menu
lightspeed ecommerce

Zelf webshop maken

Wil je zelf je eigen webshop maken? Het bouwen van een webwinkel is niet gemakkelijk, maar met een gezonde dosis geduld, nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen kun jij zelf je webshop maken zonder dat je hierbij hulp nodig hebt.

Inhoud:

Zelf een webshop maken

Wil jij zelf een webshop bouwen? Dat kan! Een webwinkel maken hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Veel mensen zijn bang dat ze een kassa moeten programmeren of allemaal moeilijke code moeten leren, maar meestal is dat niet nodig. Als je kiest voor een softwarepartij die werkt met voorgeprogrammeerde thema’s en modules is het eigenlijk vrij eenvoudig. Via een online beheerscherm kun je gemakkelijk productpagina’s maken, een menu instellen, een homepage opzetten en hier een kassa aan plakken.

Zelf een webwinkel maken? Daar is vrijwel geen voorkennis voor nodig.

Want zo simpel kan het zijn. Natuurlijk heb je dan niet direct een webshop gemaakt die vergelijkbaar is met Bol.com of Coolblue. Dit soort bedrijven spendeert miljoenen aan de webshop en elk knopje of kleurtje gaat langs allerlei verschillende afdelingen zodat ze zeker weten dat ze de optimale oplossing bouwen. Maar geld uitgeven aan verbeteringen kan altijd nog.

Als je nog nooit zelf een website hebt gemaakt, dan kun je het beste beginnen met een standaard indeling en thema. Dat betekent dat je wel een beetje water bij de wijn moet doen op het gebied van je ontwerp of de indeling van je webshop. Toch hoeft jouw zelfgemaakte webshop helemaal niet zo slecht te zijn. Die voorgeprogrammeerde opties zijn meestal door de softwarebouwers zelf gemaakt. Die hebben vaak al jarenlang ervaring, en die thema’s en modules zijn dus vrij ver doorontwikkeld. Een eerste versie kan dus al echt verkopen genereren en kun je al in enkele dagen online hebben staan.

webshop maken
Ook jij kunt zelf je eigen webshop maken!

Voorbereiding

Je hebt geen voorkennis, cursus of studie nodig. Maar je even voorbereiden kan geen kwaad. Denk vooraf even na over:

  • Een goede bedrijfsnaam en domeinnaam
  • Wat je wilt gaan verkopen en voor welke prijs
  • Wie je doelgroep (ideale klant) is
  • Hoeveel geld je wilt uitgeven om te starten
  • Een kort ondernemingsplan

Echt harde eisen zijn bovenstaande stappen niet, want deze vragen kom je toch tegen en los je dus gaandeweg vanzelf op. Maar als je vooraf een duidelijk plan hebt dan zul je zien dat je veel sneller je webshop kunt maken. Alleen de domeinnaam kan bijvoorbeeld al een enorm struikelblok zijn waardoor je zomaar een week stil komt te liggen met het bouwen.

Weet je al waarin je een webwinkel beginnen gaat? Of zoek je een leverancier of groothandel? Lees ook het inschrijven bij de KvK en de regels rond belasting.

Weet jij al hoe je jouw webshop wilt gaan noemen? Denk hier goed over na, want een naam verander je niet zo gemakkelijk meer als je eenmaal online bent. De naam moet geen conflicten hebben met een ander merk, herkenbaar zijn en jouw doelgroep aanspreken. Dat klinkt simpel, maar is eigenlijk een artikel op zichzelf.

Software kiezen

Met een duidelijk plan kun je van start. Om te beginnen met de software. Als je zelf een webshop wilt maken en die niet helemaal zelf wilt programmeren dan zul je software moeten kiezen dat het voor jou heel makkelijk maakt. Oplossingen als Shoppagina, Jouwweb of Mijnwebwinkel zijn hier heel geschikt voor.

Ook met Lightspeed en Shopify kun je prima zelf een webshop maken en op sommige gebieden is er hierbij ook echt meer mogelijk. Omdat ook bureaus hier soms mee werken en deze software niet alleen voor de Nederlandse maar ook de buitenlandse markt is gemaakt, is de complexiteit van deze twee spelers wel wat groter. Dat vergroot ook de kans dat je er niet helemaal zelf meer uitkomt.

Met Shoppagina, JouwWeb en Mijnwebwinkel hebben duizenden mensen zelf hun webshop gebouwd.

Oplossingen als WooCommerce, Magento of Prestashop zijn door hun open source-karakter ook minder geschikt. Niet alleen zijn deze oplossingen complex, maar als je geen hulp hebt van buitenaf dan is de stabiliteit of zelfs veiligheid hierbij onzeker. Met name als je niet alleen de software zelf probeert, maar ook nog eens gebruik wilt maken van eigen code of externe plugins. Daarnaast bieden open source-oplossingen minder begeleiding of klantenservice als je het helemaal zelf wilt doen.

Wil je hier meer over weten? Lees dan onze pagina over webwinkelsoftware.

Productpagina maken

productpagina makenAls je een keuze hebt gemaakt voor de software dan kun je aan de slag. Meestal wijst de software zelf je even door enkele vaste stappen. Denk aan het invoeren van de adresgegevens van je webshop, het invoeren van je bankrekeningnummer voor de betalingen of het maken van de homepage. Dit is de eerste pagina van je webshop en alhoewel die enorm belangrijk lijkt, kun je die in het begin beter even overslaan.

Soms moet je ook gelijk een keuze maken uit een thema en alhoewel die voor een groot deel je webshop-design bepaalt, is het meestal makkelijk om daarin een keuze te maken als je al wat producten hebt toegevoegd. Wij raden daarom aan om zo snel mogelijk te beginnen met het bouwen van de productpagina’s en alles rond het thema even te laten voor later. Omdat bezoekers heel vaak direct op deze pagina’s terechtkomen, zijn dit ook vaak gelijk de meest belangrijke pagina’s van je webshop.

De productpagina is een hele belangrijke pagina van je webshop. Besteed hier voldoende tijd aan.

Je productpagina heeft verschillende functies. Omdat mensen die zoeken via zoekmachines hier vaak direct op landen moet deze pagina inspireren. Maar dit is ook de pagina met gedetailleerde informatie over een specifiek product. Je wilt hier hier de klant informeren en natuurlijk verleiden om die koop- of bestelknop aan te klikken.

Deze pagina heeft dus veel impact en het is belangrijk om hier veel tijd in te steken. Om een productpagina te kunnen maken heb je iets nodig dat je kunt verkopen. In dit artikel nemen we even als voorbeeld dat je zelf een kleding-webshop wilt maken. Dan heb je de volgende zaken van elk kledingstuk nodig.

  • Productnaam
  • Productfoto (liefst meerdere!)
  • Omschrijving
  • Prijs
  • Levertijd
  • Specifieke kenmerken (maat/kleur/et cetera)

Deze zaken krijg jij misschien direct van je leverancier, maar denk daar niet te simpel over. Jouw leverancier levert feitelijke kenmerken, maar die zijn niet afgestemd op jouw doelgroep.  Juist hier kan creativiteit een wereld van verschil maken.

Veel mensen die zelf een webshop maken, zijn bang dat ze mensen afschrikken als ze te specifieke voor- of nadelen noemen, maar het tegendeel is meestal waar. Als je te algemeen bent, spreek je niemand aan. Je zult dus een doelgroep moeten bedenken en hoe specifieker die is, hoe gerichter jij die kunt benaderen.

Om te beginnen met de fotografie. Veel webshops tonen slechts een kleine productafbeelding die ze krijgen van hun leverancier. Dat maakt dat klanten soms lang twijfelen. Ze hebben geen gevoel bij de stof, twijfelen over de maat of zien een model waarbij ze twijfelen hoe de kleding hun zelf zou staan. Bestel het artikel zelf even een keer en maak je eigen foto’s. Productfoto’s in goede kwaliteit, met een model of in een omgeving die past bij jouw doelgroep, kunnen hier echt bij helpen.

Maak zelf je eigen productfoto’s en -omschrijvingen en stem deze af op je doelgroep.

Ook een creatieve omschrijving, waarin jouw doelgroep zich herkent, helpt. Gebruik dus niet alleen de kenmerken die jouw leverancier aanlevert, maar vertel wat over het product zelf. Dat hoeven geen specifieke kenmerken te zijn, maar mag ook een stukje inspiratie zijn. Meer weten? Lees dan ook hoe je een productpagina kunt optimaliseren.

Categoriepagina’s aanmaken

categorieën aanmakenAls je aanbod in eerste instantie beperkt is tot bijvoorbeeld tien of twintig producten, dan zijn de productpagina’s voorlopig even genoeg en kun je de webshop eerst daarmee maken. Maar veel starters willen het gelijk wat groter aanpakken. Ze willen meerdere verschillende producten aanbieden en als je die allemaal door elkaar zet, zal de consument al snel door de bomen het bos niet meer zien. Je kunt dan het beste producten rubriceren.

Bijvoorbeeld kleding in een rubriek kleding, of als je alleen maar kleding verkoopt dan rubriceer je truien als een trui of dameskleding als dameskleding. Hoe je dat aanpakt is per webwinkelsoftware verschillend. Soms moet je op de productpagina via een dropdown-menu een categorie kiezen waarin het artikel straks terugkomt. Bij andere software kun je artikelen simpelweg taggen. Hiermee geef je labels mee en kun je later pagina’s maken op basis van deze labels. Dat werkt eigenlijk beter, want dan kun je een product laten terugkomen op zowel een rubriek ‘dameskleding’, een categorie rond een merk als een categoriepagina over ‘truien’.

Categoriepagina’s hebben zowel voor- als nadelen. Het nadeel is dat ze wat algemener zijn. Daardoor is de concurrentie op de zoekwoorden wat groter en de koopintentie van deze bezoekers meestal kleiner. Ook zorgen ze ervoor dat je productpagina’s een stap verder in de navigatie raken.

Categoriepagina’s hebben belangrijke voor- en nadelen voor je webshop.

Maar er zijn ook voordelen om te werken met categoriepagina’s. Het grootste voordeel is dat ze niet zomaar verlopen. Een product kan uitverkocht raken of uit je assortiment raken. Daar zal de klant afhaken als deze tijdelijk even niet op voorraad is, maar op een categoriepagina staan er genoeg alternatieven. De categoriepagina’s zijn hierdoor wat meer geschikt voor marketingdoeleinden die wat breder of toekomstgerichter zijn. Zo’n pagina gaat meestal wat langer mee.

Een navigatie instellen

navigatie webshopAls je een serie productpagina’s hebt gemaakt en je hebt besloten of je deze bundelt in categoriepagina’s, dan kun je beginnen met de navigatie. Veel software gaat hier automatisch al mee aan de slag, maar het is wel goed om even te kijken of die het wel op de manier doet hoe jij dat ook graag zou willen. Wil jij bijvoorbeeld dezelfde volgorde aanhouden?

Een soort ongeschreven regel is dat een menu niet meer dan zo’n zeven keuze-opties mag hebben. Als je zo’n tien categoriepagina’s hebt gemaakt maar daarnaast ook een ‘over ons’-pagina, een homepage en een acties-pagina in je menu wilt zetten dan kun je het beste gebruikmaken van submenu’s of een los extra menu binnen je aanbod. Probeer menu’s klein en overzichtelijk te houden.

Daarnaast bekijken mensen je site meestal van links naar rechts en van boven naar onder. Je kunt je menu dus vaak het beste aan de bovenkant en/of aan de linkerkant plaatsen en de belangrijkste pagina van je menu als eerste noemen. Mensen die inspiratie zoeken vinden dan snel wat ze zoeken. Een vaste klant zal bereid zijn om wat verder te zoeken en een pagina over je bezoekadres, privacypolicy of retourenbeleid kun je daarom ook prima in een footer-menu (een extra menu die je onderaan elke pagina terug laat komen) plaatsen.

Zelf je design aanpassen

webshop-designAls je enkele producten hebt toegevoegd, misschien zelfs wat categoriepagina’s hebt aangemaakt en een navigatie kunt instellen, dan is het tijd om naar het design van je webshop te kijken. Software die gericht is op starters die zelf hun eigen webshop maken bieden meestal een optie om het helemaal zelf te maken, maar laten je ook kiezen uit voorgeprogrammeerde thema’s. Ons advies is om te starten met een bestaand thema en voorzichtig te zijn met aanpassingen.

Alle software-oplossingen die wij hierboven noemen werken bijvoorbeeld met dit soort thema’s. Wij raden van harte aan om er hier eerst een van te selecteren en alleen de delen aan te passen die direct van invloed zijn op jouw merk en webshop. Denk aan een logo, een slogan, of het instellen van het menu. Bij een vooraf gemaakt thema heb je het nadeel dat je design niet uniek is. Maar de kans dat je klant dat direct ziet is klein.

Vaak zijn deze zo opgemaakt dat alle aandacht naar jouw productfoto’s en navigatie gaat. Je klant zal er heus niet over struikelen dat jouw lettertype, kleuren of bestelbutton lijkt op die van een andere webshop. Het voordeel van een vooraf gemaakt design is dat deze waarschijnlijk op alle schermen van zowel een desktop, laptop als mobiel er goed uitziet. Het design is later ook nog gemakkelijk aan te passen dus waarom zou je nu jouw tijd steken in zaken waarvan de basis op orde is?

Een voorbeeld van traditioneel webshop-design.
Een voorbeeld van traditioneel webshop-design.

Extra informatie en pagina’s

Heb je eenmaal producten toegevoegd en een thema en navigatie ingesteld, dan zal de basis van je webshop al vrij goed op orde lijken. Het is dan tijd om wat dieper in de details te duiken. Mensen die zelf hun webshop maken, willen de wettelijk verplichte informatie nog wel eens vergeten. Soms is software zo ingesteld dat je dankzij vragen bij de start je webshop op dit gebied al volledig zal voldoen, maar meestal is dat niet het geval.

Door het toevoegen van de volgende extra pagina’s met informatie voldoe je ook op dit gebied aan de regelgeving:

  • contactpagina
  • ‘over ons’-pagina
  • privacy- & cookies
  • garantie & voorwaarden
  • retourenbeleid

Op deze pagina’s vertel je meer over je bedrijf en je werkwijze. Om te beginnen moet je wat vertellen over jezelf. Denk aan zaken als je adresgegevens, KvK-nummer en btw-nummer. Hiervoor is het handig om een contactpagina te maken. Daarnaast is een ‘over ons’-pagina ook altijd wel aan te raden. Hierop vertel je meer over de achtergrond en missie van je bedrijf. Verder ben je verplicht om je klanten vooraf te informeren over verzendkosten, levertijd en je retouren- en garantiebeleid.

De verzendkosten en levertijd kun je vaak het beste kort op elke productpagina of vaste plek van je website benoemen. Hierbij moet je onder andere verplicht melden dat je klant (minimaal) 14 dagen een optie heeft om aan te geven dat deze de koop wil annuleren. Vervolgens moet hij dan wel binnen 14 dagen na het melden die artikelen ook werkelijk retourneren.

De informatie over het retourneren en garantiebeleid is soms best wat juridische info. Daarnaast maak je misschien ook gebruik van klantgegevens en cookies, waardoor je nog veel meer regelgeving moet delen. De meeste webshops zetten dat ook op een losse pagina.

Je bent verplicht om bedrijfsgegevens en wettelijke informatie te delen via je webshop.

Veel webshops zetten juridische info het liefst ver weg, maar je klant moet deze informatie hebben gezien voordat hij de bestelling plaatste. Het dus ergens wegstoppen op een algemene-voorwaarden-pagina ver in je navigatie is niet voldoende. De verzendkosten kun je noemen op de productpagina en als je daar ook een zin bij plaatst waarin je de probeerperiode benoemt en linkt naar een pagina met meer gedetailleerde informatie kan het wel.

De checkout en betaalopties

MollieVeel mensen die zelf een webshop willen maken, zijn bang dat het ze nooit zal lukken omdat ze niet weten hoe ze een kassa moeten programmeren waarmee mensen veilig kunnen afrekenen. Wees gerust! Dit zal geen enkel softwarepakket aan je vragen. De kassa is meestal een vast onderdeel van webwinkelsoftware dat je zelf niet kunt aanpassen.

Al moet je hier meestal nog wel betalingsmogelijkheden aan toevoegen. Softwarepartijen als Lightspeed en Shopify bieden hiervoor ook een oplossing, maar meestal kies je hierbij voor een tussenpartij. Dit heet een payment service provider en bekende spelers op dit gebied zijn bijvoorbeeld Mollie, Buckaroo of MultiSafepay. Bij Mollie heb je bijvoorbeeld geen vaste kosten, maar betaal je alleen een klein bedrag per transactie. Deze partijen zorgen ervoor dat jouw klanten veilig kunnen afrekenen. Wel hebben ze hiervoor wat gegevens van je nodig, maar zodra je dit administratieve deel hebt doorlopen is je kassa eigenlijk in een keer zo goed als af.

Deze betaalproviders laten je meestal heel simpel een betalingsmethode toevoegen of verwijderen. In Nederland zijn iDeal, creditcard en PayPal aan te raden. Daarnaast is het wettelijk verplicht om een achteraf-betaalmogelijkheid te bieden. In de praktijk regelen veel webshops dit door creditcard-betalingen pas later te laten incasseren, en hiermee dus een achteraf-betaaloptie aan te bieden. Andere bekende betaalopties voor achteraf betalen zijn Klarna, Billink en Afterpay.

Verzendmethode en -informatie

PakketbezorgerEerder noemden we al dat je duidelijk je levertijd en verzendkosten moet noemen voor de bestelling. Maar ook na de bestelling valt er genoeg over het verwerken van de bestelling te communiceren. Denk aan mailtjes met de verzendstatus, factuur of andere informatie. Deels zul je dit zelf moeten verzorgen, maar een deel kun je ook automatiseren via extra logistieke software. Spelers als Sendcloud en Shops United bieden hun software gratis aan als ze ook de verzending mogen verzorgen.

Ze regelen dus alles tussen jou en PostNL of DHL. Van verzendlabel, tot de verzending zelf. Zeker voor nieuwe starters raden we dit soort partijen aan. Zonder grote verzendvolumes zijn de verzendkosten hierbij meestal lager dan wanneer je zelf via het postkantoor een pakket laat versturen. Ze werken voor duizenden webshops en hebben software ontwikkeld, waardoor jij bijvoorbeeld direct je klant volledig informeert met nette track & trace-mailtjes.

De homepage

De eerste pagina die men ziet als ze jouw domeinnaam invullen, is de homepage. Soms begint software hiermee omdat je voor je gevoel dan al heel veel gemaakt hebt en de voortgang dus lekker vlot lijkt. Maar wij raden dus aan om deze pagina als laatst te maken. De reden hiervoor is dat je vaak pas aan het einde van het traject weet welke dingen je nu echt als allereerst wilt laten zien.

Wees selectief met wat je toont op de homepage. Noem hier alleen de meest belangrijke zaken.

Nu kun je dus besluiten welk product je als eerste direct op je homepage wilt vertonen. Wees hier selectief: elk extra product, menubutton of tekst zal je klant afleiden van alle andere zaken op de homepage. Ook voor zoekmachines is het meestal beter om maar een beperkt aantal links te noemen op je homepage. Je kunt hier het best dus echt alleen de belangrijkste zaken noemen. Zie je homepage maar als een soort voorwoord in een ondernemingsplan of de samenvatting achterop een boek: die houd je ook kort en maak je ook pas als laatste!

Laat je webshop testen

Heb je producten toegevoegd, gerubriceerd, in een navigatie gezet en de site afgemaakt met een ‘over ons’-, kassa-, en voorpagina? Heb je het design aangepast met enkele eigen kenmerken zoals een duidelijke naam, logo, eigen teksten en afbeeldingen en verdere puntjes op de i gezet? Dan is het bijna tijd om je webshop te lanceren. Maar niet voordat je deze uitgebreid hebt getest.

Zelf test je de webshop natuurlijk als eerste.

Maak even een proefbestelling en kijk even of alles naar wens verloopt. Was het makkelijk om een product te vinden? Toen je deze in de winkelwagen stopte, was het toen makkelijk om af te rekenen? Kon je makkelijk betalen en kwam er een duidelijke bedankpagina in beeld? Wat zag je eigenlijk verder? Heb je een mailtje ontvangen ter bevestiging? En kreeg jij als webshop-eigenaar de bestelling netjes binnen? En werkte je webshop ook in een andere internetbrowser? En hoe werkt ‘ie op de mobiel?

Laat je webshop ook even testen door wat vrienden of familie. Dingen die voor jou logisch zijn, zijn dat soms niet voor andere mensen. Vonden zij deze ook helder en gebruiksvriendelijk? Hebben ze verder geen verbeterpunten gevonden? Dan kun je nu echt je webwinkel lanceren! Het ondernemen kan gaan beginnen. Je kunt nu je webshop bekend gaan maken en hopelijk je eerste bestellingen in gaan pakken.

Meer daarover in onze hoofdstukken over webshop-marketing en webshop-fulfilment. Succes!

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over zelf een webshop maken zijn:

Wat is er allemaal voor nodig om een webshop te maken?

Je hebt producten nodig, tijd, en creativiteit. Daarnaast zul je een beetje ondernemend moeten zijn als je een webwinkel beginnen wilt. Want iets verkopen is niet makkelijk. Gelukkig is het bouwen van de webshop zelf het moeilijkste niet. In dit artikel enkele oplossingen waarmee je ook zonder programmeer- of ecommercekennis zelf je eigen webshop maakt!

Hoe moet ik zelf een kassa of productpagina maken?

Ook jij kan zelf een webshop maken! Je hebt er wel wat webwinkelsoftware voor nodig. In dit artikel enkele aanraders. Deze kosten niet meer dan een paar tientjes per maand en zijn inclusief uitgebreide productpagina’s, rubrieken en kassa waarmee klanten kunnen afrekenen.

Hoe maak ik een webshop succesvol?

In dit artikel leggen we uit hoe je zelf een webwinkel maakt maar daarmee ben je er natuurlijk nog niet. Dit is alleen de techniek. Je moet ook nog producten hebben, goede prijzen hanteren en klanten vinden die iets van jou willen kopen. Je zult dus ook creatief en ondernemend moeten zijn als je een webwinkel beginnen wilt!