menu
lightspeed ecommerce

Orderpicken

Orderpicken is het proces waarin je de artikelen klaarmaakt voor verzending. Als je dagelijks een handvol bestellingen verwerkt kan dat prima tussen werkzaamheden door. Zodra het aantal dagelijks tiental of meer is, kan het lonen om te kijken welke mogelijkheden dit proces kunnen verbeteren.

Inhoud:

Wat is orderpicken?

orderpickenVoor de startende of kleine(re) webwinkelier bestaat het orderpicken doorgaans uit het uitdraaien van de order of een pickbon, waarna je de benodigde producten verzamelt. Wanneer je dagelijks enkele bestellingen hebt en je assortiment niet heel uitgebreid is, is er niets mis mee om op deze manier orders te picken.

Zeker in de beginperiode is de kans groot dat je hele voorraad op één stelling past. Na verloop van tijd zal het aantal stellingen toenemen en voor je het weet heb je opeens een heus magazijn onder je hoede. Een veelgemaakte fout is dat er geen systeem in de werkzaamheden zit. Als er dan iemand komt helpen om orders te picken, heeft hij geen idee waar hij de artikelen kan vinden. Ook als het aantal bestellingen en het aantal producten in snel tempo toenemen kan het lonen om dit proces efficiënter aan te pakken.

Heb je een eigen magazijn en meer dan vijftig bestellingen per dag? Picqer biedt magazijnsoftware waarmee je stappen handig kunt automatiseren.

Efficiënt orders picken

Zelfs als het orders picken nog weinig tijd in beslag neemt is het slim om de basis toch goed te regelen. Een eerste stap in het verbeteren van je orderpicking is door te kijken of dit correct gebeurt. Pak jij bestellingen in op een oude keukentafel of oud wagentje? Dan doe je je rug en gewrichten een groot plezier als je je magazijn en webshop serieus neemt en begint met een goede pickkar en inpaktafel op de juiste hoogte. Zorg verder dat je voldoende ruimte hebt om bestellingen in te pakken. Veel webwinkeliers hebben hier ook hun computer, labelprinter, en hun koffie op staan. Niet ideaal voor het orderpicken!

Een volgende stap is om te kijken naar het aantal meters dat je aflegt tijdens het orderpicken. Als jij je magazijnrekken hebt gevuld op volgorde dat je artikelen binnenkreeg dan is de kans groot dat je bij enkele tientallen bestellingen per dag elke maand een onnodige marathon loopt. Kijk dus eens goed naar hoe je jouw magazijn hebt ingedeeld. Welke producten worden (vrijwel) dagelijks verkocht en welke items blijven langer op de schappen liggen?

Denk om je rug en beperk het aantal loopmeters.

Door de artikelen die het meest worden verkocht vlakbij je inpaklocatie te plaatsen, voorkom je dat je dagelijks onnodig veel meters maakt. En natuurlijk helpt het dan ook als je de meer populaire artikelen tussen oog- en borsthoogte hebt liggen. Heb je artikelen die vaak samen worden gekocht, dan bespaart het ook heel wat tijd wanneer je deze ook in de schappen bij elkaar legt.

Verder is het verstandig om een logica in je magazijn te brengen die ook voor anderen te begrijpen is. Zo kun je werken met productnummers en locatiecodes. Door deze op enkele duidelijke plekken op je stellingen te plakken maak je voor iedereen duidelijk welke producten waar liggen. Als je dan een keer iemand inschakelt voor de orderverwerking is de kans een stuk groter dat de juiste producten de deur uitgaan.

Regel het orders picken zo in dat iemand anders het ook kan begrijpen.

Wanneer moet ik mijn orderpicken optimaliseren?

Zodra je merkt dat het orderpicken een steeds groter deel van je werkdag in beslag neemt, kan het geen kwaad om het één en ander te optimaliseren of wellicht zelfs te automatiseren. Zeker met het oog op groei of naderende piekmomenten is het fijn om te weten dat je ook de toekomstige orders correct en efficiënt kunt verwerken. Bij veel webwinkeliers ligt het omslagpunt al bij zo’n twintig bestellingen per dag.

Welk proces voor jou het meest geschikt is, hangt onder meer af van het aantal orders, de grootte van je assortiment, de afmetingen van je producten en de omloopsnelheid. Verkoop je producten met heel specifieke eigenschappen, die op het oog ook nog eens lastig van elkaar te onderscheiden zijn, dan biedt magazijnsoftware al in een heel vroeg stadium uitkomst.

Orders picken via barcodescanner

orderpicken met barcode scannerAls de volumes toenemen of als er meerdere mensen orders picken is het aanschaffen van barcodescanners een belangrijke optimalisatiemethode. Hiermee pick je de orders aan de hand van de instructies die op een handcomputer, polscomputer of smartphone verschijnen. Naast dat dit efficiënter werkt dan wanneer je zelf op zoek gaat naar de producten die verzonden moeten worden, verkleint het de kans op fouten.

Een barcodescanner verkleint de kans op fouten tijdens het orderpicken.

Via de barcodescanner kun je namelijk makkelijk controleren of ze overeenkomen met de bestelling. Een nadeel van deze methode is dat webwinkelsoftware wel berekend moet zijn op een koppeling met magazijnsoftware. Populaire softwarepakketten als Shopify of Lightspeed hebben hier voldoende integratiemogelijkheden voor. Heb je de shop zelf gebouwd of draait het op software die door minder mensen wordt gebruikt, dan kan de koppeling wat minder makkelijk worden gemaakt.

Voice picking

Houd je liever je handen vrij tijdens het orderpicken, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor voice picking. In dit geval krijg je via een koptelefoon door welke producten je moet pakken. Zodra je het juiste artikel in handen hebt, geef je een mondelinge bevestiging aan het systeem. Vooral wanneer je handschoenen moet dragen tijdens het picken – bijvoorbeeld omdat je gekoelde producten verkoopt – kan het een groot pluspunt zijn om het traject via spraak te monitoren.

Orderpicken aan de hand van lampjes en displays

De meeste webwinkeliers die het orderpicken in eigen beheer doen, houden het bij een handscanner of voice picking-systeem. Grotere bedrijven kiezen er soms voor om het een en ander te automatiseren. Bijvoorbeeld met een pick to light- of put to light-systeem.

Wanneer je veel kleine producten hebt, die ook nog eens op elkaar lijken – zoals nagellak – kan het fijn zijn om orders te picken met behulp van lampjes en displays. Bij de pick to light-methode gaat er een lampje branden bij de bak waarin het artikel ligt dat moet worden gepickt. Zodra je het artikel hebt, kun je het lampje weer uitdoen en verdergaan met de rest van de bestelling.

Zelf orders picken of uitbesteden?

fulfilmentHet automatiseren van de orderpickprocessen aan de hand van magazijnsoftware, met lampjes of een barcodescanner is voor veel webwinkels nog wel te doen. Maar zodra je gaat werken met meerdere magazijnen of zodra je magazijn om andere redenen echt complex wordt kun je je afvragen of dit nog wel zelf wilt regelen. Zolang je de capaciteit hebt om de bestellingen in eigen beheer te verwerken – zowel qua opslagruimte als de mankracht om de orders te picken – is er geen noodzaak om dit proces elders onder te brengen. Toch kiezen de meeste webwinkeliers er op een bepaald moment voor om het orderpicken uit te besteden.

Ons land telt tientallen fulfilment-bedrijven en deze maken soms gebruik van volledig gerobotiseerde en geautomatiseerde systemen. Hierin zijn verschillende varianten, maar in hoofdlijnen zijn het bakken die geautomatiseerd naar de orderpicker toekomen of robotjes die zelfstandig over de vloer navigeren en ervoor zorgen dat de juiste stellingen naar de orderpicker komen. Deze systemen zijn voor een gewone webwinkel eigenlijk niet te evenaren.

Wil je fulfilment uitbesteden? Een cut-offtijd van 23:59 en verzending met alle bekende vervoerders? Active Ants biedt hulp via robots en inpakmachines.

Daarnaast zijn er nog veel andere redenen waarom het fijn kan zijn om de orderverwerking over te dragen aan een ander bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een latere cut-offtijd, het ontlasten van het eigen personeel (of jezelf) of de wetenschap dat de orderverwerking ook bij periodes van ziekte of vakantie gewoon doordraait. Naast dat fulfilment-bedrijven zeer effectief kunnen opslaan of orders kunnen verwerken bieden ze vaak diverse aanvullende diensten, zoals productfotografie, het overnemen van de klantenservice en het afhandelen van de betalingen en retouren.