menu
lightspeed ecommerce

Webwinkel beginnen: waarin?

Een webwinkel beginnen is niet meer wat het is geweest. Waren er een jaartje of tien geleden nog allerlei leuke nichemarkten te vinden, tegenwoordig lijkt online alles wel te koop. Waarin kun je nu nog een webwinkel beginnen of zijn er echt voor alle producten al goede aanbieders te vinden?

webwinkel beginnen: waarin?Ondanks het aantal webshops dat ons land al telt, is nog altijd een groot deel van nieuwe starters die zich inschrijven bij de KvK gericht op de ecommerce. Een webwinkel beginnen is tegenwoordig ook heel eenvoudig. Je hebt meestal geen diploma’s nodig en webwinkelsoftware heb je soms al voor een paar tientjes per maand.

Webwinkelsoftware

Bedrijven die de software bieden kunnen je vaak ook goed begeleiden omdat ze al duizenden andere klanten hebben kunnen helpen met een eigen webwinkel. Drie aanbieders waarmee jij vandaag nog een webwinkel kunt beginnen:

Shoppagina

Shoppagina biedt alles wat je nodig hebt om zonder technische kennis een webshop te beginnen. Je kunt de webshop vormgeven zoals jij dat wilt. Na je aanvraag kun je direct beginnen met de inrichting van je webshop en vanaf € 9,50 per maand heb je al een compleet webshop-pakket inclusief eigen domeinnaam en telefonische support. Meer info op shoppagina.nl


JouwWeb

JouwWebWaar de andere pakketten echt software-pakketten zijn, biedt JouwWeb een gebruiksvriendelijke ‘drag-and-drop’-editor, waardoor technische kennis niet vereist is. JouwWeb is dus bijzonder geschikt voor startende webshops. Met €8 per maand is dit normaal al de meest voordelige aanbieder, maar daarnaast heeft het momenteel een actie waarbij je de eerste drie maanden gratis krijgt. Meer info op jouwweb.nl


Lightspeed Ecommerce

Lightspeed biedt een compleet e-commerce platform voor het MKB, zowel beginnende als gevorderde webwinkeliers starten eenvoudig een webwinkel ‘in the cloud’. In het standaard pakket zijn hosting, onderhoud en telefonische ondersteuning inbegrepen. Met een template engine en API kan is deze software ook geschikt voor ondernemers die meer willen. Meer info op lightspeedhq.nl.

Logistiek: eigen magazijn of toch starten met dropshipping?

Ook leveranciers zijn er ook steeds meer op ingespeeld. Een goede logistiek is op termijn essentieel, maar voor sommige productgroepen biedt dropshipping al een prima start. Al is er dan vaak wel meer concurrentie. Als je zelf bij een groothandel inkoopt, is het makkelijker een uniek assortiment samen te stellen.

Zelfs als je een klein eigen magazijn moet inrichten is het nog goed te overzien. Al deze zaken zijn door de jaren heen steeds beter geregeld. Op deze site beschrijven we veel van deze ontwikkelingen. Maar een heel belangrijke factor die minder in onze nieuwsberichten langskomt maar zeker net zo belangrijk is, is je aanbod. Met welke producten kun je nu nog online beginnen? Waar liggen de kansen qua assortiment?

Waarin kun je nog een succesvolle webwinkel beginnen?

Waarin een succesvolle webwinkel beginnen?De concurrentie is ook online volwassen geworden. Toch betekent dat niet dat er geen nieuwe succesformules meer te bedenken zijn. Je kunt vandaag nog een succesvolle webwinkel beginnen, maar zult dus nu wel rekening moeten houden met de concurrentie. Want die is nou eenmaal meer op invloed op jou, dan op die grote spelers die door hun lagere prijzen krijgen, of bepaalde kosten beter kunnen uitsmeren over een grotere omzet.

De laag daaronder, de kleinere en middelgrote webwinkels, lijkt meer last te hebben van de concurrentieslag. Duidelijk is dus dat een webwinkel ook geen garantie voor succes is. Zeker niet als je nog moet beginnen. En dus vragen starters zich tegenwoordig steeds vaker af waarin ze dan nog wel een webwinkel kunnen starten. Er zijn zeker nog wel productgroepen waarin je vandaag de dag nog een webwinkel succesvol kunt maken. Vijf voorbeelden op een rij:

Richt je op een specifieke prijs

Grote spelers richten zich op een grote doelgroep en artikelen die te duur zijn voor een grote groep mensen laten zij dus links liggen. Zo worden er online nog weinig nieuwe auto’s verkocht. Ook echt luxe speelgoed of kantoorartikelen die net een wat hoger kostenplaatje hebben worden weinig echt online verkocht. Let daarbij wel op dat als je verkoopt je natuurlijk wel de bijpassende service moet kunnen bieden!

Kies een specifieke doelgroep

Zit jij te denken om in elektronica te starten? Dan heb je dus Bol.com en Coolblue als stevige concurrenten. Dat betekent niet dat het gelijk kansloos is. Je kunt je bijvoorbeeld richten op een kleinere afgebakende doelgroep. Als jij je alleen op plattelandsbewoners richt en je in jouw assortiment en je huisstijl dus zeer specifiek focust, kun je daar zeker nog een bedrijf in oprichten.

Richt je op een specifieke regio

Een webwinkel is internationaal bereikbaar! Maar dat betekent niet dat hij ook internationaal bekendheid geniet. De grote jongens zijn landelijk bekend maar in jouw regio kun je best de strijd met ze aan. Welke artikelen zijn in jouw regio onderbelicht? Start daarin je webwinkel. Bied een assortiment gericht op een lokale kroeg of school of bied gratis een zeer snelle bezorgservice in jouw postcodegebied of combineer het met een pop-upstore in het lokale winkelcentrum.

Ook qua assortiment kun je hiermee stoeien. Zo kopen grote ketens vaak in bij grote fabrieken of leveranciers. En dus hebben ze een internationaal ontworpen aanbod. Als jij kleine Nederlandse of zelfs regionale fabrikanten kunt vinden heb je zeker een uniek aanbod en is de kans groot dat jij ook een veel beter contact met jouw groothandel of leverancier kunt opbouwen!

Werk samen

Zelfs de grootsten weten dat ze het niet alleen kunnen. Wehkamp werkt samen met merken die exclusief verkrijgbaar zijn via hun site en Bol.com biedt via zijn plaza ook producten van andere aanbieders. Ook jij kunt ervoor kiezen om samen te werken! Wat missen lokale ondernemers nog qua aanbod en wat past daar goed bij? Kijk vervolgens of zij je willen helpen met bekendheid. Denk aan een folder die je samen met meer webwinkels kunt verspreiden of steun samen met andere retailers een club of vereniging uit de buurt. Goede kans dat je daarmee het lokale nieuwsblad haalt, of dat leden van de club extra interesse in jouw bedrijf krijgen.

Ga voor actualiteit

De grootste speelgoeduitgaven bij webwinkels worden rond de feestdagen gedaan. Als je nu al weet wat dé trends worden van de feestdagen van komend jaar kun je er je nu al op richten. Je hebt dan een lekker lange aanloop en hebt dus alle tijd om goede zoekmachine-resultaten te behalen of om je doelgroep te leren kennen. Kijk bijvoorbeeld welke films nu worden opgenomen en rond die tijd in de bioscoop worden uitgezonden. Als dit de nieuwe James Bond of een bepaalde superheldenfilm wordt kun je dus allerlei merchandising, speelgoed of andere artikelen zoeken en daarop aansluiten. Met een specifieke domeinnaam, gericht design en diep assortiment kun je op dit terrein zeker de strijd aan met de grote spelers!

Bovenstaande zijn nog maar enkele voorbeelden van productgroepen of niches waarin jij tegenwoordig nog een webwinkel kunt oprichten en er zijn er zeker meer te bedenken. Welke voor jou de beste is, zal je echter zelf moeten bepalen. Succes!