menu

Voorraad

Een belangrijk onderdeel van een goed lopende webshop is de voorraad inslaan. Zonder het hebben van een voorraad is het een stuk moeilijker om snelle levering te garanderen aan je klanten. Het slim inkopen en bijhouden van je voorraad helpt je om jouw webwinkel verder te optimaliseren.

Inhoud:

Voorraad inslaan

voorraad in magazijnAls je producten inkoopt bij een leverancier koop je er meestal direct een veelvoud waarna je een deel op moet slaan. Op die manier zorg je ervoor dat een voorraad ontstaat. De voorraad inslaan is in het begin meestal nog beperkt. Als je webshop groeit en je grotere hoeveelheden gaat verkopen dan is het belangrijk dat je goed inzicht krijgt in je eigen voorraad.

Om voor een grote leverancier interessant te zijn moet je een goed overzicht hebben van je verkoopaantallen en van hoe vaak je verwacht een bestelling te plaatsen bij de leverancier. Goed inkopen bij een groothandel kan vrij lastig zijn, maar er bestaan ook platformen die groothandels en retailers met elkaar verbinden.

Als je webshop groeit is het van essentieel belang dat je inzicht in je voorraad hebt.

De juiste hoeveelheid voorraad opslaan

Met een voorraad zorg je er dus voor dat je meteen een bestelling kunt versturen na ontvangst. Je wil dan genoeg voorraad inslaan om aan de vraag van je klanten te voldoen. Teveel van een product inkopen is echter nadelig, want dan heb je onnodige kosten.  Door het uitvoeren van analyses en goed voorraadbeheer zorg je ervoor dat je precies voldoende op voorraad houdt en rekening houdt met de omloopsnelheid van je voorraad.

Bij het inkopen kun je overigens ook letten op seizoensproducten. Houd er rekening mee dat je vlak voor het begin van het seizoen extra ruimte nodig zult hebben. Je koopt namelijk op dat moment een grote voorraad in van die producten.

Producten inkopen bij een groothandel? Dankzij lage aankoopdrempels en minimumafnames is Orderchamp ideaal om nieuwe leveranciers te vinden!

Voorraad bijhouden

voorraad bijhoudenAls je een klein assortiment hebt kun je zelf je voorraad bijhouden. Veel startende webwinkeliers houden zelf hun voorraden bij in Excel of online spreadsheets. Bij een grotere voorraad is deze aanpak onhaalbaar. Zeker als je een goede omloopsnelheid van je voorraad wilt realiseren.

Veel webshops hebben daarnaast ook een fysieke winkel of leveren vanuit verschillende magazijnen. Dat betekent dat er niet één maar meerdere punten zijn met voorraad. Het bijhouden van de voorraad op de verschillende locaties kan dan een complex overzicht worden. Je kunt dit oplossen door alle locaties te koppelen met één erp-systeem, al vergt dat voor kleinere spelers soms wel een stevige investering.

Je kunt er ook voor kiezen om je voorraad uit te besteden via fulfilment. Bedrijven die dit bieden slaan het dan voor je op en houden deze bij.  Daarnaast regelen zij ook de verzendingen en retouren van jouw bestellingen. Omdat ze je meestal ook ondersteunen met zaken als het optimaliseren van de omloopsnelheid van je voorraad en het orderpicken en inpakken professioneel hebben ingeregeld, is hier soms veel winst te behalen.

Omloopsnelheid voorraad optimaliseren

Wil je het toch zelf doen? Natuurlijk kost een fulfilmentbedrijf geld maar als je het zelf regelt wil dat niet direct zeggen dat je geld bespaart. Zodra je dagelijks meer dan een klein tiental bestellingen te verwerken hebt is het belangrijk dat je de handelingen zoveel mogelijk automatiseert en zicht houdt op de omloopsnelheid van je voorraad. Al bij een klein tiental bestellingen per dag loont het om dit te optimaliseren. Doe je dit niet dan loop je kans dat bepaalde producten zo nu en dan niet op voorraad zijn en je dus omzet misloopt, of dat je regelmatig te veel inkoopt wat onnodige druk op je werkkapitaal kan geven en waarbij je het risico loopt dat je voorraad overbodig raakt.

Het bijhouden van de voorraad gaat een stuk gemakkelijker met goede software. Met goede magazijnsoftware of ERP-systemen krijg je beter zicht in de omloopsnelheid van je voorraad, kun je de inkoop deels automatiseren en bestellingen direct doorvoeren in je voorraadadministratie.

Software kan de omloopsnelheid van de voorraad en inkoop automatiseren.

Het bijhouden van de voorraad stopt dus niet bij het inkopen ervan. Je zult je voorraad moeten gaan optimaliseren. Analyseer welke producten de meeste omzet en marges opleveren en welke juist veel kosten. Als je dit duidelijk hebt kun je je assortiment optimaliseren. Daarnaast wil je overbodige voorraad beperken. Door zo min mogelijk ruimte te gebruiken beperk je kosten. Door je voorraad goed te controleren en analyseren zorg je dat deze optimaal werkt.

Wil je de voorraad uitbesteden? Een cut-offtijd van 23:59 en verzending met alle bekende vervoerders? Active Ants biedt hulp via robots en inpakmachines.

Retouren verwerken

Elke webwinkelier krijgt op den duur te maken met retouren. Tegenwoordig plaatsen consumenten steeds vaker grote bestellingen, om dan thuis uit te kiezen welke producten ze echt willen houden. Je moet deze controleren: kun je ze weer verkopen of zijn ze beschadigd? Ook moet je retourzendingen administratief verwerken. Bij sommige voorraadsoftware gebeurt dit automatisch, als je dit niet in huis hebt zul je dit handmatig moeten doen.

Voorraad financieren

Het inslaan van een voorraad betekent meestal dat je vooraf veel moet financieren. Je betaalt natuurlijk voor de artikelen of grondstoffen die je inkoopt. Daarnaast zul je een magazijn of andere opslagruimte moeten huren of kopen. Loonkosten, onderhoudskosten en kosten voor apparatuur en software komen daar nog bij.

Een logische optie is een lening bij de bank aanvragen. Helaas is dit niet voor elke ondernemer haalbaar. Er bestaan ook financiers die zich specialiseren in het financieren van voorraad. Zij bieden vaak een kortlopend krediet. Hier moet je ook rente over betalen, maar als je er zeker van bent dat je winstmarge hoog genoeg is, kan dit een goed alternatief zijn.

Wat is je voorraad waard?

inkopen bij groothandelZodra je een voorraad hebt zul je ook moeten bij houden hoeveel deze waard is. De waarde hiervan zet je op de balans in de boekhouding van je webshop. Dit is verplicht door de belastingdienst. Je kunt de waarde uitrekenen door de inkoopprijs van je producten bij elkaar op te tellen. Deze mag je wel afwaarderen wanneer de producten lange tijd in je voorraad liggen en moeilijk verhandelbaar zijn.

Voorraadsoftware

Er bestaan verschillende soorten programma’s die je kunt gebruiken om je voorraad bij te houden. Voorraadsoftware is in staat om automatisch bij te werken hoeveel er nog op voorraad ligt, ziet welke retouren binnen komen en berekent een goede omloopsnelheid. Als je software uitkiest, ga dan ook na of een koppeling met je webshop mogelijk is.

Dit zorgt er voor dat je assortiment op de website gelijk is aan je voorraad. Het orderpicken kan vaak ook gekoppeld worden aan voorraadsoftware. Het programma geeft dan de locatie van het product dat moet worden ingepakt weer, zodat er minder fouten gemaakt worden.