Longtail

Een longtail-strategie betekent dat je ook producten aanbiedt waarvan je er eigenlijk maar weinig verkoopt. Dat klinkt gek, maar juist daar is de concurrentie vaak laag. En als je assortiment maar groot genoeg is kun je met een groot aanbod van longtail-artikelen samen toch veel bestellingen realiseren.

Inhoud:

Wat is longtail?

Longtail in ecommerceAls je een aanbod hebt dat gericht is op longtail-zoekwoorden dan bied je ook artikelen aan waar vrijwel geen vraag naar is. Online hoeft dat geen enkel probleem te zijn.

In fysieke winkels is schapruimte beperkt en dus zie je dat daar eigenlijk alleen markt is voor de beste artikelen die genoeg mensen kopen. Online is schapruimte onbeperkt. Hierdoor je je niet hoeft te focussen op de hardlopers en kan je aanbod in theorie oneindig zijn.

Op zoek naar dropshipping-producten? Kijk dan ook eens bij Europese leveranciers als Bigbuy en DropshippingXL. Op GOGETTERS vind je een overzicht van Nederlandse leveranciers.

Dropshipping ideaal voor longtail-zoekwoorden

De meeste retailers verkopen alleen de beste artikelen die voldoende zoekvolume hebben. Maar sommige spelers plaatsen vrijwel alles waarvoor ze een leverancier vinden online. Inclusief alle variaties en combinaties van producten. Ook als de vraag vanuit potentiële klanten hiernaar erg klein is.

Soms weten ze zelf amper nog wat ze allemaal verkopen. Deze spelers hanteren een longtail-strategie met een enorm assortiment. Het liefst regelen ze met leveranciers dat die leveren op basis van dropshipping, waarbij ze zelf geen eigen voorraad aanhouden maar waarbij de leverancier direct levert aan de consument.

Soms weten spelers met een longtail-strategie zelf ook niet meer wat ze allemaal verkopen.

Koop op het juiste moment de juiste (hoeveelheid) producten in met Optiply. Inkoop- en voorraadbeheersoftware voor je webshop. Vraag een gratis demo aan.

retailer die met producten mikt op longtail-zoekwoorden

Alle producten uit een niche in één webshop

Een webshop met een breed en gevarieerd assortiment dat ook allerlei variaties kent kan zeer succesvol zijn. Veel succesvolle spelers hebben – ondanks dat ze soms maar een beperkte doelgroep of productcategorie hebben – toch een ontzettend diep assortiment met veel artikelen uit een bepaalde niche.

Kan je webshop onoverzichtelijk maken, maar als je elk product maar één keer per jaar verkoopt dan nog kun je zo dus duizenden verkopen per jaar realiseren. En de concurrentie is bij deze artikelen meestal niet zo groot of soms zelfs niet aanwezig. Je komt op zoekwoorden snel naar boven in zoekmachines en ondanks dat het zoekvolume erg laag is kan het je een goede conversie opleveren.

Wil jij graag dropshippen via Alibaba? Via Shopify kun je gemakkelijk een webwinkel beginnen op basis van artikelen van geselecteerde AliExpress-dropshippers.

Meer omzet door longtail-strategie?

Het idee achter longtail is dat dit grotere productaanbod zorgt voor een toenemende vraag. Voorstanders van dit verkoopmodel denken dat er bij een extreem breed en gevarieerd aanbod misschien weinig vraag is naar elk specifiek product, maar dat wanneer je al die beetjes bij elkaar optelt je toch een enorme omzet creëert. Online kun je hiermee ook kleine doelgroepen efficiënt bedienen.

Als je elk product maar eens per jaar verkoopt kun je bij een groot assortiment toch een goede omzet maken.

Longtail zoekwoorden realiseren misschien los weinig verkopen in vergelijking tot populaire zoektermen, maar combineer je alle orders van de verschillende afzetmarkten dan rendeert dit beter in vergelijking met één grote webshop. Althans volgens de aanhangers, want niet iedereen is het hiermee eens. Zo zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat een groter aanbod niet per definitie zorgt voor meer vraag.

Voor sommige producten is nu eenmaal weinig animo, ook online. Zeker als je de producten niet meer uniek in de markt kan zetten, omdat het onmogelijk is om allerlei creatieve productteksten, -foto’s of -kenmerken te verzamelen voor producten waarvan je er komende jaren maar een handvol van verkoopt.

Spelers met een longtail-assortiment

Alibaba logoEr zijn voldoende voorbeelden van spelers die met hun longtail-aanpak veel omzet binnenhalen. Neem bijvoorbeeld Alibaba, Amazon en Bol.com. Zij hebben veel artikelen die ze veel verkopen maar daarnaast ook een enorm diep assortiment.

Nu kan een startende webwinkelier niet meteen een platform van dit formaat opzetten, maar in een specifieke niche kun je wel een breed en diep assortiment aanbieden via het longtail-principe. Soms zelfs met een groter aanbod rond die productgroep dan de eerdergenoemde platforms.

Waar vroeger voor veel retailers gold dat twintig procent van hun assortiment zorgde voor tachtig procent van de omzet, hoeft dit nu niet meer op te gaan. Met behulp van longtail kan het overige productaanbod  veel meer omzet binnenhalen dan de hardlopers. Maar nogmaals: een garantie voor succes is het niet.

Hoe zorg je voor een longtail-assortiment?

assortiment met weinig concurrentieAls je webshop mikt op longtail zoekwoorden is het gebruikelijk om niet meer alles zelf op voorraad te hebben maar om het product pas in te kopen nadat de klant het bij jou bestelt.

Longtail is daarom ideaal in combinatie met  dropshipping, waarbij niet jij, maar de leverancier de producten opstuurt naar de eindklant. Op het eerste gezicht biedt dit veel voordelen; je hebt een groot assortiment zonder dat je de items zelf hoeft in te kopen, je hebt geen overtollige voorraad en het product wordt ook nog eens voor je verstuurd.

Maar dropshipping heeft ook nadelen. Jij bent dan misschien niet degene die ervoor zorgt dat het product bij de klant komt, je bent er wel verantwoordelijk voor. Stel dat het product tegenvalt, onderweg schade oploopt of zelfs helemaal niet aankomt, dan moet jij dit oplossen.

De klant heeft het bij jou besteld, waardoor jij als verkopende partij tijdens het hele traject aansprakelijk bent. Daarnaast is de marge vaak lager omdat de leverancier meestal de kosten van opslag en verzending doorrekent, en is de kans groot dat andere spelers het artikel op een vergelijkbare manier aanbieden. Je bent meestal niet de enige retailer die bij deze leverancier met dropshipping werkt.

winnen met online marketing

Longtail-assortiment presenteren

Dat je aan je hardlopers de nodige aandacht spendeert, is heel begrijpelijk. De extra tijd die je besteedt aan het maken van eigen (product)teksten en foto’s verdien je wel weer terug. Bij longtail-artikelen, waarbij je niet eens weet of je ze überhaupt gaat verkopen, wil je dit eigenlijk niet. Via feeds kun je productinformatie en foto’s van de leverancier automatisch inladen.

Bij de keuze voor een leverancier loont het de moeite om te kijken hoe die het assortiment presenteert. Als je de feeds letterlijk overneemt kan de verkoop tegenvallen als de kwaliteit hiervan tegenvalt.

Uitdagingen binnen longtail

Naast het feit dat de kwaliteit van longtail-artikelen en de presentatie ervan misschien niet altijd overeenkomt met jouw verwachtingen en die van de klant, kan het ook extra uitdagingen met zich meebrengen voor de klantenservice. Wat moet je vertellen over een product dat je zelf ook nog nooit hebt gezien? Of wat dacht je van het administratieve proces? Je bent niet de eerste longtail-aanbieder die door het grote aanbod het overzicht kwijtraakt.

En wat betekent dropshipment voor je levertijd? Bij de hardlopers weet je dat je die binnen afzienbare tijd gaat verkopen, waardoor je niet al te voorzichtig hoeft te zijn met het inkopen van deze artikelen. Van longtail-artikelen wil je misschien een aantal artikelen bestellen zodat je feeling houdt met het assortiment, maar je wilt geen enorme voorraad.

Wat betekent dropshipping voor je levertijd?

Wanneer je een dropshipment-overeenkomst hebt met een Nederlandse, of op z’n minst Europese, leverancier valt de levertijd vaak wel te overzien. Maar stel dat jouw fabrikant in het Verre Oosten zit, zijn jouw klanten dan bereid om een week tot meerdere weken op hun bestelling te wachten?

Of de longtail-strategie succesvol is hangt niet alleen af van het aanbod, maar ook van de dienstverlening. Een belangrijke reden waarom Bol.com, Amazon en Alibaba een goedlopende longtail-formule hebben, is omdat ze met hun reputatie en serviceniveau het verschil maken in vergelijking met de concurrenten.