Ecommerce News

Waarde webwinkel bepalen

Hoe kun je de waarde van je webwinkel bepalen? Er zijn verschillende berekeningen voor. Dat is niet zo gek want er zijn ook meerdere redenen waarom je het zou willen weten. Welke waarde past bij welke situatie?

Inhoud:

Je webwinkel waarderen

waarde webwinkel bepalenVeel webwinkeliers vragen het zich af: wat is mijn webshop waard? De meesten zullen daarbij niet direct denken aan een pensioen. Toch lonkt de zak met geld. Nooit meer de stress of Google je geen posities afneemt, je leverancier plotsklaps stopt met leveren of dat je concurrent de markt overneemt!

Om te beginnen kan de waarde continu veranderen. In de dagelijkse operatie maak je veel besluiten die direct van invloed zijn op de waardebepaling van je webwinkel. Al ben je je daar niet eens van bewust. Meestal is het ook helemaal niet belangrijk wat de waarde van je webwinkel is, maar soms wil je die bewust maximaliseren. Denk aan het moment wanneer een investeerder aanhaakt of wanneer je de webshop verkopen gaat.

Je kunt simpelweg bepalen wat je webwinkel waard is wanneer je deze verkoopt maar als je dat moment ziet aankomen kun je hierop ook al inspelen. Als je je goed voorbereidt kun je meestal de waarde flink verhogen. Tenminste, als je het goed aanpakt. Zo is voorraad dat al lang op de plank ligt niet zo gunstig voor de waarde van je webshop. Als je dit nog voor de waardebepaling verkoopt en de maanden voor de verkoop topomzetten draait heeft dit meestal een positieve invloed. Maar om te weten wat werkt is het wel belangrijk welke berekening je straks gaat maken.

Manieren om de waarde te bepalen

Wat is je webwinkel waard? Om te beginnen kun je op verschillende manieren de waarde van de webwinkel bepalen. Elke methode daarvan heeft zijn voor- en nadelen. Er is dus geen eenduidig antwoord op te geven. Zelfs niet door taxateurs.

Zo is de kans groot dat een adviseur van de partij die je webwinkel kopen wil anders zal kijken dan wanneer iemand een webshop verkoopt. Toch helpt het wel als je de webshop door een ecommerce-specialist laat waarderen. Al is het alleen al om te horen waar zij de waarde vooral op baseren. Vervolgens is het wel slim om de verschillende getallen even op je te laten inwerken.

Wil je een webshop (ver)kopen? Op Webshopovername.nl of Brookz.nl vind je een groot aanbod. Ook kunnen zij helpen met de verkoop of waardebepaling.

Als een potentiële koper of investeerder dus met een berekening komt wil dat dus niet zeggen dat die waardebepaling ook volgens jou de beste manier is. Iedereen taxeert op zijn eigen manier!

Vijf bekende en populaire manieren om het te berekenen:

1. De balanswaarde

Verreweg de bekendste manier is om te kijken wat deze waard is volgens de balans. Daaruit kun je direct opmaken wat de eigendommen van de webwinkel zijn, minus de schulden die nog openstaan. Tel deze bij elkaar op en je hebt de totale waarde van de webwinkel. Dit wordt ook wel de intrinsieke waarde genoemd. O.a. de belastingdienst werkt hiermee maar deze waarde wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door het tijdschrift Quote, om te bepalen hoe rijk ondernemers soms ‘op papier’ zijn.

Quote gebruikt de intrinsieke waarde om te bepalen wat jouw webwinkel waard is.

2. Totaal van het aandelenkapitaal

Webwinkel kopenBedrijven die op de beurs zijn worden bepaald door vraag en aanbod. Als je Thuisbezorgd.nl wilt overnemen kun je simpelweg aandelen gaan kopen op de AEX-beurs. Als je alle aandelen van dat bedrijf in handen hebt ben je 100% eigenaar.

Dit gebeurt in de praktijk, maar is wel het spel van de grote spelers. Bij kleinere spelers is er soms sprake van een eenmanszaak en zijn er geen aandelen. Bij een besloten vennootschap zijn er wel aandelen maar is zelden bekend wat de waarde hiervan precies is. Het blijft natuurlijk vraag en aanbod, maar is het bepalen van de waarde van de webwinkel lastiger dan bij aandelen met publieke waarde, zoals beursgenoteerde bedrijven.

3. Een aantal keer de jaarwinst

Bij overnames en leningen wordt veel gekeken naar het bedrijfsresultaat. Alhoewel je op deze manier op papier een heel duidelijke rekensom hebt, ontstaat er vaak discussie over wat nu wel en geen winst is. Zo zie jij het brutoresultaat misschien als de jaarwinst, terwijl een overnamekandidaat lasten van leningen of afschrijvingen in mindering zal willen brengen. Deze verschillen worden ook wel EBIT en EBITDA genoemd.

Vervolgens is het de vraag hoeveel jaren je neemt. Bij een relatief vast klantenbestand worden meestal veel jaren geteld en een verzekeringsmaatschappij is om die reden al snel veel geld waard. Een webwinkel daarentegen heeft een sterk verloop en lage marge. Vaak komt die niet veel verder dan twee, maximaal drie keer de jaarwinst. Zeker als de afgelopen jaren er geen winst- en omzetstijging heeft plaatsgevonden.

De omzet van een webwinkel kan enorm wisselen en de winstmarge is meestal beperkt.

Daarnaast kun je natuurlijk nog discussiëren over welke jaren tellen. De bank kijkt daarbij vooral naar de laatste drie jaar. Investeerders en overnamekandidaten zullen meer naar de toekomst kijken, waarbij ze vooraf niet al te rooskleurig zijn óf pas willen afrekenen aan het einde van die jaren, waarbij je je sterk mag afvragen of ze die jaren niet te veel investeren om de prijs te drukken.

Wil je een webshop (ver)kopen? Op Webshopovername.nl of Brookz.nl vind je een groot aanbod. Ook kunnen zij helpen met de verkoop of waardebepaling.

4. Omzet, goodwill en/of klantenbestand

Webwinkels maken vaak relatief weinig winst en zijn toch soms best veel waard omdat een ander er soms wel in een keer geld mee kan verdienen. Denk aan een concurrerende webshop die door de overname opeens minder hoeft te betalen voor betaalde zoekresultaten, een staffelkorting bereikt bij zijn leverancier en of met het aanbod van jouw webwinkel opeens zijn gemiddelde orderwaarde kan verhogen door aanvullend assortiment. In dat geval kan de waarde van jouw webwinkel opeens veel hoger uitvallen dan wat de reguliere modellen aangeven.

5. De combinatie

De ecommerce is een vluchtige markt. Het ene jaar maakt je webwinkel veel winst, het jaar erna vervang je opeens de complete software, koop je een nieuw magazijn, app of geef je al je geld uit aan een lancering in een ander land of nieuwe productcategorie. Dat maakt zowel de intrinsieke waarde, de jaarwinst als de omzet of het klantenbestand risicovol om de waarde op te bepalen. In de ecommerce wordt dan ook meestal een berekening gebruikt die verschillende facetten van bovenstaande punten meeneemt.

Hoe groter de webshop, hoe meer factoren van invloed zijn op de waarde ervan.

Waarde webwinkel bepalen is altijd maatwerk

waarop letten bij een webwinkelovername?Bovenstaande zijn manieren om de waarde van een webwinkel te bepalen maar zelden wordt een berekening volgens het boekje gebruikt. Een overname is simpelweg altijd maatwerk. Daarnaast ligt het enorm aan de markt, productgroep en situatie. Een webwinkel in een kleine niche met sterk terugkerend klantenbestand zal bijvoorbeeld meer waard zijn dan een speler die actief is in een hoek waarin sinds kort ook grote reuzen als bol.com, coolblue.nl en zalando.nl zijn gestart.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over de waardebepaling van een webwinkel zijn:

Hoe doe je een waardebepaling voor een webshop?

Wil je een webwinkel kopen of juist een webshop verkopen? Dan moet je wel weten wat deze waard is! Hiervoor zijn verschillende methoden. In dit artikel de voor- en nadelen van het waarderen op de omzet, winst, intrinsieke waarde en andere manieren.

Hoeveel kost een waardebepaling?

Je kunt natuurlijk zelf een wilde gok doen maar als de omzet hoger is dan enkele tienduizenden euro’s is het taxeren van een webwinkel vrij specialistisch werk.

Daarnaast zal de (ver)koper al snel denken dat jij niet objectief bent. Het laten berekenen van de waarde door een specialist kost meestal tussen de duizend en tweeduizend euro, afhankelijk van de complexiteit van de webshop.

Wat is mijn webshop waard?

Je webshop is zoveel waard als wat een koper maximaal biedt. Dat klinkt suf, maar dat is wel de praktijk. Het maakt nogal uit of er kopers zijn en of jij deze weet te bereiken. Je weet het dus pas zodra je een bod ontvangt. Al kun je via platfoms soms wel vooraf even een indicatie vragen.

Heb je geen verkoopplannen maar ben je gewoon nieuwsgierig? Dan kun je zelf een aardige schatting moeten berekenen van wat je webwinkel waard is. Een simpele berekening is drie keer je jaarwinst. Kijk daarbij wel goed of je winst en omzet stabiel zijn. Groeien of dalen deze juist sterk? Dan zul je moeten inschatten wat deze de komende jaren worden en daarop je berekening moeten baseren.