menu

A/B-testen

Dat een webshop aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk moet zijn, snapt elke webwinkelier. Maar welke aspecten een potentiële klant over de streep kunnen trekken om toch te bestellen, kunnen enorm verschillen. Ook zijn er oneindig veel manieren om je webshop in te richten. Denk alleen al aan het design, de lay-out en de hoeveelheid content. Via A/B-testen kun je achterhalen wat het beste werkt voor jouw website.

A/B-test
Bij A/B-testen maak je variaties van een pagina. De ene helft van je bezoekers krijgt versie A te zien en de andere helft krijgt versie B voorgeschoteld. Om een goede A/B-test te kunnen uitvoeren, is het belangrijk dat je weet wat je wilt testen. Wil je meer verkeer naar je webshop, een betere conversie of hogere reviews? Op het gevoel iets veranderen, kan een keer goed uitpakken. Maar in het gros van de gevallen zal je eerst moeten onderzoeken waar iets te winnen valt.

Weet wat je wilt A/B-testen

Google Analytics kan je helpen om te bepalen welke aspecten je aan een test kunt onderwerpen. In de statistieken kun je onder andere zien welk percentage na binnenkomst de webshop meteen weer verlaat, welke pagina’s veel bezocht worden en welke minder en hoe lang mensen op een bepaalde pagina blijven. De variaties die je kunt toetsen zijn in principe oneindig. Soms worden er kleine dingen getest zoals het effect van verschillende lettertypes of het gebruik van andere foto’s, soms grote dingen als een compleet nieuwe huisstijl.

Nadat je hebt besloten wat je wilt testen, is het zaak om een hypothese te bedenken zodat je kunt toetsen of jouw voorspelling klopt. Stel dat het een vereiste is om een account aan te maken om iets te kunnen bestellen, dan kun je onderzoeken of dit van invloed is op het koopgedrag van je potentiële klant. De hypothese ‘Zonder verplicht account neemt het percentage kopers toe’ kun je vervolgens toetsen door te A/B-testen.

Zorg voor een representatieve testperiode

Er zijn verschillende bedrijven die software hebben waarmee je eenvoudig kunt testen. Optimizely en Visual Website Optimizer zijn bekende bedrijven die zich hierin hebben gespecialiseerd. Hun software zorgt voor een automatische verdeling van de websitebezoekers over de twee testvarianten. De gebruiker heeft niet door dat hij deelneemt aan een test en zal zijn gedrag dus ook niet aanpassen. Hierdoor heb je altijd objectieve gegevens.

Een gedegen A/B-test duurt minimaal een week en maximaal een maand. De testsoftware maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat jouw bezoekers altijd dezelfde variant te zien krijgen, ongeacht het aantal keer dat ze gedurende het onderzoek naar jouw webshop gaan. Een cookie verwijdert zichzelf na een maand, waardoor het onmogelijk is voor een statistiekentool als Google Analytics om te achterhalen of het een unieke of terugkerende bezoeker is.

Om een goede A/B-test te kunnen uitvoeren, is het dus belangrijk dat je binnen een maand voldoende bezoekers hebt. Want om een goed beeld van de variaties te krijgen, moet je wel het nodige verkeer kunnen verzamelen. Ook de periode waarin je gaat testen is van belang. Net voor de feestdagen kan het bezoekersgedrag heel anders zijn dan gebruikelijk. Ook een zojuist verstuurde nieuwsbrief met een dijk van een aanbieding kan van invloed zijn op het koopgedrag van mensen. Naast het optimaliseren van je website kun je ook een A/B-test inzetten voor het verbeteren van je nieuwsbrieven, advertenties en banners.