WMS-systemen

Een warehouse management systeem, ook wel WMS-software genoemd, optimaliseert je orderverwerking.  Met WMS-systemen kun je meer bestellingen verwerken, beter je magazijn inrichten en kosten besparen door het risico op voorraadtekorten of overtollige voorraad te verlagen.

Wat is een warehouse management systeem?

De logistieke processen van orders verwerkenEen warehouse management systeem is software die je orderafhandeling optimaliseert, van het verwerken van bestellingen tot voorraadbeheer en orderpicking. WMS-systemen helpen je om je webshop sneller te laten groeien. Het automatiseert magazijnactiviteiten door gegevens en analyses te verstrekken.

WMS-systemen bieden ondersteuning bij de verwerking van lopende orders en beantwoorden vragen als: welke producten lopen risico om overtollige voorraad te worden? Wat zijn mijn best verkopende producten of productcategorieën en wanneer moet ik nieuwe voorraad kopen?

WMS- versus ERP-systemen

WMS-software biedt vergelijkbare toepassingen als ERP-systemen, wat staat voor Enterprise Resource Planning. Een ERP-systeem biedt ook ondersteuning bij logistieke processen, voorraadbeheer en inkoop van voorraad. Het verschil met warehouse management-software zit vaak in de complexiteit.

Een WMS-systeem is meestal software as a service (SaaS) en meer gericht op lopende orders. ERP-systemen zijn eerder maatwerk en bieden vaak complexe supply chain management-oplossingen voor meerdere locaties en data van verschillende afdelingen. Met één magazijn is een WMS-systeem meestal voldoende.

Werk je met eigen voorraad en heb je meer dan vijftig bestellingen per dag? Picqer biedt magazijnsoftware waarmee je stappen in je magazijn en voorraad kunt automatiseren.

wms-systemen voor het beheren van je magazijnen

Eenvoudige WMS-systemen voor de ecommerce

Kleine tot middelgrote webwinkels die software zoeken om het magazijn verder te automatiseren raden wij een van de volgende aanbieders aan:

Levert magazijnsoftware voor webwinkels en groothandels die tussen de 10 en ruim 2000 bestellingen per dag verwerken via één of meerdere magazijnen. Brengt verschillende verkoop- en inkoopkanalen bij elkaar, een professioneel voorraadbeheer hebt en via het programma gestroomlijnd kunt inkopen.

GoedGepickt bestaat sinds oktober 2018 en is magazijnsoftware voor kleine en middelgrote webshops. De logistieke software is opgericht door webwinkeliers. De eigen webshop bestaat nog steeds waardoor ze zelf ook iedere dag met GoedGepickt werken. Webshops van alle formaten kunnen hier terecht.

Het handelspakket van de boekhoudsoftware van Exact Online biedt ook magazijnbeheer-software. Voor webwinkels tot duizend bestellingen per maand is dit pakket voldoende uitgebreid om het hele order- en voorraadbeheer mee uit te voeren. Desgewenst inclusief barcodescanner.

Voordelen van een WMS

Het gebruik van een WMS-systeem heeft verschillende voordelen voor je webshop. Allereerst zijn het orderpicking-systemen. Je verbetert je orderverwerking. Daarnaast kan de software inzicht en zelfs prognoses bieden van je voorraadniveaus. Dit betekent dat je een gezonde voorraad kunt handhaven.

Hierdoor kom je nooit meer zonder je best verkopende producten te zitten. Het inkopen van voorraad bij je leverancier kost ook veel minder tijd en geld, omdat je precies kunt bestellen wat je nodig hebt wanneer je het nodig hebt. Bovendien kan een WMS kosten besparen door het risico op dode voorraad te verlagen.

Een magazijnprogramma verbetert ook de orderverwerking, vergelijkbaar met magazijnsoftware. Het kan je orderpicking-routes in het magazijn optimaliseren en verpakkingsfouten voorkomen, bijvoorbeeld. En omdat je orders efficiënter kunt verzamelen en verpakken, kun je pakketten sneller bij klanten afleveren.

Een WMS-systeem bespaart kosten door het risico op dode voorraad te verlagen.

Wil je een betere cut-offtijd, meer flexibiliteit in magazijnruimte en verzenden met alle bekende vervoerders? Active Ants, Huboo en SaleSupply.com bieden fulfilment in Nederland en Europa.

fulfilment: logistieke taken in het warehouse

Verder kun je je retouren beheren met WMS-software. Retouren kosten vaak veel tijd en moeite zonder winstgevend te zijn. Door retouren te automatiseren, bespaar je tijd die je kunt besteden aan belangrijkere zaken, zoals het bedenken van strategieën en het laten groeien van je winkel. Met logistieke software kun je ook bijhouden of items beschadigd zijn en ze snel weer aan je voorraad toevoegen.

Tot slot kun je andere softwaretools koppelen aan je orderafhandelingsprogramma. Bijvoorbeeld, je verzendsoftware en e-commerce-software kunnen geïntegreerd worden met je WMS. Dit maakt het verwerken, verzamelen en verzenden van bestellingen efficiënter. Je kunt bijvoorbeeld het maken en afdrukken van adreslabels automatiseren voor een nog snellere verpakking en verzending.

Kosten van voorraadbeheertools

De meeste warehouse management systemen werken met een abonnementsmodel met maandelijkse kosten. Vaak starten deze met een vanaf-tarief van enkele honderden euro’s en als je één opslaglocatie en een kleine webshop hebt, biedt je webwinkelsoftware misschien al voldoende basisfuncties. Heb je meerdere magazijnen, gebruikers of wil je meer opties? Dan lopen de kosten van een WMS al snel op.

Onthoud dat het jaar van aanschaf van je WMS de duurste zal zijn. Het kost tijd om het systeem in je bedrijf te implementeren. Je moet bijvoorbeeld je magazijnmedewerkers trainen en handscanners aanschaffen die gekoppeld zijn aan het systeem. Aan de andere kant bespaart het automatiseren van je magazijnbeheer op de lange termijn tijd en geld.

Koop op het juiste moment de juiste (hoeveelheid) producten in met Optiply. Inkoop- en voorraadbeheersoftware voor je webshop. Vraag een gratis demo aan.

systeem dat logistiek verwerkt

Hoe kies je een softwareleverancier?

Hoe kies je welke WMS-systeem geschikt is voor jouw online winkel? Kijk allereerst naar de software die je al gebruikt. Welk WMS integreert goed met je bestaande platforms. Dit is ook een goed moment om je bestaande programma’s te bekijken voordat je er nog een toevoegt. Overweeg ook een cloudgebaseerd WMS, zodat je voorraadgegevens altijd up-to-date en toegankelijk zijn vanaf meerdere locaties.

Verder moet je ook rekening houden met het type onderneming dat je hebt. Bijvoorbeeld: is je magazijn gevuld met hetzelfde product in verschillende varianten of heb je veel productcategorieën? Heb je één magazijn of meerdere locaties die gegevens delen en uitwisselen? Misschien moet je grensoverschrijdende bestellingen en retouren beheren?

Ten slotte is het belangrijk om na te denken over het type gegevens en analyses die waardevol zullen zijn voor je orderverwerkingsproces. Je kunt kiezen voor de meest gedetailleerde magazijnbeheersystemen ter wereld, maar als je zelden gebruik maakt van de functionaliteiten, is een magazijntool niet de moeite waard. Bedenk goed welke inzichten een magazijnsysteem moet bieden, en wat jij nodig hebt voor de nauwkeurigheid van je orderpicking, tijdige levering en voorraadbeheer.

Orderafhandeling uitbesteden

Als online retailer kun je ook je orderafhandeling volledig uitbesteden. Dan zorgt een derde partij voor opslag en verzending. Het beheer van een eigen magazijn wordt tijdrovend als je winkel groeit. Je moet bijvoorbeeld extra opslagruimte huren en medewerkers in dienst nemen om je te helpen. Als je niet wilt investeren in je eigen logistiek, kun je dit uitbesteden aan fulfilment-bedrijven.

een fulfilment center heeft vaak eigen WMS-software die je kunt gebruiken. Omdat logistieke partners gespecialiseerd zijn in het optimaliseren van je orderafhandeling, bieden deze tools veel functionaliteiten, zoals voorraadprognoses. Voordat je je eigen magazijnsoftware aanschaft, is het misschien verstandig om je logistiek in één keer uit te besteden.

Wil je een betere cut-offtijd, meer flexibiliteit in magazijnruimte en verzenden met alle bekende vervoerders? Active Ants, Huboo en SaleSupply.com bieden fulfilment in Nederland en Europa.