menu

Voorraad financieren

De voorraad financieren is bij webwinkels een expertise op zich. Financier je uit eigen zak, maak je gebruik van leverancierskrediet of financier je de voorraad via krediet?

Voorraad financierenAls je net start zijn de kosten van de voorraad al hoog, maar als de webshop eenmaal gaat lopen kunnen deze bedragen ook nog flink oplopen. Zeker als je het assortiment uitbreidt en ook de longtail zelf op voorraad wil hebben kan hier veel kapitaal in gaan zitten. Zowel in magazijnruimte, het inrichten hiervan met stellingen en software als in de voorraad van producten zelf.

Op zich is daar niets mis mee als je het geld beschikbaar hebt. Maar als je ook investeert in techniek, marketing of de klantenservice dan kan de situatie ontstaan waarin je moet kiezen waar je je geld aan wilt besteden.

Financiers die gespecialiseerd zijn in het financieren van voorraad

Voorraad financieren via krediet kan een lastige opgave zijn. Banken willen beperkt financieringen verstrekken voor voorraad. Naast banken zijn er wel financiers die gespecialiseerd zijn in kortlopende kredieten voor de retail. PIN Voorschot biedt bijvoorbeeld leningen die je automatisch terugbetaalt via je POS-systeem of payment service provider.

Daarnaast zijn er steeds meer nieuwe fintech-bedrijven die kortlopende leningen aanbieden die ook zeer geschikt zijn als voorraadfinanciering. New10, onderdeel van ABN Amro, rekent relatief lage rentes, terwijl Funding Circle juist weer wat meer risico durft te nemen. Daar staat dan meestal wel een iets hogere rente tegenover.

Andere mogelijkheden van voorraadfinanciering

Bovenstaande financiers hebben zelf hun eigen verdienmodel. Naast de lening betaal je dus ook rente terug. Soms kan dit bedrag fors oplopen, dus je moet wel zeker weten dat je het geld met een flinke winstmarge terugverdient. Daarnaast zijn deze spelers misschien flexibeler dan de bank, maar ook deze financiers hebben hun grenzen.

Als je weet dat je omzet zal groeien op het moment dat je voorraad toeneemt, bijvoorbeeld omdat je dan snellere levertijden kunt garanderen, meer productvariaties kunt verkopen of een breder assortiment kunt hanteren, wil je misschien iets verder gaan in het financieren van voorraad via krediet, dan op basis van de huidige bedrijfscijfers misschien mogelijk is.

Leverancierskrediet

De meest voorkomende oplossing is om in te kopen op basis van krediet. De leverancier heeft  goed inzicht in jouw inkoopgedrag en zal dus zijn risico’s goed kunnen inschatten. Daarnaast zal hij jou willen motiveren om veel en groot in te kopen.

Dankzij zijn eigen winstmarge is zijn risico lager dan bij andere financiers. Omdat hij leeft van de verkoop en hij de voorraad als onderpand kan laten dienen (in tegenstelling tot andere financiers kan hij het wel doorverkopen aan anderen) zijn de tarieven die leveranciers rekenen meestal ook redelijk te overzien.

Daarnaast bieden leveranciers soms ook vormen van dropshipping aan. Hierbij kun jij wel al producten in je assortiment opnemen, maar koop je deze pas in nadat je er een bestelling voor hebt ontvangen. Voor zowel jou als de leverancier zijn de risico’s hiervan vrij laag, maar het zorgt wel voor extra papierwerk en hierdoor vaak extreem lage winstmarges. Dropshipping wordt daarom meestal vooral voor de longtail ingezet.

Crowdfunding

Een andere vorm van financiering die steeds vaker door ecommercespelers wordt ingezet, is crowdfunding. Zeker als het om grotere bedragen gaat, is crowdfunding soms een uitkomst. In de ecommerce zijn er vaak grote groeicijfers mogelijk. Daarnaast is de reputatie van webwinkels vaak redelijk bekend. Hierdoor zijn ze zeer geschikt voor crowdfunding. Diverse webshops hebben tonnen, soms zelfs meer dan een miljoen euro via een crowdfundingcampagne opgehaald.

Soms ook specifiek als voorraadfinanciering. Soms zelfs terwijl de leverancier dit ook best had willen financieren. Soms doen leveranciers zelfs voor grote bedragen mee in crowdfundingcampagnes, omdat ze weten dat dit geld uiteindelijk weer bij hen wordt uitgegeven. Als je de voorraad wilt financieren via crowdfunding, is het dus raadzaam om je leverancier te vragen of die ook in de crowdfundingcampagne wil meedoen.

Als je geen gebruik maakt van leverancierskrediet kun je soms betere tarieven of voorwaarden krijgen. Verschillende webshops hebben hun leverancierskrediet vervangen met een lening die ze via een crowdfundingcampagne hebben opgehaald.

Investeerders

Via crowdfunding investeert het grote publiek meestal door middel van een lening, maar soms is het ook mogelijk om een equity-crowdfundingcampagne te starten via durfkapitaal. Daarmee krijgt de groep investeerders niet alleen zijn inleg en rente terug, maar worden er soms ook zelfs aandelen aangeboden. Een alternatief voor de crowd is om de lening of aandelen door één partij te laten financieren. Als banken of financiers lastig blijken, is een investeerder soms een uitkomst.

Veel webshops maken al gebruik van investeerders. Meestal staan deze niet te springen om in willekeurige webshops te investeren en voorraad voor te financieren. Maar als jij in jouw netwerk wat mensen hebt met veel vermogen kun je ze eens polsen. Misschien willen ze wel stille vennoot worden van jouw eenmanszaak of vof, of als informele investeerder instappen in jouw onderneming. Groeit jouw webshop erg snel en verwacht je binnenkort ook over landsgrenzen te kunnen opereren? Dan is een business angel misschien wel wat voor jou!