lightspeed ecommerce

Kledingwebshop beginnen

Wil jij ook een eigen kledingwebshop beginnen? Een eerste stappenplan met de benodigdheden, het samenstellen van het juiste aanbod, de logistiek, marketing en het bouwen van de webshop.

Inhoud:

In Nederland bestaan er al ruim twaalfduizend kleding-webshops en toch zijn er mensen die nog een eigen kledingwebshop beginnen willen. Dom? Niet echt. Iedereen heeft kleding nodig en we vervangen het snel. In Nederland is de fashion-industrie goed voor een omzet tussen de vijf en zes miljard. In 2019 werd ongeveer vijftien procent van de totale omzet online behaald en dat percentage groeit sterk. Met de markt zit het dus wel goed.

Kleding is een miljardenbranche. Slechts 15% vindt online plaats, maar dit percentage groeit snel.

Eigen kledingwebshop beginnen

webshop beginnenEen eerste stap in het opzetten van je webshop is je vooraf even voorbereiden. Je bent niet de enige die een eigen webshop beginnen wil.

Dat er veel vraag naar is wil niet zeggen dat klanten ook echt op zoek zijn naar jouw aanbod. Om klanten aan te trekken moet jouw kledingwebshop er op een of andere manier tussen uit springen. Hoe zorg je daarvoor?

Snel aan de slag met een webwinkel en geen geduld? Dan is een webwinkel kopen misschien wat voor jou! Op Webshopovername.nl staat een groot aanbod.

Door enkele dingen alvast vast te leggen, zorg je ervoor dat je webshop straks daadwerkelijk een groep klanten aanspreekt. Veel webwinkeliers schrijven een bedrijfsplan voordat ze hun kledingwebshop starten. Bepaal bijvoorbeeld:

  • Wie je doelgroep is
  • Hoe je je doelgroep gaat bereiken
  • Welke stijl je webshop moet hebben
  • Of je alles zelf gaat regelen of juist uitbesteedt
  • Of je alles zelf produceert of inkoopt

Als je een brede doelgroep wil aanspreken moet je een breder aanbod aan kleding inslaan. Er zijn ook webwinkels die zich richten op een niche binnen de ecommerce. De webshop specialiseert zich dan in een specifiek productaanbod of doelgroep. Je aanbod is dan minder breed, maar je komt wel over als een expert binnen dit gebied.

Wil je een kledingwebshop beginnen? Denk dat vooraf goed na over je aanbod en doelgroep.

Wat heb je nodig om je eigen kledingwebshop te beginnen?

Er zijn een aantal basisonderdelen die je nodig hebt om je eigen kledingwebshop te lanceren. Zo moet je aan de slag met zaken als:

  • Domeinnaam
  • Webhosting
  • Software
  • Betaalmethodes
  • Verzendmethodes

Maar het belangrijkste dat je nodig hebt is natuurlijk het juiste aanbod. Je moet voldoende kleding-artikelen bieden. Deze kunnen aanprijzen met de juiste informatie, productfoto’s, product-omschrijvingen en kunnen verkopen tegen de juiste tarieven.

Zelf kleding ontwerpen en produceren

kledingAls je creatief bent kan het leuk zijn om zelf je collectie te ontwerpen. Wel moet  je dan nadenken over het produceren van je kleding. Een alternatief is het ontwerpen van kleding via online drukkerijen.

Voordelen:

  • Je kleding is uniek
  • Je maakt een eigen merk, die je kan laten registreren
  • Je kunt de kleding ook verkopen via andere webshops en winkels

Via online drukkers als Printful of Spocket kun je zelf designs laten drukken op kleding en deze via dropshipping laten bezorgen.

Een nadeel is wel dat er veel tijd in gaat zitten, meer dan wanneer je een collectie inkoopt. Wanneer je het ontwerpen en het drukken uitbesteedt zijn de kosten hoger dan wanneer je het inkoopt.

Kleding inkopen

Om sneller aan kleding voor je webshop te komen kun je de kleding inkopen. Beginnende webwinkeliers gaan vaak langs kringloopwinkels, markten of beurzen. Als je kleding in grote aantallen wil inkopen ben je bij een groothandel aan het juiste adres.

Zoek je een groothandel of leverancier? Voor 67 dollar biedt Salehoo toegang tot duizenden leveranciers (wereldwijd), zowel met als zonder dropshipping.

Ondernemers met een klein startbudget hebben vaak moeite om bij een groothandel binnen te komen. Een groothandel hanteert namelijk een minimumafname, je moet dus meteen grote hoeveelheden inkopen. Met een groter startkapitaal is dat makkelijker. Durf dus te investeren en laat zien wat je verwacht te verkopen, hoe vaak je bestellingen wil gaan doen en wat je bezoekersaantallen zijn (als je die al hebt).

Geef zoveel mogelijk informatie over je kleding

Bijna net zo belangrijk als de producten zelf, zijn de foto’s daarvan. Goede productfoto’s zorgen ervoor dat klanten je producten willen kopen. Als je je kleding inkoopt bij een leverancier sturen zij vaak productfoto’s die door hen gemaakt zijn. Het zijn dan meteen professionele foto’s, maar een nadeel is wel dat veel andere webshops hier waarschijnlijk ook gebruik van maken.

Je kunt ook zelf productfoto’s maken of dit laten doen. Hou hierbij rekening met het feit dat klanten het liefst zo snel mogelijk, zo veel mogelijk informatie zien. Ze willen hier niet voor op zoek moeten gaan.

Plaats per product meerdere foto’s, het liefst vanuit meerdere hoeken en zoom ook in op details. Op die manier vormen je klanten een goed beeld van het kledingstuk. Dit is ook voor jou voordelig, want op die manier kun je retourzendingen voorkomen.

Daarnaast is het ook handig om een goede productomschrijving op je webshop te zetten. Vernoem hier welke materialen, welke kleur en welke afmetingen je kledingstukken hebben. Als een model de kleding draagt op je productfoto’s kun je ook noemen welke maat ze draagt en wat zijn/haar afmetingen zijn.

Eigen webshop bouwen

Als je ervaring hebt met programmeren of interesse hebt om veel tijd te steken in het leren kennen van webwinkelsoftware dan kun je ook zelf de webshop maken. Daarvoor bestaan  verschillende soorten software:

  1. Kant-en-klare webwinkelsoftware
  2. Software op basis van opensource
  3. Maatwerkoplossing

Kort gezegd kun je software gebruiken waarbij je website in de cloud updates krijgt en je zet deze formats makkelijk in om je ideale webshop te bouwen. Bij opensource software zul je alsnog een designer of programmeur nodig hebben om alles naar wens te maken. Bij een maatwerkoplossing huur je een programmeur of designer in, die je hele webshop bouwen. Voor starters wordt de kant-en-klare webwinkelsoftware aangeraden: deze is simpel en blijft up-to-date.

Op zoek naar webwinkelsoftware? Kijk eens naar JouwWeb.nl, Shoppagina of Lightspeed. Hiermee kun je ook zelf een kledingwebshop beginnen!

Wat je in ieder geval op een kledingwebshop moet vermelden:

  • Je producten
  • Informatie over je bedrijf, postadres, contactgegevens
  • Retourbeleid, hoeveel dagen bedenktermijn je klanten hebben

In je shop laat je natuurlijk je eigen kleding zien, maar je zult ook informatie over je bedrijf moeten neerzetten. Ook je retourbeleid moet je op de website noemen. Hoeveel dagen bedenktermijn geef je je klanten? Geef ook aan of klanten hun bestelling gratis retour kunnen zenden of niet.

Daarnaast moet je betaalkoppelingen toevoegen aan de site. Vaak krijg je automatisch betaalkoppeling bij webwinkelsoftware, zoals betaling vooraf via iDeal of acceptgiro. Denk na welke opties jouw klanten vooral willen gebruiken en zorg ervoor dat die op je site staan.

De logistiek

Als je eenmaal je webshop hebt staan, je kleding binnen hebt en je productfoto’s hebt geüpload wil je natuurlijk ook je bestellingen verzenden! Er zijn verschillende opties waarop je je logistiek kunt regelen:

kledingwebshop logistiekVeel startende webwinkeliers brengen in het begin dagelijks hun pakketjes naar PostNL, wat praktisch, maar wel vrij duur is. Als je verzendvolume stijgt is het handiger om een contract af te sluiten bij een bezorgservice, dan maak je vaak gebruik van betere tarieven.

Daarnaast ben je ook verplicht om een duidelijk retourbeleid te hanteren met je webshop. Dat betekent dat de pakketjes ook gemakkelijk retour gestuurd moeten kunnen worden. Er is van alles mogelijk qua retourbeleid. Wel ben je wettelijk verplicht om je klanten een bedenktermijn van minimaal 14 dagen te bieden. Klanten willen graag gratis hun bestelling retour zenden, maar een drempel hanteren is ook een optie. Zorg ervoor dat je beleid duidelijk op je website staat.

Er bestaat ook logistieke software, waardoor veel onderdelen van het verzendproces geautomatiseerd worden. Denk bijvoorbeeld aan het invoeren van adresgegevens van je klant. De organisaties achter deze software hebben vaak ook contracten met pakketverzenders, waardoor je gebruik maakt van hun logistieke netwerken en meer verzendopties kunt bieden.

Je kunt je logistiek en voorraad ook volledig uitbesteden aan fulfilment-bedrijven. Deze slaan je voorraad dan op in een van hun magazijnen. Zij regelen de verzendingen, het orderpicken, maar ook retouren en klantenservice. Hier hangt wel een prijskaartje aan, maar het is vaak wel goedkoper dan wanneer je dit allemaal zelf zou regelen.

kleding dropshippenEen heel andere manier om je logistiek te regelen is door gebruik te maken van dropshipping. Je koopt dan geen voorraad in, maar wanneer een klant een bestelling plaatst bij jouw kledingwebshop ontvangen zij het rechtstreeks van je leverancier. Dit scheelt je opslag- en verzendkosten al rekent de leverancier deze natuurlijk wel gewoon door in de marge. Daarnaast blijf jij wel verantwoordelijk voor de verzending, ook al heb je hier geen invloed op.

Hoe haal je je klanten binnen?

Nu weet je precies hoe je een mooie kledingwebwinkel in elkaar zet, maar je producten zullen niet vanzelf gaan verkopen. Je moet klanten naar je webshop zien te trekken en hen ook nog eens overhalen om je producten te gaan kopen. Webshop-marketing is een vak apart, er zijn veel online marketing-mogelijkheden en het is handig om je daar in te verdiepen. Adverteren via Google Ads of verkopen via grote marktplaatsen zoals bol.com en Amazon.nl zijn veel gebruikte opties.

Webshops met een laag budget gebruiken vaak de volgende manieren:

  • Google Ads
  • Zoekmachineoptimalisatie
  • Marktplaatsen
  • Persberichten versturen
  • Social media
  • Influencermarketing
  • Affiliate of e-mailmarketing
  • Websitenaam op postpapier, visitekaartjes, etc.

Gelukkig kun je ook veel ondersteuning vinden in marketing, groei en op het juridisch en logistieke vlak. Er zijn genoeg seminars of workshops te volgen. Daarnaast kun je hulp halen uit het magazine, de workshops of bijeenkomsten van de KvK. Vraag bijvoorbeeld ook rond in je netwerk hoe andere ondernemers dit aanpakken.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen van mensen die een eigen kledingwebshop beginnen zijn:

Wat kost een kleding webwinkel?

De kosten van je webwinkel zijn afhankelijk van hoe jij het aanpakt. Voor webwinkelsoftware betaal je meestal een of enkele tientjes per maand. Marketing, magazijnkosten, logistiek en de inkoopkosten dragen daarnaast bij aan de bedrijfskosten. Vergeet daarnaast ook niet de verschillende soorten belasting die je moet afdragen.

Waarmee kan ik een kledingwebwinkel maken?

Een programmeur kan zelf de hele code schrijven voor een webshop, maar de meeste mensen gebruiken bestaande software waarmee jij zelf een webshop maken kunt. Er zijn verschillende oplossingen waarmee je zelf je eigen kleding webshop begint.

Waar kan ik kleding inkopen?

Veel beginnende webwinkeliers kopen hun kleding in via kringloopwinkels of beurzen. Je kan via een leverancier kleding inkopen en deze de bestelling rechtstreeks naar je klant te laten sturen, ook wel dropshipping genoemd. Het is natuurlijk ook mogelijk om een voorraad in te kopen via je leverancier of groothandel. Dit kost wel wat meer tijd en moeite.

Moet ik de webwinkel inschrijven bij de KvK?

Ja, meestal moet je je inschrijven bij de KvK! De KvK en belastingdienst hebben hier een aantal criteria voor, zoals winstgevendheid, zelfstandigheid en aantal klanten. Neem deze criteria door voordat je je webshop lanceert.

Als je minderjarig bent en niet naar de KvK wilt, is het mogelijk om op andere manieren online geld verdienen. Verkoop bijvoorbeeld artikelen op Marktplaats.

Kun je met een eigen kledingwebshop veel geld verdienen?

Er zijn veel succesvolle webshops die veel geld verdienen. Het is dus zeker mogelijk. Tot je op dat punt komt heb je wel veel geduld, tijd en startkapitaal nodig. Tegenwoordig verkopen steeds meer mensen online via andere kanalen zoals bol.com of Instagram, in plaats van een hele webwinkel op te richten.