Waarde webwinkel bepalen

Hoe kun je de waarde van je webwinkel bepalen? Er zijn verschillende berekeningen voor, net zoals er meerdere redenen zijn waarom je het antwoord op die vraag zou willen weten. Zo zal jij de uitkomst zelf waarschijnlijk anders insteken als je een balans opmaakt voor de belastingdienst, dan wanneer je wilt achterhalen wat je kunt vragen bij een eventuele verkoop van je webwinkel. Wij vinden vooral die laatste vraag het meest interessant. Hoe kun je dan het beste de waarde van je webwinkel bepalen?

Waarde van je webshop bepalenIn de dagelijkse operatie maak je veel besluiten die direct van invloed zijn op de waardebepaling van je webwinkel. Toch ben je je daar niet altijd van bewust. Meestal is het ook helemaal niet belangrijk wat de waarde van je webwinkel is, maar in sommige gevallen wil je bewust de waarde maximaliseren. Denk aan het moment wanneer een investeerder aanhaakt of wanneer je de webshop gaat verkopen. Samen met Webshopovername.nl zochten wij naar de beste manier om je webwinkel te waarderen.

Verschillende waardebepalingen

Wat is je webwinkel waard? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Zelfs niet door taxateurs, al helpt het wel als je de webshop door een ecommerce-specialist laat waarderen. Om te beginnen kun je op verschillende manieren de waarde van de webwinkel bepalen. Elke methode daarvan heeft zijn voor- en nadelen. Als een potentiële koper of investeerder dus met een berekening komt wil dat dus niet zeggen dat die waardebepaling ook volgens jou de beste manier is. Iedereen taxeert op zijn eigen manier! Vijf bekende en populaire manieren om het te berekenen:

1. De balanswaarde

Verreweg de bekendste manier is om te kijken wat deze waard is volgens de balans. Daaruit kun je direct opmaken wat de eigendommen van de webwinkel zijn, minus de schulden die nog openstaan. Tel deze bij elkaar op en je hebt de totale waarde van de webwinkel. Dit wordt ook wel de intrinsieke waarde genoemd. O.a. de belastingdienst werkt hiermee maar deze waarde wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door het tijdschrift Quote, om te bepalen hoe rijk ondernemers soms ‘op papier’ zijn.

2. Totaal van het aandelenkapitaal

Bedrijven die op de beurs zijn worden bepaald door vraag en aanbod. Als je Thuisbezorgd.nl wilt overnemen kun je simpelweg aandelen gaan kopen op de AEX-beurs. Als je alle aandelen van dat bedrijf in handen hebt ben je 100% eigenaar.

Dit gebeurt in de praktijk, maar is wel het spel van de grote spelers. Bij kleinere spelers is er soms sprake van een eenmanszaak en zijn er geen aandelen. Bij een besloten vennootschap zijn er wel aandelen maar is zelden bekend wat de waarde hiervan precies is. In deze gevallen blijft het natuurlijk vraag en aanbod, maar is het bepalen van de waarde van de webwinkel lastiger dan bij aandelen met publieke waarde, zoals beursgenoteerde bedrijven.

3. Een aantal keer de jaarwinst

Bij overnames en leningen wordt veel gekeken naar het bedrijfsresultaat. Alhoewel je op deze manier op papier een heel duidelijke rekensom hebt, ontstaat er vaak discussie over wat nu wel en geen winst is. Zo zie jij het brutoresultaat misschien als de jaarwinst, terwijl een overnamekandidaat lasten van leningen of afschrijvingen in mindering zal willen brengen. Deze verschillen worden ook wel EBIT en EBITDA genoemd.

Vervolgens is het de vraag hoeveel jaren je neemt. Bij een relatief vast klantenbestand worden meestal veel jaren geteld en een verzekeringsmaatschappij is om die reden al snel veel geld waard. Een webwinkel daarentegen heeft een sterk verloop en lage marge. Vaak komt die niet veel verder dan twee, maximaal drie keer de jaarwinst. Zeker als de afgelopen jaren er geen winst- en omzetstijging heeft plaatsgevonden.

Daarnaast kun je natuurlijk nog discussiëren over welke jaren tellen. De bank kijkt daarbij vooral naar de laatste drie jaar. Investeerders en overnamekandidaten zullen meer naar de toekomst kijken, waarbij ze vooraf niet al te rooskleurig zijn óf pas willen afrekenen aan het einde van die jaren, waarbij je je sterk mag afvragen of ze die jaren niet te veel investeren om de prijs te drukken.

4. Omzet, goodwill en/of klantenbestand

Webwinkels maken vaak relatief weinig winst en zijn toch soms best veel waard omdat een ander er soms wel in een keer geld mee kan verdienen. Denk aan een concurrerende webshop die door de overname opeens minder hoeft te betalen voor betaalde zoekresultaten, een staffelkorting bereikt bij zijn leverancier en of met het aanbod van jouw webwinkel opeens zijn gemiddelde orderwaarde kan verhogen door aanvullend assortiment. In dat geval kan de waarde van jouw webwinkel opeens veel hoger uitvallen dan wat de reguliere modellen aangeven.

5. De combinatie

De ecommerce is een vluchtige markt. Het ene jaar maakt je webwinkel veel winst, het jaar erna vervang je opeens de complete software, koop je een nieuw magazijn, app of geef je al je geld uit aan een lancering in een ander land of nieuwe productcategorie. Dat maakt zowel de intrinsieke waarde, de jaarwinst als de omzet of het klantenbestand risicovol om de waarde op te bepalen. In de ecommerce wordt dan ook meestal een berekening gebruikt die verschillende facetten van bovenstaande punten meeneemt.

Waarde webwinkel bepalen is altijd maatwerk

Bovenstaande zijn manieren om de waarde van een webwinkel te bepalen maar zelden wordt een berekening volgens het boekje gebruikt. Een overname is simpelweg altijd maatwerk. Daarnaast ligt het enorm aan de markt, productgroep en situatie. Een webwinkel in een kleine niche met sterk terugkerend klantenbestand zal bijvoorbeeld meer waard zijn dan een speler die actief is in een hoek waarin sinds kort ook grote reuzen als bol.com, coolblue.nl en zalando.nl zijn gestart.