Webshop-ideeën

Zoek je webshop-ideeën? Misschien weet je al zeker dat je een eigen webwinkel wilt maar kom je maar niet op een goed product-idee. Wat ga je verkopen? Welke populaire webshop-producten is veel vraag naar? Waarin kun je nog een succesvolle webshop beginnen en hoe kom je erachter of je product straks aanslaat?

Inhoud:

Nieuwe webshop-ideeën ontdekken

webshop-ideeën verzamelenGa je een webshop beginnen dan kun je op zoek naar producten je gaat verkopen. Er is van alles mogelijk. Ga je je specialiseren in één product(groep) of wil je een webwinkel met een breed assortiment waarin je meerdere productgroepen aanbiedt?

Veel mensen baseren de webshop op hun eigen passie of interesses maar je kunt ook kijken naar artikelen waar veel vraag naar is of waar de vraag momenteel snel groeit. Als jij nu zoekt naar webshop-ideeën dan wil je natuurlijk voorkomen dat je de producten van jouw keuze straks niet verkoopt. Je kunt proberen een nieuwe trend te ontdekken en hiervan te profiteren, maar je kunt je webwinkel ook richten op een niche met bestaande producten.

Op zoek naar webwinkelsoftware? Kijk eens naar Wix.com, JouwWeb.nl of Shopify. Hiermee kun je gemakkelijk en snel zelf een webwinkel maken!

Waar is veel vraag naar?

Een goede manier om ideeën voor een nieuwe webshop op te doen is door te kijken naar welke artikelen goed verkopen op marktplaats. Waar is veel vraag naar op platformen als bol.com, Amazon, marktplaats of AliExpress? Voor een groot gedeelte zijn de populaire webshop-producten elk jaar hetzelfde maar zodra er nieuwe trends ontstaan is dat meestal direct ook zichtbaar op dit soort platforms en marktplaatsen.

Een trend voldoet op een nieuwe manier aan een bestaande vraag, waardoor een trend langer blijft bestaan dan bijvoorbeeld een rage. Wanneer je een trend vroeg ontdekt kun je hiermee snel een goedlopende webshop opzetten.

Je kunt goede webshop-ideeën opdoen door te kijken naar wat goed verkoopt op marktplaats.

eigen webshop starten

Nieuwe trends ontdekken

Er zijn veel startende en groeiende webshops die op zoek gaan naar de nieuwste trends. Opkomende producten zijn ideaal om je mee te onderscheiden van anderen. De marketing is vaak lastig, maar als marktleider in een categorie of productgroep kun je echt een goede omzet realiseren.

Er zijn manieren om te ontdekken wat de nieuwste trends op dit moment zijn:

  • Kijk wat goed verkoopt op Bol.com en Marktplaats
  • Kijk wat nu op Amazon.com, Alibaba of AliExpress trending is
  • Houd influencers in de gaten
  • Lees blogs en magazines
  • Houd trending hashtags op social media in de gaten
  • Houd online communities in de gaten

webshop ideeën opdoen via Google TrendsDeze producten kun je vergelijken met zichtbare trends in Google Trends om te zien met welke artikelen echt wat te verdienen valt. Deze website geeft je een overzicht van de populaire zoektermen en onderwerpen. Voor veel webwinkels is dit een belangrijke manier om webshop-ideeën te ontdekken.

Liever eerst inspiratie? Op de Nederlandse site Productnieuws.nl kun je ook veel lezen over nieuwe producten. Ook is het slim om te kijken wat er op buitenlandse fora over bepaalde producten staat geschreven. Reddit – de voorpagina van het internet – is hiervoor bijvoorbeeld een populair forum.

Weet je al waarin je een webwinkel beginnen gaat? Of zoek je een leverancier of groothandel? Lees ook het inschrijven bij de KvK en de regels rond belasting.

Wat is nieuw bij leveranciers?

Trends zijn een ideale manier als je snel wilt groeien maar voor een nieuwe starter soms wel lastig om op in te spelen. Vaak beginnen deze in het buitenland. Je hebt dan soms langere levertijden en moet op tijd inkopen. Het kan dan best lastig zijn om in te schatten hoeveel je in de eerste voorraad moet investeren.

Voor nieuwe spelers is een Nederlandse of Europese groothandel vaak een veiligere oplossing. Door te kijken bij welke producten daar nieuw in het assortiment zijn gekomen kun je soms ook al best veel verkoopkansen vinden. Zeker als hiervoor nog geen minimumafnames gelden en de leverancier deze snel kan leveren. Soms bieden leveranciers deze zelfs aan op basis van dropshipping.

Drie suggesties om goede leveranciers te vinden:

Het b2b-platform Orderchamp staat vol met groothandels voor de retail met lage aankoopdrempels en minimumafnames. Aanmelden is gratis. Grotere retailers gebruiken het platform vaak om leuke aanvullingen te vinden maar kleine boetiekjes en conceptstores kunnen hier echt een totaalaanbod vinden.

De Spaanse dropshipping-groothandel BigBuy heeft een groot aanbod van meer dan 150.000 producten. De verzending gaat snel en artikelen zijn allemaal geschikt voor de Europese markt. Ook kun je een abonnement afsluiten vanaf 69 euro per maand, waarmee het extra diensten biedt.

De Italiaanse groothandel B2B GRIFFATI biedt verschillende designermerken, inclusief enkele exclusieve Europese modemerken, tegen groothandelprijzen. Met de dropshipping-plugin Sync2Fashion voeg je eenvoudig producten toe aan een Shopify-webshop. De groothandel regelt dan de opslag en verzending.

Zelf een product of webshop-idee verzinnen

Er liggen zeker kansen in het ontdekken van een nieuwe trend, maar zoals je waarschijnlijk al door hebt kost het tijd om dit continu in de gaten te houden. Daarnaast is het altijd maar de gok of jij de eerste gaat zijn die van een trend profiteert. Je kunt daarom natuurlijk ook zelf een productidee verzinnen. Wanneer je dit slim doet, kun je er zelfs voor zorgen dat jouw product aansluit bij de vraag in een bestaande markt.

Je kunt ook zelf een eigen webshop-idee verzinnen.

Door creatief op zoek te gaan naar een oplossing voor een bestaand probleem kun je aan een goed productidee komen. Wanneer je recensies leest van andere consumenten op bijvoorbeeld marktplaatsen, kun je er snel achter komen waarmee je mensen kunt helpen. Als anderen jouw oplossing ook een goed idee vinden kan jouw product een gat in de markt oplossen.

Je niche bepalen

nicheWil je dat je webshop zich specialiseert in één productgroep? Dan kun je je gaan verdiepen in de verschillende niches in de ecommerce. Een niche is een segment van een grotere markt, met zijn eigen specifieke behoeften, voorkeuren en identiteit, daardoor duidelijk anders dan de algemene markt.

Het focussen op een niche is een strategische bedrijfskeuze om je te richten op een specifieke groep klanten en daar beter in te zijn dan concurrenten die zich richten op een bredere markt. Als online expert met een gefocuste bedrijfsaanpak wek je sneller het vertrouwen van klanten.

Vaak komen de leukste ideeën voort uit een eigen interesse of passie. Dat is niet zo gek, want om een niche goed te bedienen is die expertise meestal wel een vereiste. Misschien heb je zelf een hobby en lijkt het je leuk om daar iets mee te doen, in de vorm van een webshop. Jouw persoonlijke passie en expertise maakt het waarschijnlijk makkelijker om met je klant in gesprek te gaan, blogs of productomschrijvingen te schrijven of om te bepalen welke producten goed bij elkaar passen of niet.

Zo niet, dan kun je je natuurlijk ook verdiepen in een bestaande hobby, en kijken wat mensen hierbij missen. Welk product helpt mensen om een hobby beter uit te kunnen oefenen? Wanneer consumenten enthousiast zijn over een hobby, zijn ze vaak sneller geneigd om geld uit te geven aan hoogwaardige producten. Daarnaast zijn klanten vaak trouw aan een merk.

De concurrentie aangaan

Misschien heb je al een ontzettend leuk idee bedacht en weet je zeker dat het een gat in de markt is. Maar het kan natuurlijk ook gebeuren dat je tijdens je zoektocht hele leuke producten tegenkomt maar dat die wel al te koop zijn in andere webshops. Dan kun je er alsnog de strijd mee aangaan. Misschien kun jij jouw ideale doelgroep wel beter bedienen. Bijvoorbeeld omdat die webshops niet actief zijn op social media, of omdat jij denkt dat je de producten beter kunt presenteren.

Geld verdienen met ecommerce en een eigen webshop beginnen? Door een webwinkel te kopen maak je gelijk een vliegende start!

Je kunt ook kijken naar producten die klanten vaak samen bestellen. Vaak kun je op de websites van marktplaatsen een overzicht vinden van ‘samen gekocht’ en ‘andere producten die kopers vaak bestellen’. Door deze producten samen te voegen in één artikel kun je soms betere winstmarges creëren waardoor jij ze misschien wel goedkoper kunt aanbieden of zelfs je op andere trefwoorden of doelgroepen kunt richten.

populaire webshop-producten op een rijtje gezet

Veelgestelde vragen:

Enkele veelgestelde vragen over webshop-ideeën zijn:

Waarin kun je nog een webshop beginnen?

Weet je nog niet waarin je een webwinkel beginnen wilt? In dit artikel geven je een lijstje met suggesties hoe andere retailers aan hun ideeën kwamen. Van het zoeken naar trends, kijken wat populair is op marktplaatsen tot hoe je via een niche de concurrentie met bestaande spelers kunt aangaan.

Hoe kom ik aan producten?

Weet je al wel wat je wilt gaan verkopen maar kun je de producten niet vinden? In contact komen met de juiste groothandel is soms erg lastig. Al is er wel steeds meer mogelijk. Zo bieden steeds meer groothandels ook dropshipping aan. Daarbij hoef jij zelfs geen eigen voorraad aan te houden!

Wat is een niche- of longtail-webshop?

Online zijn al veel webwinkels actief maar lang niet elke productgroep of doelgroep wordt even goed bediend. Als jij je op een specifiek product of doelgroep richt dan noemt men dat ook wel een niche. Maak je jouw aanbod zo diep mogelijk? Dan verkoop je mogelijk longtail: je hebt dan veel productvariaties waar maar weinig vraag naar is.