Online planten- of bloemenwinkel
Wil jij een online bloemenwinkel beginnen? Of ben je al bloemist en wil je nu ook jouw bloemen en planten online verkopen via een eigen webshop? Een eerste stappenplan met de benodigdheden, het samenstellen van het juiste aanbod en het inkopen daarvan, de logistiek, marketing en het bouwen van de webshop.
Inhoud:
Nederland heeft zo’n 3.000 bloemenzaken en 500 tuincentra. De meeste van deze winkels richten zich op fysieke verkoop, maar consumenten kopen steeds vaker bloemen of planten online. Naast verse bloemen of planten is er online nog volop ruimte voor de online verkoop van nepbloemen, vazen, of tuinartikelen.
Met de Nederlandse dropshipping-leverancier Everspring voeg je makkelijk bloemen, planten en woondecoraties toe aan je webwinkel, die rechtstreeks van de kweker komen.
Online bloemen- en plantenwinkel beginnen
Een eerste stap in het opzetten van een webwinkel is je vooraf even voorbereiden. Je bent niet de enige die een eigen webshop beginnen wil. Dat er veel vraag is betekent nog niet dat klanten ook echt op zoek zijn naar jouw aanbod. Om als bloemist of plantenwinkel klanten aan te trekken moet je onderscheidend zijn.
Door enkele dingen alvast vast te leggen, zorg je ervoor dat je webshop straks daadwerkelijk een groep klanten aanspreekt. Veel webwinkeliers schrijven een bedrijfsplan voordat ze een online winkel starten. Bepaal bijvoorbeeld:
- Wie je doelgroep is
- Hoe je je doelgroep gaat bereiken
- Welke stijl je webshop moet hebben
- Of je alles zelf gaat regelen of juist uitbesteedt
- Of je alles zelf produceert of inkoopt
Wil je een webshop in bloemen en planten beginnen? Denk dan vooraf goed na over je aanbod en doelgroep.
Wat heb je nodig om te beginnen?
Er zijn een aantal basisonderdelen die je nodig hebt om je eigen webshop te lanceren. Naast een goed assortiment moet je aan de slag met zaken als:
- Domeinnaam
- Webhosting
- Software
- Opslag/inpakruimte
- Foto’s en teksten
- Betaalmethodes
- Verzendmethodes
Allesbehalve het standaard bosje bloemen
Het belangrijkste dat je nodig hebt is natuurlijk het juiste aanbod. Voor een feestelijk boeket met bloemen zijn er al veel grote concurrenten. Ondanks dat hier veel vraag naar is, is het beter om niet op de standaard boeketten voor trouwerijen, uitvaarten of verjaardagen mikken. Daarnaast zijn levende bloemen en planten lastig om te vervoeren en is het extra vervelend als klanten deze producten na levering willen retourneren.
Verder is het lastig om een goede weergave te geven in een productfoto. Elke bloem, plant of boom is uniek. De foto komt daardoor niet altijd overeen met wat de klant koopt. Hierdoor is het belangrijk om veel foto’s en goede omschrijvingen te verzamelen.
Op zoek naar webwinkelsoftware? Kijk eens naar Wix.com, JouwWeb.nl of Shopify. Hiermee kun je gemakkelijk en snel zelf een webwinkel maken!
Online bloemen en planten verkopen
Ga je tuinartikelen, bomen, planten, boeketten of bosjes bloemen verkopen? Weet dat deze wereld bekend staat om de snel veranderende trends. Een webshop kan het aanbod snel aanpassen aan nieuwe collecties. Je aanbod wisselt waarschijnlijk regelmatig. Het is goed om hier vooraf al rekening mee te houden.
Zorg dat je goed inkoopt en niet met restpartijen komt te zitten.
Als je een brede doelgroep wil aanspreken moet je een breder aanbod aan producten inslaan. Maar bij de start is het meestal beter om je eerst te specialiseren op specifieke artikelen. Denk aan specifieke tuinartikelen, plantsoorten of stijlen.
Een eigen niche vinden
Je kunt je webwinkel specialiseren in een niche binnen de ecommerce. Met een specifiek productaanbod of doelgroep is je aanbod minder breed, maar je komt sneller over als een expert binnen dit gebied. Naast de gebruikelijke bosjes bloemen, kun je je bijvoorbeeld ook specialiseren in een ander specifiek segment:
- Moestuin of tuinplanten
- Kamerplanten en woondecoratie
- Kunstbloemen en -planten
- Gazon, gras en zaden
- Verzorging en gereedschap
- Mooie potten en vazen
- Kantoorplanten en -bomen
In elke niche is meestal weer een extra verdieping te vinden. Wil jij graag kamerplanten verkopen? Dan kun je je specialiseren in bladplanten die zoals de Ficus, Monstera of Calathea. Maar je kunt ook een rubriek vullen met cactussen, vetplanten of hangplanten. Deze kun je vervolgens weer verkopen met bijpassende potten.
De prijs van een luxe pot of bloemenvaas kan soms aardig in de buurt komen van de plant of een boeket zelf. Zo kun je goede combinatieverkopen realiseren. Online zijn bloeiende planten ook goed als kunstplanten te verkopen. Zo zijn de Orchidee, Lepelplant of Anthurium in trek als nepplanten.
Een bestaande webwinkel kopen? Op platforms als Webshopovername.nl of Brookz.nl staan meerdere webshops te koop. Ook helpen ze graag bij het overnametraject of de waardebepaling.
Producten inkopen
Voordat je iets verkoopt moet je eerst je producten inkopen. Als je al een bloemisterij hebt, dan heb je vaak al een groothandel waar je eenvoudig producten kunt bestellen. Zonder fysieke winkel is het lastig om de juiste groothandel te vinden en hiermee een assortiment samen te stellen.
Een leverancier hanteert meestal een minimumafname, je moet dus meteen grote hoeveelheden inkopen. Een groothandel wil zien dat je durft te investeren en laat weten wat je verwacht te verkopen, hoe vaak je bestellingen wil gaan doen en wat je bezoekersaantallen zijn (als je die al hebt).
Maar planten en bloemen hebben maar een beperkte houdbaarheid. Zelfs kunstbloemen en -planten zijn soms gevoelig voor seizoenen of trends. Je wilt niet met restpartijen komen te zitten die je weg moet gooien en boekhoudkundig af moet schrijven.
Met de Nederlandse dropshipping-leverancier Everspring voeg je makkelijk bloemen, planten en woondecoraties toe aan je webwinkel, die rechtstreeks van de kweker komen.
Geef zoveel mogelijk informatie over je producten
Bijna net zo belangrijk als de producten zelf, zijn de foto’s daarvan. Goede productfoto’s zorgen ervoor dat klanten je producten willen kopen. Als je je artikelen inkoopt bij een leverancier sturen zij vaak productfoto’s die door hen gemaakt zijn.
Dat zijn meteen professionele foto’s, maar een nadeel is wel dat veel andere webshops hier waarschijnlijk ook gebruik van maken. Je kunt ook zelf productfoto’s maken of dit laten doen. Hou hierbij rekening met het feit dat klanten het liefst zo snel mogelijk, zo veel mogelijk informatie zien.
Plaats per product meerdere foto’s, het liefst vanuit meerdere hoeken en zoom ook in op details. Op die manier vormen je klanten een goed beeld van de bloem of plant. Dit is ook voor jou voordelig, want op die manier kun je retourzendingen voorkomen.
Daarnaast is het ook handig om elk product een goede omschrijving mee te geven. Vernoem hier hoe je klant bijvoorbeeld de planten kan verzorgen of waar die rekening mee moet houden na een online aankoop. Wees ook duidelijk over afmetingen of waarin de afbeelding van het product kan verschillen.
Eigen webshop bouwen
Als je ervaring hebt met programmeren of interesse hebt om veel tijd te steken in het leren kennen van webwinkelsoftware dan kun je ook zelf de webshop maken. Daarvoor bestaan verschillende soorten software:
- Kant-en-klare webwinkelsoftware
- Software op basis van opensource
- Maatwerkoplossing
Kort gezegd kun je software gebruiken waarbij je website in de cloud updates krijgt en je zet deze formats makkelijk in om je ideale webshop te bouwen. Voor starters wordt de kant-en-klare webwinkelsoftware aangeraden: deze is simpel en blijft up-to-date.
JouwWeb is zeer geschikt voor nieuwe webshops. Het biedt een gebruiksvriendelijke 'drag-and-drop'-editor, waarmee iedereen zonder technische kennis snel een webshop lanceert. Met €9 per maand zeer voordelig en nu ook de eerste drie maanden gratis.
Maak je eigen webwinkel zelf dankzij meer dan honderd thema's en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties.
Met ruim 700.000 gebruikers is Wix wereldwijd een van de meest populaire oplossingen voor zowel startende verkopers als bedrijven uit het mkb. Maak eenvoudig zelf je eigen webshop zelf, of kies voor een van de meer dan 500 webshop-designs die de software biedt.
Wat je in ieder geval moet vermelden:
- Je producten
- Informatie over je bedrijf, postadres, contactgegevens
- Retourbeleid, hoeveel dagen bedenktermijn je klanten hebben
In je shop laat je natuurlijk je artikelen zien, maar je zult ook informatie over je bedrijf moeten neerzetten. Ook je retourbeleid moet je op de website noemen. Hoeveel dagen bedenktermijn geef je je klanten? Geef ook aan of klanten hun bestelling gratis retour kunnen zenden of niet.
Daarnaast moet je betaalkoppelingen toevoegen aan de site. Vaak krijg je automatisch betaalkoppeling bij webwinkelsoftware, zoals betaling vooraf via iDeal of overschrijving. Denk na welke opties jouw klanten vooral willen gebruiken en zorg ervoor dat die op je site staan.
De logistiek
Als je eenmaal je webshop hebt staan, je producten binnen hebt en je productfoto’s hebt geüpload wil je natuurlijk ook je bestellingen verzenden! Er zijn verschillende opties waarop je je logistiek kunt regelen:
- Pakketten zelf naar PostNL brengen
- Contracten afsluiten met pakketbezorgers als DPD, DHL, of PostNL
- Logistieke software met verzamelcontract gebruiken
- Fulfilment uitbesteden
- Dropshipping
Veel startende webwinkeliers brengen in het begin dagelijks hun pakketjes naar PostNL, wat praktisch, maar wel vrij duur is. Met een laag verzendvolume kun je soms betere tarieven krijgen bij verzenddiensten.
Met deze logistieke software, kun je vaak ook veel onderdelen van het verzendproces automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan het invoeren van adresgegevens van je klant.
Daarnaast ben je ook verplicht om een duidelijk retourbeleid te hanteren met je webshop. Dat betekent dat klanten pakketten ook retour kunnen sturen. Er is van alles mogelijk qua retourbeleid. Wel ben je wettelijk verplicht om je klanten een bedenktermijn van minimaal 14 dagen te bieden.
Fulfilment
Je kunt je logistiek en voorraad ook volledig uitbesteden aan fulfilment-bedrijven. Deze slaan je voorraad dan op in een van hun magazijnen. Zij regelen de verzendingen, het orderpicken, maar ook retouren en klantenservice. Hier hangt wel een prijskaartje aan, maar het is vaak wel goedkoper dan wanneer je dit allemaal zelf zou regelen.
Veel kwekers leveren ook planten of bloemen via dropshipping. Je koopt dan geen voorraad in, maar wanneer een klant een bestelling plaatst bij jouw webshop ontvangen zij het rechtstreeks van je leverancier. Dit scheelt je opslag- en verzendkosten, al zijn deze kosten natuurlijk wel doorgerekend in de marge. Daarnaast blijf jij wel verantwoordelijk voor de verzending, ook al heb je hier geen invloed op.
Hoe haal je je klanten binnen?
Nu weet je precies hoe je een mooie webwinkel met planten, bloemen of gerelateerde producten in elkaar zet, maar je producten zullen niet vanzelf gaan verkopen. Je moet klanten naar je webshop zien te trekken en hen ook nog eens overhalen om je producten te gaan kopen.
Webshop-marketing is een vak apart, er zijn veel online marketing-mogelijkheden en het is handig om je daar in te verdiepen. Veel bloemisten verkopen online via sectorspecifieke sites als topbloemen.nl of fleurop.nl. Maar die zijn vooral geschikt voor de standaard boeketten.
Andere bekende advertentiemogelijkheden zijn:
- Google Ads
- Zoekmachineoptimalisatie
- Marktplaatsen
- Persberichten versturen
- Social media
- Influencermarketing
- Affiliate of e-mailmarketing
- Websitenaam op postpapier, visitekaartjes, etc.
Je kunt ook ondersteuning vinden via het magazine, de workshops of bijeenkomsten van de KvK. Vraag ook eens rond in je netwerk hoe andere ondernemers dit aanpakken.