Ecommerce News

Webshop-optimalisatie

Webshop-optimalisatie is het verbeteren van je websshop om meer bezoekers, hogere omzet of betere resultaten te behalen. Dit doe je door design, content en functionaliteit te testen en aan te passen. Veel webshops werken continu aan verbeteringen.

Inhoud:

Wat is webshop-optimalisatie?

webshop beginnenEen eigen webshop beginnen is nog wel te doen. Maar er ook werkelijk geld mee verdienen, blijkt voor veel spelers een lastiger verhaal. De concurrentie online is enorm en de bedragen die webshops uitgeven aan marketing soms ook.

Webshops hebben een gemiddeld conversiepercentage van ongeveer drie of vier procent. Dat betekent dat van elke honderd bezoekers slechts drie of vier iets kopen. Als jij dan met een aanpassing, hoe simpel ook, opeens per honderd bezoekers één extra bestelling genereert, kun je soms je omzet al met (ruim) een kwart laten groeien.

Elke webshop die meer traffic, omzet of succes wil, past regelmatig delen van de site aan. Webshop-optimalisatie kost veel tijd en geld, maar door processen van je webshop te verbeteren kun je soms marketingkosten beperken of omzet verhogen zonder dat andere kosten stijgen.

Zo kun je jouw webshop optimaliseren zodat die meer bezoekers haalt uit zoekmachines, betere converteert met productpagina’s of de checkout verbeteren. Ook kunnen A/B-tests of een beter voorraadbeheer veel winst opleveren.

Per honderd bezoekers verkopen webshops gemiddeld aan zo’n drie of vier mensen.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado en/of het cursusprogramma met 47 video's (20 uur) van IMU+ biedt een handig stappenplan voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Zoekmachine-optimalisatie

Om je webshop succesvol te maken heb je bezoekers nodig. De concurrentie in zoekmachines is enorm groot, maar het zoekvolume gelukkig ook. Op generieke termen is de concurrentie voor de gemiddelde webshop veel te groot, maar als jouw webshop zoekmachinevriendelijk is opgebouwd kun je soms wel wat bezoekers binnenhalen op specifieke zoektermen die alleen jij gebruikt. Denk aan een bepaald typenummer en omschrijving.

De concurrentie in zoekmachines is enorm groot, maar het zoekvolume gelukkig ook.

Begin makkelijk en werk je weg naar boven. In plaats van dat je alleen kijkt naar een generiek woord als ‘schoenen’ kun je dus vaak beter allerlei variaties maken op je site. Zo kun je soms vrij gemakkelijk gevonden worden op zoektermen van drie of meer woorden, zoals ‘goedkope loopschoenen asics’. Tenminste, als deze term ook werkelijk op je website voorkomt en zoekmachines deze pagina op een gemakkelijke manier kunnen vinden via jouw navigatie.

De meeste webwinkels zijn gebouwd met webwinkelsoftware die zo nu en dan updates uitbrengt. Hierdoor worden aanpassingen voor zoekmachines automatisch doorgevoerd en technisch zijn de meeste oplossingen daarom ook wel geschikt. Maar de indeling van de navigatie, inhoud van rubriekspagina’s of je productpagina verzin je meestal zelf. Door hier veel aandacht te besteden aan de juiste teksten, afbeeldingen en interne linkstructuur kun je soms veel gratis verkeer binnen halen uit zoekmachines.

Productpagina optimaliseren

Heb je voldoende verkeer op je pagina, maar klikken bezoekers meteen weg als ze op je productpagina komen? Het vasthouden van de aandacht van mensen op internet is enorm lastig. Veel webshops optimaliseren de productpagina zoveel mogelijk voor zoekmachines. Maar veranderingen die soms goed zijn voor SEO, blijken niet altijd goed voor je conversie.

Je loopt dan het risico dat bezoekers die via een zoekmachine op een productpagina terechtkomen sneller afhaken, wat uiteindelijk ook weer nadelig kan zijn voor zoekmachines. Die kijken steeds meer of je bezoekers ook werkelijk vinden wat ze zoeken.

Het is daarom belangrijk dat je website aansluit bij je bezoekers. Door teksten zo nu en dan aan te passen en goed te kijken welk percentage van je bezoekers iets in zijn winkelmandje legt, kun je stap voor stap je productpagina’s optimaliseren.

Checkout van je webshop optimaliseren

checkout optimalisatieVeel webshops maken gebruik van bestaande webwinkelsoftware die automatisch een checkout genereert. Hierdoor denken ze dat hier waarschijnlijk niets te optimaliseren is.

Ze laten de kassa voor wat die is en accepteren het feit dat het grootste deel van de bezoekers die iets in zijn winkelmandje heeft gestopt dit niet afrekent.

Jammer, want deze bezoekers stonden dus letterlijk bij je kassa! Je hoefde het geld alleen nog maar in ontvangst te nemen! Soms kan het toevoegen van één extra betaalmethode, of zelfs het wisselen van de volgorde van betaalmethodes, een wereld van verschil maken.

Veel webwinkels stellen te veel vragen bij de kassa. Ook het automatisch controleren van adresgegevens op basis van postcode en huisnummer kan al veel fouten verhelpen. Daarnaast helpt een telefoonnummer of chatfunctie op de kassapagina soms bij het ontdekken van struikelblokken. Vrijwel elke webshop kan zijn checkout optimaliseren.

Door te kiezen voor de juiste payment service provider in combinatie met de juiste online betaalmethodes kun je het aantal afhakers in je kassa enorm laten afnemen.

Gemiddelde bestelbedrag verhogen

webshop-optimalisatieVeel webshops baseren hun prijzen op basis van wat de leverancier adviseert of wat de concurrent rekent. Vervolgens proberen ze zoveel mogelijk kopers te genereren.

Maar als je bezoekers per bestelling meer kunt laten uitgeven, kun je daar vaak veel meer voordeel uithalen.

Gemiddeld is het bestelbedrag bij webshops zo’n zeventig euro. Door het bestelbedrag te verbeteren maak je automatisch je marketingbudget effectiever. Zo zijn marktplaatsen als Bol of Amazon vaak pas interessant als het bestelbedrag bij jou gemiddeld vergelijkbaar of beter is dan het gemiddelde in de markt.

Conversie-optimalisatie

Het verbeteren van de kassa en productpagina zijn vaak de eerste stappen. Als je regelmatig  webshop-optimalisaties doorvoert, en daarbij telkens kiest voor aanpassingen die je conversie verbeteren, dan werk je aan conversie-optimalisatie. Hiermee probeer je het percentage van kopers ten opzichte van alle bezoekers te vergroten.

Bedrijven die al langer webshop-optimalisatie toepassen weten soms niet precies meer waar de pijnpunten in de website zitten. Maar dat wil niet zeggen dat ze er ook niet zijn! Hiervoor is A/B-testen bijvoorbeeld ook geschikt. Door verschillende variaties voor te leggen bij bezoekers en te kijken welke het beste presteert kun je altijd je conversie verbeteren.

A/B-testen

Om te bepalen welk design of content het beste werkt kun je gaan A/B-testen. Hierbij maak je twee versies van een pagina: versie A en versie B. Bezoekers worden automatisch verdeeld over de twee varianten, zonder dat ze dit merken.

Je test bijvoorbeeld of een nieuw lettertype, andere foto’s of bestelprocedure invloed hebben op het koopgedrag. Voor een succesvolle test bedenk je eerst een duidelijke hypothese, zoals ‘Zonder verplicht account neemt het percentage kopers toe’.

Een goede A/B-test duurt minimaal een week en maximaal een maand. Het is belangrijk dat je genoeg bezoekers hebt en test in een representatieve periode, bijvoorbeeld niet net voor de feestdagen. Software zoals Optimizely of Visual Website Optimizer kan hierbij helpen.

Na elk doorgevoerd verbeterpunt kun je weer op zoek naar de volgende bottleneck.

Voorraadoptimalisatie

Bij webshop-optimalisatie kijken de meeste ondernemers naar de buitenkant. Naar hun bezoekers en conversie. Maar soms kun je net zoveel winst behalen door intern je processen te verbeteren. Bijvoorbeeld door zaken in je magazijn te automatiseren. Koop jij telkens nog handmatig in, moet je regelmatig voorraad afschrijven en zit je soms ook met uitverkochte artikelen? Lees dan verder over voorraad optimaliseren.

Koop op het juiste moment de juiste (hoeveelheid) producten in met Optiply. Inkoop- en voorraadbeheersoftware voor je webshop. Vraag een gratis demo aan.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Alle artikelen van Dirkjan