menu
lightspeed ecommerce

Webshop-optimalisatie

Bij webshop-optimalisatie kijk je naar de verschillende onderdelen van jouw webshop om op zoek te gaan naar hét onderdeel dat het snelst jouw resultaat kan verbeteren. Vrijwel elke webshop die zijn traffic, omzet of resultaat wil verbeteren is zo nu en dan delen van zijn webshop aan het optimaliseren.

Wat is webshop-optimalisatie?

webshop beginnenEen eigen webshop beginnen is nog wel te doen. Maar er ook werkelijk geld mee verdienen, blijkt voor veel spelers een lastiger verhaal. De concurrentie online is enorm en de bedragen die webshops uitgeven aan marketing soms ook. Als jij dus kan zorgen dat via een kleine aanpassing opeens een groter percentage bezoekers een aankoop doet, kan dat een enorm verschil maken in het totale kostenplaatje.

Webshops hebben een gemiddeld conversiepercentage van ongeveer drie of vier procent. Dat betekent dat van elke honderd bezoekers slechts drie of vier iets kopen. Als jij dan met een aanpassing, hoe simpel ook, opeens per honderd bezoekers één extra bestelling genereert, zou je in dit geval dus je omzet met (ruim) een kwart kunnen laten groeien. Webshop-optimalisatie kost veel tijd en geld, maar door processen van je webshop te verbeteren kun je soms marketingkosten beperken of omzet verhogen zonder dat andere kosten stijgen.

Per honderd bezoekers verkopen webshops gemiddeld aan zo’n drie of vier mensen.

Je moet dus delen van je webshop gaan optimaliseren. Welk verbeterpunt voor jou het belangrijkste is, verschilt per webshop. De volgende onderdelen blijken regelmatig terug te komen in optimalisatie-trajecten bij webshops:

Zoekmachine-optimalisatie

Om je webshop succesvol te maken heb je bezoekers nodig. De concurrentie in zoekmachines is enorm groot, maar het zoekvolume gelukkig ook. Op generieke termen is de concurrentie voor de gemiddelde webshop veel te groot, maar als jouw webshop zoekmachinevriendelijk is opgebouwd kun je soms wel wat bezoekers binnenhalen op specifieke zoektermen die alleen jij gebruikt. Denk aan een bepaald typenummer en omschrijving.

De concurrentie in zoekmachines is enorm groot, maar het zoekvolume gelukkig ook.

Probeer dus niet blind te staren op wat niet lukt, maar begin makkelijk en werk je weg naar boven. In plaats van dat je alleen kijkt naar een generiek woord als ‘schoenen’ kun je dus vaak beter allerlei variaties maken op je site. Zo kun je soms vrij gemakkelijk gevonden worden op zoektermen van drie of meer woorden, zoals ‘goedkope loopschoenen asics’. Tenminste, als deze term ook werkelijk op je website voorkomt en zoekmachines deze pagina op een gemakkelijke manier kunnen vinden via jouw navigatie.

De meeste webwinkels zijn gebouwd met webwinkelsoftware die zo nu en dan updates uitbrengt. Hierdoor worden aanpassingen voor zoekmachines automatisch doorgevoerd en technisch zijn de meeste oplossingen daarom ook wel geschikt. Maar de indeling van de navigatie, inhoud van rubriekspagina’s of je productpagina verzin je meestal zelf. Door hier veel aandacht te besteden aan de juiste teksten, afbeeldingen en interne linkstructuur kun je soms veel gratis verkeer binnen halen uit zoekmachines.

Groeien in webshop-marketing? IMU geeft sinds april het boek Online Marketing Tornado uit. Bomvol tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Productpagina optimaliseren

Heb je voldoende verkeer op je pagina, maar klikken bezoekers meteen weg als ze op je productpagina komen? Wanhoop niet, dit overkomt veel webwinkels. Het vasthouden van de aandacht van mensen op internet is enorm lastig. Je zult je productpagina’s dus moeten optimaliseren. Veel webshops optimaliseren de productpagina zoveel mogelijk voor zoekmachines. Ze proberen de traffic te maximaliseren maar kijken niet of deze de doelgroep aanspreekt.

Hierbij loop je het risico dat bezoekers die via een zoekmachine op een productpagina terechtkomen direct afhaken omdat deze onvoldoende aanspreekt. Dit heeft juist een nadelig effect in zoekmachines. Die zijn er steeds meer op ingericht dat ze kijken of bezoekers ook werkelijk vinden wat ze zoeken. Het is daarom belangrijk dat je jouw website ook optimaliseert voor een specifieke doelgroep. Door teksten zo nu en dan aan te passen en goed te kijken welk percentage van je bezoekers iets in zijn winkelmandje legt, kun je stap voor stap je productpagina’s optimaliseren.

Checkout van je webshop optimaliseren

checkout optimalisatieVeel webshops maken gebruik van bestaande webwinkelsoftware die automatisch een checkout genereert. Hierdoor denken ze dat deze waarschijnlijk niet te optimaliseren is. Ze laten de kassa voor wat die is en accepteren het feit dat het grootste deel van de bezoekers die iets in zijn winkelmandje heeft gestopt dit niet afrekent.

Jammer, want deze bezoekers stonden dus letterlijk bij je kassa! Je hoefde het geld alleen nog maar in ontvangst te nemen! Soms kan het toevoegen van één extra betaalmethode, of zelfs het wisselen van de volgorde van betaalmethodes, een wereld van verschil maken. Veel webwinkels stellen te veel vragen bij de kassa. Ook het automatisch controleren van adresgegevens op basis van postcode en huisnummer kan al veel fouten verhelpen. Daarnaast kan het toevoegen van een telefoonnummer of chatfunctie op de kassapagina soms helpen bij het ontdekken van struikelblokken waar mensen tegenaan lopen. Vrijwel elke webshop kan zijn checkout optimaliseren.

Door te kiezen voor de juiste payment service provider in combinatie met de juiste online betaalmethodes kun je het aantal afhakers in je kassa enorm laten afnemen.

Conversie-optimalisatie

Het verbeteren van de kassa en productpagina zijn vaak de eerste stappen. Maar als je al meerdere keren webshop-optimalisatie hebt doorgevoerd, en daar goede resultaten uit hebt behaald, zul je waarschijnlijk op zoek willen naar de volgende bottlenecks waarmee je de conversie kan verbeteren. Dat is exact wat je doet tijdens conversie-optimalisatie. Hiermee probeer je het percentage van kopers ten opzichte van alle bezoekers te vergroten.

Bedrijven die al langer webshop-optimalisatie toepassen weten soms niet precies meer waar de pijnpunten in de website zitten. Maar dat wil niet zeggen dat ze er ook niet zijn! Hiervoor is A/B-testen bijvoorbeeld ook geschikt. Door verschillende variaties voor te leggen bij bezoekers en te kijken welke het beste presteert kun je altijd je conversie verbeteren. Lees verder over conversie-optimalisatie.

Na elk doorgevoerd verbeterpunt kun je weer op zoek naar de volgende bottleneck.

Gemiddelde bestelbedrag verhogen

webshop-optimalisatieVeel webshops baseren hun prijzen op basis van wat de leverancier adviseert of wat de concurrent rekent. Vervolgens proberen ze zoveel mogelijk kopers te genereren. Maar als die per bestelling minder uitgeven dan bij de concurrent, dan is het vergroten van het aantal bestellingen soms helemaal niet zo interessant.

Gemiddeld is het bestelbedrag bij webshops zo’n zeventig euro. Wat rekent een klant bij jou gemiddeld af en wat houd jij hieraan over? Door het bestelbedrag te verbeteren zul je zien dat het vinden van de juiste marketingkanalen soms opeens veel makkelijker wordt! Zo kunnen marktplaatsen als Bol.com of Amazon jou meestal voldoende traffic bieden, zolang jij maar voldoende kunt verdienen op jouw aanbod!

Voorraadoptimalisatie

Bij webshop-optimalisatie kijken de meeste ondernemers naar de buitenkant. Naar hun bezoekers en conversie. Maar soms kun je net zoveel winst behalen door intern je processen te verbeteren. Bijvoorbeeld door zaken in je magazijn te automatiseren. Koop jij telkens nog handmatig in, moet je regelmatig voorraad afschrijven en zit je soms ook met uitverkochte artikelen? Lees dan verder over voorraad optimaliseren.