Fulfilment uitbesteden?

Fulfilment uitbesteden blijft een belangrijk, terugkerend en in veel gevallen tijdrovend proces binnen de ecommerce. Je kunt alles in eigen beheer houden, maar dat hoeft niet. Maar is uitbesteden wel betaalbaar? En vanaf hoeveel orders wordt het interessant om de logistiek uit handen te geven? 

Fulfilment uitbestedenFeitelijk betekent het uitbesteden van de fulfilment dat je de magazijnwerkzaamheden uit handen geeft. Maar vaak omvat de service meer dan alleen de opslag, het orderpicken en het klaarzetten van de bestellingen. Veel fulfilmentpartijen verzorgen ook graag andere werkzaamheden voor je. Denk hierbij aan het verwerken van de retouren, de klantenservice, de productfotografie en het afhandelen van de betalingen.

Er zijn ruim zestig logistieke dienstverleners die zich richten op webwinkellogistiek. Waar het uitbesteden van de fulfilment in eerste instantie uitsluitend leek weggelegd voor de reuzen, kan nu vrijwel elke webwinkelier terecht bij een fulfilmentpartij. Er zijn zelfs partijen waarbij tien orders per maand al genoeg is. Bij dergelijke aantallen lijkt het misschien veel logischer om het zelf te doen, maar wanneer je enkele pakketjes per dag of zelfs per week verstuurt, is de kans groot dat je er een baan naast hebt. Ook kan het zijn dat je het simpelweg te arbeidsintensief vindt om het zelf te doen en je je kostbare tijd liever besteedt aan aspecten als de marketing en sales van je webwinkel. En natuurlijk wil jij ook weleens een dagje vrij.

Naast het gemak dat een fulfilmentbedrijf biedt, is de kans groot dat het serviceniveau van je webshop stijgt. De klant anno nu wil een steeds kortere levertijd en de cut-offtijd van een fulfilmentpartij ligt vaak veel hoger dan je zelf kunt aanbieden. Bovendien hebben fulfilmentbedrijven grote volumes, waardoor ze flinke kortingen kunnen bedingen bij de verzenders. Met als resultaat dat jij voor hetzelfde pakketje minder portokosten betaalt.

Aantrekkelijke volumekortingen

Wanneer je zelf een pakketje naar het postkantoor brengt, ben je al snel zeven euro kwijt voor de verzending. Maar als jouw fulfilmentpartij voor meerdere webwinkels samen een busje van PostNL laat langskomen, zijn de kosten per pakketje vele malen lager. Dit kan zomaar tientallen procenten schelen. Voor verpakkingsmateriaal geldt hetzelfde principe. Natuurlijk moet je dan wel de verpakking gebruiken die het fulfilmentbedrijf aanbiedt.

Een ander voordeel van het uitbesteden van je webwinkellogistiek, is dat je zelf geen groot magazijn of opslagruimte meer nodig hebt. Je voorraad ligt immers bij de fulfilmentpartij. Heb je producten die je het winkelend publiek graag in het echt wilt laten zien, dan kun je het voortaan af met een showroom.

Minder controle op het proces

Natuurlijk brengt het uit handen geven van het logistieke proces ook nadelen met zich mee, want ondanks dat het tijd en geld bespaart, kost het ook geld. En wat misschien nog wel belangrijker is: je verliest de volledige controle over het proces als je fulfilment uitbesteedt. Dit kan vooral vervelend zijn wanneer je de retouren via het fulfilmentbedrijf laat verlopen. Als een klant belt over een retourzending kun je niet meer snel naar je magazijn lopen om het artikel erbij te pakken en te overleggen wat nu precies het probleem is. Was het artikel al defect voordat het verzonden werd? Ging er iets mis tijdens het transport? Of was de klant onzorgvuldig en heeft hij een defect product teruggestuurd?

Ook kun je de bestelling net wat persoonlijker maken als je het zelf verstuurt. Het toevoegen van een handgeschreven kaartje voor die leuke vaste klant zit er vaak niet meer in. Vind je het fijner om zelf alle invloed te hebben op het proces en is uitbesteden van je fulfilment een brug te ver, maar wil je je magazijn wel optimaliseren? In ons artikel over magazijnsoftware lees je wat de mogelijkheden zijn van de software en vergelijken we een aantal bekende aanbieders voor je.