menu

Inkopen via een groothandel of leverancier

Als je een eigen webwinkel wilt beginnen dan heb je software nodig, een goede domeinnaam, wat marketingkapitaal maar vooral ook producten om te kunnen verkopen. En dus moet je in de meeste gevallen op zoek naar een groothandel of leverancier waar jij je producten kunt gaan inkopen. Maar waar vind je deze groothandels dan precies?

Inkopen via groothandel of leverancierGroothandels en leveranciers zijn meestal nog wel te vinden, maar dat wil niet zeggen dat ze ook direct aan jou gaan leveren. Zeker als je nog maar net begonnen bent dan is er een kans dat ze in eerste instantie nee zeggen of met specifieke verzoekjes komen voordat jij mag inkopen. Zo leveren sommige groothandels niet aan webwinkeliers die niet ook een stenen vestiging hebben, of leveren ze pas als je een minimale afname van tienduizenden euro’s doet. Dat is niet voor elke starter op te brengen en dus moet je het in het begin soms net wat creatiever aanpakken.

Leveranciers en groothandels krijgen vaak best veel telefoontjes. Ze draaien al even mee en zijn dus aardig sceptisch met het toelaten van nieuwe klanten. Daarom geven ze die niet vaak de beste prijs en vaak zijn er zelfs allerlei spelregels bedacht om mensen een beetje af te houden. Denk aan minimumafnames of voorwaarden zoals dat je het niet retour mag sturen, vooraf moet betalen en vaak hogere prijzen moet betalen dan andere webwinkels omdat jij nog geen vaste-klanten-korting kunt bedingen. Soms lijkt het dus onmogelijk om binnen te komen en in veel gevallen is dit ook werkelijk zo. De voorwaarden van een goedlopende groothandel of leverancier zijn vaak dan ook te streng voor starters.

Beginperiode vooral een investeringsperiode
Veel starters in spe laten zich op dit punt al kennen. Ze haken af omdat ze geen situatie kunnen schetsen waarbij er gelijk geld wordt verdiend. Maar in de praktijk hebben bestaande spelers het eerste jaar ook helemaal geen winst gemaakt; ze maakten vaak verlies om de opstart van de webwinkel te kunnen bekostigen. Denk aan de software, verzendkosten, logistiek, inrichting magazijn, noem maar op. Een webwinkel beginnen kost dus gewoon heel veel geld en groothandels en leveranciers weten dat ook. Die laten jou daarom niet inkopen, omdat ze weten dat de kans bij starters erg groot is dat het om een eenmalige order gaat en waarbij misschien ook nog eens de helft retour komt.

Als een groothandel of leverancier de eerste weken niet te vinden blijkt, kun je ook eerst beginnen met zogenaamde alternatieven om in ieder geval je online domein op te bouwen. Denk aan het inkopen via Marktplaats.nl, Speurders.nl, beurzen of andere events. Misschien zelfs offline marktplaatsen, kringloopwinkels of veilingen. In veel gevallen is het inkopen via andere winkels zelfs een goede zet. Je bent dan zeker van kwaliteit, kosten, garantie en levertijd, je doet enorm veel kennis op en het dwingt je gelijk om qua service of marketing beter te zijn dan de bestaande concurrentie.

Verlies op eerste orders een reële start
Als je via bestaande plaatsen zoals concurrenten of veilingen inkoopt, kun je dan nog wel wat verdienen? Zeker wel. Via faillissementsveilingen kun je soms zelfs goedkoop inkopen, waardoor je gelijk een mooie marge kunt maken. Bij de andere alternatieven is dat echter niet mogelijk. Maar dat hoeft nog niet het einde te zijn. Want als je dan naar een leverancier of groothandel gaat, kun je daar wel met een goedgevulde winkel aankomen. Zeker als je ook al bezoekersstatistieken of verkoopcijfers kunt laten zien, is het makkelijker om ze te overtuigen dan wanneer je nog helemaal niets online hebt. Daarnaast bouw je data voor jezelf op. Je ziet op welke producten je traffic krijgt, waar mensen op zoeken, wat goed verkoopt, noem maar op.

Een groothandel moet zien dat jij een succesnummer bent. Met een goedgevulde webwinkel, marktkennis en een goed verhaal over bezoekersaantallen, marketing of logistiek lijk jij een ervaren speler waarbij het plaatje voor hem veel interessanter wordt. Combineer het met een interessante eerste aankoop en de kans dat hij dan voor een leuke inkoopprijs aan je webwinkel wil leveren is opeens wél realistisch geworden!