menu

Webshop ideeën

Zoek je webshop ideeën? Misschien weet je al zeker dat je een webshop wil oprichten, maar kom je maar niet op een goed product idee. Wat ga je verkopen? Waar is veel vraag naar? Hoe kom je erachter of je product zal aanslaan? Wij zetten het voor je uiteen.

Inhoud:

Nieuwe webshop ideeën ontdekken

webshop ideeënAls je een webshop beginnen wil, zul je toch echt moeten weten wat je wil gaan verkopen. Er is van alles mogelijk. Ga je je specialiseren in één product(groep) of wil je een breed assortiment waarin je meerdere productgroepen aanbiedt?

Veel mensen baseren de webshop op hun eigen passie of interesses maar je kunt natuurlijk ook kijken waar veel vraag naar is. Of nog beter: waar de vraag momenteel snel groeit. Als jij nu zoekt naar webshop ideeën dan wil je natuurlijk voorkomen dat je de producten van jouw keuze straks niet verkoopt. Je kunt proberen een nieuwe trend te ontdekken en hiervan te profiteren, maar je zou je ook kunnen focussen op een niche of op het oplossen van een pijnpunt van bestaande producten.

Via Printful kun je zelf kleding laten beprinten met jouw ontwerpen en verkopen via dropshipping! Een uniek assortiment en geen voorraadkosten!

Waar is veel vraag naar?

Een goede manier om ideeën voor een nieuwe webshop op te doen is door te kijken naar wat goed verkoopt op marktplaats. Waar is veel vraag naar op platformen als bol.com, Amazon, marktplaats of AliExpress? Voor een groot gedeelte is dit elk jaar hetzelfde maar zodra er nieuwe trends ontstaan is dat meestal direct ook zichtbaar op dit soort platforms en marktplaatsen.

Een trend voldoet op een nieuwe manier aan een bestaande vraag, waardoor een trend langer blijft bestaan dan bijvoorbeeld een rage. Wanneer je een trend vroeg ontdekt en hier gebruik van maakt, kun je hiermee snel een goedlopende webshop opzetten.

Je kunt goede webshop ideeën opdoen door te kijken naar wat goed verkoopt op marktplaats.

Er zijn veel startende en groeiende webshops die op zoek gaan naar de nieuwste trends, in de hoop dat hun producten een verschil kunnen maken in de markt. Het kan lastig zijn om je hiermee te onderscheiden van anderen, maar als je het goed doet kan het je zelfs marktleider maken in een categorie of productgroep.

Er zijn manieren om te ontdekken wat de nieuwste trends op dit moment zijn:

  • Kijk wat goed verkoopt op marktplaats of Bol.com en Marktplaats
  • Kijk wat Amazon.com, Alibaba of AliExpress nu trending is
  • Houd influencers in de gaten
  • Lees blogs en magazines
  • Houd trending hashtags op social media in de gaten
  • Houd online communities in de gaten

webshop ideeën opdoen via Google TrendsDe producten die je terug ziet komen op bovenstaande punten kun je vervolgens vergelijken met zichtbare trends in Google Trends. Deze website geeft je een overzicht van de meest gebruikte zoektermen en populaire onderwerpen. Voor veel webwinkeliers is dit een van de belangrijkste manieren om webshop ideeën op te doen en in de gaten te houden wat er in opkomst is. Ook is het slim om te kijken wat er op buitenlandse fora over bepaalde producten wordt geschreven. Reddit – de voorpagina van het internet – is hiervoor bijvoorbeeld een populair forum.

Weet je al waarin je een webwinkel beginnen gaat? Of zoek je een leverancier of groothandel? Lees ook het inschrijven bij de KvK en de regels rond belasting.

Zelf een product of webshop-idee verzinnen

Er liggen zeker kansen in het ontdekken van een nieuwe trend, maar zoals je waarschijnlijk al door hebt kost het aardig wat tijd om dit continu in de gaten te houden. Daarnaast is het altijd maar de gok of jij de eerste gaat zijn die van een trend profiteert. Je kunt daarom natuurlijk ook zelf een productidee verzinnen. Wanneer je dit slim doet, kun je er zelfs voor zorgen dat jouw product aansluit bij de vraag in een bestaande markt.

Je kunt ook zelf een webshop-idee verzinnen.

Misschien heb je bij het gebruiken van bepaalde producten in je dagelijks leven altijd dezelfde ergernissen. Door creatief op zoek te gaan naar een oplossing voor een bestaand probleem kun je misschien aan een goed productidee komen. Wanneer je recensies leest van andere consumenten op bijvoorbeeld marktplaatsen, kun je er al snel achter komen of anderen jouw ergernissen herkennen. Wat willen veel consumenten anders zien? Door hierop in te spelen kan jouw product een gat in de markt oplossen.

Je niche bepalen

nicheWil je dat je webshop zich specialiseert in één productgroep? Dan kun je je gaan verdiepen in de verschillende niches in de ecommerce. Een niche is een segment van een grotere markt, met zijn eigen specifieke behoeften, voorkeuren en identiteit, daardoor duidelijk anders dan de algemene markt.

Het focussen op een niche is een strategische bedrijfskeuze om je te richten op een specifieke groep klanten en daar beter in te zijn dan concurrenten die zich richten op een bredere markt. Je wordt dan als het ware een online expert. Door de gefocuste bedrijfsaanpak wek je bovendien sneller het vertrouwen van klanten.

Vaak komen de leukste ideeën voort uit een eigen interesse of passie. Dat is niet zo gek, want om een niche goed te bedienen is die expertise meestal wel een vereiste. Misschien heb je zelf een hobby en lijkt het je leuk om daar iets mee te doen, in de vorm van een webshop. Jouw persoonlijke passie en expertise maakt het waarschijnlijk makkelijker om met je klant in gesprek te gaan, blogs of productomschrijvingen te schrijven of om te bepalen welke producten goed bij elkaar passen of niet.

Zo niet, dan kun je je natuurlijk ook verdiepen in een bestaande hobby. Je kunt je ook verdiepen in een hobby en kijken wat mensen hierbij missen. Welk product zou mensen helpen om hun hobby beter uit te kunnen oefenen? Wanneer consumenten enthousiast zijn over een hobby, zijn ze vaak sneller geneigd om geld uit te geven aan hoogwaardige producten. Daarnaast zijn deze klanten vaak erg trouw aan een merk.

De concurrentie aangaan

Misschien heb je al een ontzettend leuk idee bedacht en weet je zeker dat het een gat in de markt is. Maar het kan natuurlijk ook gebeuren dat je tijdens je zoektocht hele leuke producten tegenkomt maar dat die wel al te koop zijn in andere webshops. Kijk dan eens of je daarmee niet alsnog de strijd aan wilt gaan. Misschien kun jij jouw ideale doelgroep wel beter bedienen. Bijvoorbeeld omdat die webshops niet actief zijn op social media, of omdat jij denkt dat je de producten veel beter kunt presenteren.

Geld verdienen met ecommerce en een eigen webshop beginnen? Door een webwinkel te kopen maak je gelijk een vliegende start!

Je kunt ook kijken naar producten die vaak samen besteld worden door klanten. Vaak kun je op de websites van marktplaatsen een overzicht vinden van ‘samen gekocht’ en ‘andere producten die kopers vaak bestellen’. Door deze producten samen te voegen in één artikel kun je soms betere winstmarges creëren waardoor jij ze misschien wel goedkoper kunt aanbieden of zelfs je op totaal andere trefwoorden of doelgroepen kunt richten.

Veelgestelde vragen:

Enkele veelgestelde vragen over webshop ideeën zijn:

Waarin kun je nog een webshop beginnen?

Weet je nog niet waarin je een webwinkel beginnen wilt? In dit artikel geven je een lijstje met suggesties hoe andere retailers aan hun ideeën kwamen. Van het zoeken naar trends, kijken wat populair is op marktplaatsen tot hoe je via een niche de concurrentie met bestaande spelers kunt aangaan.

Hoe kom ik aan producten?

Weet je een beetje wat je gaat verkopen? Dan kun je op zoek naar de juiste groothandel. Sommige groothandels bieden ook dropshipping aan. Daarbij hoef jij zelfs geen eigen voorraad aan te houden!

Wat is een niche- of longtail-webshop?

Online zijn al veel webwinkels actief maar lang niet elke productgroep of doelgroep wordt even goed bediend. Als jij je op een specifiek product of doelgroep richt dan noemt men dat ook wel een niche. Maak je jouw aanbod zo diep mogelijk? Dan verkoop je mogelijk longtail: dat zijn productvariaties waar maar weinig vraag naar is.