PwC: ‘omnichannel-strategie essentieel in 2030’

PwC: ‘omnichannel-strategie essentieel in 2030’

In de winkel van de toekomst is de ervaring belangrijker dan de traditionele verkoop, zo blijkt uit onderzoek van advieskantoor PwC. Een geïntegreerde omnichannel-aanpak, prioriteit voor de klantbeleving en een meeslepende, inspirerende en deelbare klantervaring zouden zorgen voor meer verkopen in de stenen winkel in 2030.

Dit blijkt uit de PwC Retail Monitor 2024, een onderzoek onder consumenten en meer dan 50 Europese retailers in verschillende sectoren. Met het onderzoek wil PwC winkeliers advies geven over hoe ze zich kunnen voorbereiden op de winkelstraat van 2030.

60% consumenten wil ervaring in winkel

Volgens het rapport verwacht ongeveer 60 procent van de consumenten in de toekomst vooral een ervaring op te doen in fysieke winkels. Een combinatie van een omnichannel-strategie en een meeslepende, deelbare klantervaring die de consument inspireert zou de verkoop van merken moeten verhogen. Jongere generaties delen de ervaring van het winkelen steeds vaker op online kanalen, zoals social media. Dit kan anderen inspireren om deze producten ook te kopen.

In 2030 heeft 25% van de retailers geen voorraad meer in de winkel liggen.

Het beschikbaar stellen van een groot deel van de voorraad in een winkel is op dit moment de norm. Maar liefst 94 procent van de retailers heeft meer dan driekwart van de totale voorraad beschikbaar in de fysieke winkel. Volgens PwC heeft 25 procent van de winkeliers in 2030 geen voorraad meer in de fysieke winkel liggen. Een combinatie met ecommerce lijkt hierdoor noodzakelijk.

Fysieke winkel wordt locatie om te testen

De fysieke winkel is naar verwachting in 2030 niet meer het primaire verkoopkanaal van retailers. In plaats daarvan wordt het een ruimte waar klanten producten kunnen testen en ervaren. Volgens het onderzoek vinden consumenten dit belangrijker dan leveringsgemak vanuit de winkel.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten