simpelweg geen tijd meer om de webwinkel te onderhouden. Het kan ook zijn dat het hem gewoon niet gelukkig maakt. Dat zo’n webwinkel toch niets voor hem is. Of misschien draait de webshop inderdaad verlies, maar liggen de fouten er zo dik bovenop dat jij niet veel problemen zult hebben om hier verandering in te brengen. De reden kan natuurlijk wel veel invloed hebben op hoe de webshop nu draait en wat jij er straks van mag verwachten.
Wat is een webwinkel waard?
De waarde van een webshop bepalen is meestal niet gemakkelijk. De tarieven lopen enorm uiteen. Natuurlijk zijn er wel vuistregels zoals een x-aantal keer de winst of op basis van de omzet, maar dat is puur een gemiddelde. En dat is ook niet zo gek want webshops zijn van veel zaken afhankelijk. Zo is een webshop die wel veel winst maakt, maar al jaren niet meer is bijgewerkt of waar leveranciersafspraken zijn gemaakt die binnenkort komen te vervallen waarschijnlijk toch veel minder dan dat gemiddelde waard.
Aan de andere kant kan een webshop die nog amper winst maakt maar afgelopen jaren een enorme omzetgroei en stijging in zoekmachineposities toonde waarschijnlijk toch best wel wat waard zijn. Experts die al veel webwinkelovernames hebben meegemaakt, hebben hiervoor meestal wel een rekenmodel opgesteld. Zo is de discounted cashflow-methode populair onder overnames in de ecommerce.
Waar let je op als je een webshop koopt?
Waar moet je nu op letten om geen kat in de zak te kopen? Om te beginnen of de webwinkel bij je past. Kijk even of het aanbod aan producten iets is dat jij zou willen verkopen. De kans is namelijk groot dat jij hier straks fulltime mee bezig bent. Zie jij jezelf klantvragen over die producten beantwoorden of reclames bedenken voor het aanbod van die webshop?
Daarnaast is het natuurlijk wijs om de bedrijfscijfers even kritisch door te nemen. Je moet om te beginnen natuurlijk even kritisch kijken naar de vraagprijs. Is die redelijk en kun jij die makkelijk betalen? De webwinkel mag niet te duur zijn. Niet alleen duurt het dan te lang voordat je hem terugverdient, maar meestal komen er ook nog wel wat kosten bij na de overname. En is de voorraad bij de koop inbegrepen of moet je na de overname direct een grote aankoop doen bij je leverancier?
De meeste webwinkels blijven bij hun leverancier maar dat hoeft natuurlijk niet. Weet jij al bij welke groothandel of leverancier jij wilt inkopen?
Ziet de webwinkel er mooi uit of zul je hem alsnog helemaal opnieuw moeten (laten) ontwerpen? Zijn alle benodigde functionaliteiten aanwezig en gemakkelijk te gebruiken? Is de webwinkel volgens jou voldoende toekomstbestendig? Als dat niet zo is, hoeft dat niet direct een probleem te zijn. Sommige kopers zoeken vaak juist liever iets dat ze op kunnen knappen! Pas dan zien ze de echte groeikansen. Maar dat betekent wel dat je naast de overnamesom meestal ook geld moet investeren in het vernieuwen van zaken!
Vergeet ook niet de lopende kosten van de webwinkel te bekijken. Want met alleen het overnemen en op orde maken ben je er nog niet. Je zult vervolgens de webshop moeten laten draaien. Wat zijn de verzend-, marketing-, huur-, of personeelskosten? Welke kosten kun je schrappen omdat jij dat op een betere/andere manier kunt oplossen?
En niet onbelangrijk: hoeveel bezoekers heeft de website en wat was de omzet van de voorgaande maanden? Zijn de producten (nog) wel goed verkoopbaar? Is het aanbod ook hetgeen wat jij zou willen verkopen of moet je dit helemaal aanpassen met alle SEO- en SEA-problemen die bij grote wisselingen in assortiment komen kijken?
Maak een weloverwogen keuze en vraag als het even kan iemand die er veel verstand van heeft om je bij te staan.
Aanbod van webwinkels die te koop zijn
Heb je een webwinkel op het oog? Dan kun je deze even benaderen en aangeven dat je interesse hebt om de webshop te kopen. Met een beetje geluk wil de eigenaar het wel overwegen en kun je met elkaar in gesprek. Al is er natuurlijk een grote kans dat de huidige eigenaar helemaal niet denkt aan het verkopen van zijn bedrijf.
Het is makkelijker om een webwinkel te kopen als er voldoende aanbod is. In veel bedrijfstakken is dat soms best een groot probleem, maar webwinkels kunnen meestal onafhankelijk van hun locatie opereren en worden dan ook regelmatig te koop aangeboden. Er zijn verschillende websites waarop webwinkels te koop staan. Het grootste en bekendste platform voor de ecommerce is waarschijnlijk Webshopovername.nl. Deze marktleider heeft de meeste webshops en ook regelmatig grote webwinkels te koop staan. Via deze site zijn er al heel wat miljoenenomzetten van eigenaar gewisseld.
Maar het is zeker niet de enige site. Als je vooral op zoek bent naar een klein beginnetje voor weinig geld kun je eens kijken op Sitedeals.nl. Hier worden bijvoorbeeld verschillende webshops geveild. Op Webwinkelforum.nl kun je ook vaak webwinkels kopen. Nog niet gevonden wat je zocht? Op Marktplaats.nl staan ook regelmatig webwinkels te koop.
Wees vooral kritisch als je op zoek gaat naar een webwinkel ter overname! Let goed op of er geen addertjes onder het gras zitten en vraag de huidige eigenaar alles wat je maar kunt bedenken. Als je je koop goed overweegt en er zeker van bent dat jij deze webshop tot een succes kunt en wilt maken, dan is het kopen van een bestaande webwinkel zeker geen slecht idee!
Veelgestelde vragen
Enkele veelgestelde vragen over een webwinkel kopen zijn:
Ik wil een webshop kopen: waar moet ik op letten?
Heb je een webwinkel gevonden die je wilt kopen en wil de huidige eigenaar met je in gesprek? Dan is het belangrijk om goed te onderzoeken of de webshop geen verborgen gebreken heeft, en of de vraagprijs wel passend is.
Waarop je moet letten is sterk afhankelijk van de webshop en jouw wensen. Zoek je er bijvoorbeeld een die je op wilt knappen? Wil je huidige webshop uitbreiden met extra producten of gewoon een vliegende start met een webwinkel?
Waar vind ik een webwinkel die te koop staat?
Als je een webwinkel wilt kopen kun je natuurlijk webwinkels benaderen die jij graag zou willen hebben. Maar de kans is wel groot dat die helemaal niet te koop staan en dat de verkoper dus niet wil verkopen. Via platformen kun je ook een aanbod vinden van webshops die wel nu worden aangeboden.
Hoe verlopen de onderhandelingen?
Bij een kleinere webshop zijn de onderhandelingen meestal puur gericht op de waarde van de webshop. Mogelijk aangevuld met hoelang de oud-eigenaar betrokken blijft en en concurrentiebeding.
Wil jij een webshop van een concurrent overnemen die vele honderdduizenden euro’s aan omzet doet? Dan kunnen de onderhandelingen wel vrij stevig zijn! Soms duren die dan maanden want de oud-eigenaar zal dan niet niet zomaar zijn kaarten blootleggen! Meestal wordt er een due diligence in combinatie met een letter of intent besproken.
Hierin staan de intenties. Bijvoorbeeld waarop de waarde zal worden gebaseerd en in grote lijnen staat beschreven hoe het gesprek zal verlopen. Dit geeft veel handvatten aan de onderhandelingen. Overname-specialisten kunnen zo’n letter of intent of due diligence-contract verzorgen.
Hoe bereken ik de waarde van een webwinkel?
De waardebepaling is sterk afhankelijk van hoe de webwinkel nu draait. Is de software bijvoorbeeld recent vernieuwd en stijgt deze in zoekmachines en zie je dat terug in een groeiende omzet? Dan zul je dit waarschijnlijk terugzien in de vraagprijs.
Is de webwinkel eigenlijk juist aan vernieuwing toe en heeft de huidige eigenaar er al een tijdje niet meer naar omgekeken? Dan kan de waarde soms veel lager uitpakken. Zelfs met een vergelijkbare omzet als de webshop in het scenario hierboven.