Checkout optimalisatie

Het uiteindelijke doel van elke webwinkelier is om ervoor te zorgen dat bezoekers klanten worden. Een vrij groot deel van de online shoppers besluit echter in het aankoopproces om het artikel toch maar niet aan te schaffen. Door te zorgen voor een checkout optimalisatie kun je het rendement van je webshop flink verhogen.

Checkout-optimalisatie

Als webwinkelier houd je natuurlijk altijd bezoekers die jouw winkelwagen gebruiken om de uiteindelijke prijs van een bestelling te achterhalen, zodat de deze eenvoudig kunnen vergelijken met andere aanbieders. Maar het gros van de bezoekers zal wel een aankoopintentie hebben. Door je checkout te optimaliseren kun je ervoor zorgen dat de drempel die zij ervaren om een aankoop te plaatsen een stuk lager wordt.

Kort en bondig

In de checkout willen mensen snel kunnen afrekenen. Aspecten als geslacht, geboortedatum en telefoonnummer zijn voor jou misschien fijn om te weten, de meeste bezoekers zullen hier niet meteen de toegevoegde waarde van inzien. Vraag daarom alleen om gegevens die je écht nodig hebt. Ook het tweemaal moeten invullen van dezelfde informatie wekt vaak irritatie op. Heeft de klant al een account en is hij ingelogd, dan is het wel zo prettig als zijn gegevens automatisch ingevuld zijn. Gelukkig wordt dit bij de meeste webwinkelsoftware al automatisch geregeld.

Verder helpt het als je bij elk invoerveld een voorbeeld geeft, zodat de consument precies weet wat er van hem verwacht wordt. Een andere manier om de checkout te optimaliseren is om bezoekers toe te staan om als gast een bestelling te plaatsen. Er zijn immers nog altijd mensen die überhaupt geen account willen aanmaken. En vergeet ook niet te controleren of het bestelproces wel mobielvriendelijk is. Voor een goede checkout optimalisatie is het belangrijk dat de consument op alle apparaten een vlekkeloze winkelervaring krijgt.

Benadruk de veiligheid

Het laatste wat een consument wil, is dat zijn gegevens in verkeerde handen terechtkomen. Laat je bezoekers daarom weten dat jouw shop aan de veiligheidseisen voldoet en dat persoonlijke gegevens bij jou in goede handen zijn. Laat zien dat alle data veilig wordt opgeslagen via een SSL-verbinding. Heb je nog geen SSL-certificaat? Voeg deze dan snel toe. Chrome-gebruikers krijgen bij een niet-beveiligde webshop een waarschuwing te zien. Dat dit haaks staat op checkout optimalisatie moge duidelijk zijn.

Heb je een keurmerk? Toon deze dan. Ook links naar klantbeoordelingen en voldoende contactmogelijkheden dragen bij een gevoel van veiligheid. Sommige consumenten willen de ingevoerde gegevens nog even kunnen controleren. Geef hen dan ook de kans om een stap terug te gaan in het bestelproces zonder dat hij daarna alles weer opnieuw moet invoeren.

Betaalmethoden

De mogelijkheden die je biedt voor de betaling vormen een belangrijk onderdeel voor je checkout optimalisatie. Iets simpels als het niet bieden van de favoriete betaalmethode kan er zomaar voor zorgen dat een potentiële klant besluit om de gehele inhoud van de winkelwagen te legen. Toon in je webshop duidelijk welke betaalmethoden kunnen worden gebruikt.

Zijn er aan bepaalde betaalopties kosten verbonden, geef dit dan meteen aan om te voorkomen dat mensen hier op een later moment op afhaken. Verborgen kosten zijn één van de grootste ergernissen van online shoppers. Vaak gaat het niet eens om de vraag of de kosten redelijk zijn, maar meer om de irritatie die onverwachte extra kosten met zich meebrengen. Wees daarom al vanaf het begin in het aankoopproces duidelijk en transparant over eventuele bijkomende kosten.

Geef de consument opties

Niet alleen op het gebied van betalen vindt de consument het fijn om te kunnen kiezen uit meerdere opties, ook met het aanbieden van verschillende verzendopties scoor je punten. Door in je checkout verschillende vervoerders te combineren laat je de keuze aan de klant en speel je in op zijn behoeftes. Ook hierbij geldt dat het helemaal niet gek is dat je voor een mogelijkheid als same day delivery extra kosten rekent, maar toon het wel direct in het keuzescherm zodat de klant op een later moment niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Hetzelfde geldt voor de levertermijn. Beloof nooit dingen die je niet kunt waarmaken.

Een overzichtelijke layout

Consumenten willen graag in één oogopslag kunnen zien wat zich precies in hun winkelmandje bevindt. Een link van het product, een klein fotootje of een beschrijving van het product is dan prettig, zodat de potentiële klant zeker weet dat hij op het punt staat om het juiste product te bestellen. Verder is het fijn als de klant zijn bestelling eenvoudig kan aanpassen, bijvoorbeeld als hij toch een andere maat of andere kleur wil. Laat ook duidelijk zien of een item op voorraad is. Voor de consument is er weinig vervelender dan na lang wikken en wegen iets te bestellen en daarna een e-mail te ontvangen met de mededeling dat het product momenteel niet leverbaar is.

Persistente winkelwagen

De reden waarom een bezoeker niet meteen overgaat tot een aankoop hoeft niet altijd aan jouw shop te liggen. Er zijn ook mensen die producten in de winkelwagen plaatsen en deze op hun gemak op een later tijdstip willen bestellen. Bijvoorbeeld omdat ze bezoek verwachten of omdat ze hun betaalpas even niet kunnen vinden. Een persistente winkelwagen, waarbij de items zichtbaar blijven nadat de bezoeker jouw shop verlaat, kan dan een uitkomst zijn.

Wanneer een bezoeker de transactie niet afmaakt, kun je er ook voor kiezen om hem enige tijd later een herinneringsmail te sturen met hierin de inhoud van de achtergebleven winkelwagen. Er zijn ook webwinkeliers die ervoor kiezen om een pop-up in te zetten zodra de consument de pagina wil verlaten. Sommige consumenten vinden het wat opdringerig overkomen, maar een pop-up met bijvoorbeeld een kortingscode of een gratis verzending kan wel het zetje zijn dat de potentiële klant nodig heeft om over te gaan tot een aankoop.