menu

Een naam kiezen voor je webwinkel

Als je een webwinkel wilt beginnen dan heb je daarvoor ook een (domein)naam nodig. Gezien de variëteit aan bedrijfsnamen zou je denken dat alles kan en alles mag. Toch is dat niet helemaal waar. Om te beginnen moet je rekening houden met namen die al bestaan, de wet en ook wat ongeschreven regels. Maar het allerbelangrijkste is dat de naam bij jou past en bijdraagt aan jouw doelstelling. Wat is dan de beste naam voor een webwinkel?

Welke webwinkel-naam kies jij?

De naam van jouw webwinkel is extreem belangrijk voor het succes ervan. Nu zullen er mensen zijn die zeggen dat namen als Yahoo!, Google of Bol.com in eerste instantie natuurlijk niet zoveel betekenen en ook succesvol zijn geworden. Coolblue bedacht zijn naam zelfs als tegenhanger van Hot-Orange, wat tijdens de start een andere leuke startup was. Het is dus waar, je kunt van alles bedenken, maar natuurlijk zijn er wel wat factoren die meespelen voor bedrijven die niet het geluk, het marketingbudget, of het gat in de markt hebben waarmee ze zo groot zullen worden als deze namen.

Om te beginnen is het handig als je webwinkel gevonden kan worden. De meeste webwinkels moeten het daarbij vooral van Google hebben. Een trefwoord in je webwinkel-naam kan helpen, maar heeft als nadeel dat het minder als merk overkomt en dus is de kans daarbij kleiner dat mensen anderen erop attenderen of zelf erbij terugkomen. Een trefwoord is dus vooral handig bij eenmalige aankopen. Dan kun je denken aan een matras of wasmachine, maar die zijn weer zo duur dat mensen dat soort artikelen graag bestellen bij een merk waar ze vertrouwen in hebben; dus ook daarbij is een trefwoord minder sterk. Maar dat het kan, bewijst webwinkelier Tom Coronel die groot is geworden met de webwinkels wasmachine.nl en plasma-discounter.nl.

Zoals hierboven beschreven kan een merknaam ook zijn voordelen hebben. Daarbij is het wel belangrijk dat mensen er een positief gevoel bij hebben. De grootste Japanse webwinkelformule heet zelfs Rakuten, wat optimisme betekent in het Japans. Het bedrijf heeft daarbij ook het voordeel dat het buiten de landsgrenzen nog vrij goed onthouden kan worden, wat uiteraard niet vanzelfsprekend is bij Japanse woorden.

De Duitse formule Zalando heeft ongetwijfeld ook nagedacht wat haar naamsbekendheid zou kunnen worden buiten de landsgrenzen. Het woord komt in ieder geval weinig Duits over en is makkelijk te onthouden. Belangrijk daarbij is om goed na te denken wie je doelgroep is. Oudere mensen hebben niet altijd dezelfde associatie bij een woord als jongeren en mannen kijken soms anders tegen woorden aan dan vrouwen. Hoe gemakkelijk is je naam uit te spreken en wat voor imago hangt eraan?

Namen die al bestaan
In principe kun jij vandaag naar de Kamer van Koophandel stappen en daar Philips Lampenwinkel vastleggen. Niemand kan jou daarvan tegenhouden. Toch zal je geadviseerd worden een andere naam te kiezen want Philips is in Nederland een geregistreerd merk, wat betekent dat ze het alleenrecht kunnen claimen om zo eventuele verwarring bij de consument tegen te gaan. Consumenten kunnen bij jouw webshop denken dat het om een officiële winkel van Philips gaat en dus zou dat kunnen betekenen dat jij achteraf alles moet terugdraaien met alle gevolgen van dien. Het is dus aan te raden om vooraf in de registers te kijken of jouw naam, of een naam die daar op lijkt, in jouw klasse staat geregistreerd.

Namen die wettelijk niet mogen
Iedereen zal begrijpen dat je in Nederland aan consumenten geen wapens of huurmoorden mag aanbieden en een webwinkel als geweershop.nl zal dan ook moeten uitleggen hoe ze daarmee verwachten om te gaan. Waar de wet precies ophoudt is qua namen lastig te zeggen. Zo mag je consumenten financieel niet voor de gek houden, ook niet met een webwinkel, al is het natuurlijk lastig om te bepalen wat misleiding is. De Free Recordshop bood geen gratis platen aan en tegen die naam is nooit opgetreden. Maar als jij je bandje Gratis Bier noemt en de kroeg waar je optreedt zet een bord buiten waarin ze aangeven dat de volgende dag tussen negen en twaalf er gratis bier wordt aangeboden is het misschien een ander verhaal.

Je domeinnaam en bedrijfsnaam hoeven niet hetzelfde te zijn, al hebben de meeste bedrijven daar wel een voorkeur voor. Even checken of de domeinnaam dus beschikbaar is kan dus geen kwaad en zorg dat de naam jou een fijn gevoel geeft en even meegaat. Want vandaag wil je misschien alleen sportschoenen in de omgeving Amsterdam verkopen, morgen komt er misschien een uitbreiding met hakken, slippers of andere artikelen en wil je uitbreiden naar België of Suriname. Als jij je webwinkel dan hippegympies.nl noemt en ze noemen die daar een sportsloef of patta, moet je daar misschien wel op zoek naar een andere naam?