Ecommerce News

Amazon FBA verkopers en opkopers

Wil je een succesvol Amazon FBA account verkopen of overnemen? Dat kan! Dankzij de toenemende populariteit van marktplaatsen ontstaan FBA acquirers of aggregators. Deze bedrijven kopen Amazon en Bol.com verkoopaccounts op met eigen merken.

Inhoud:

De opkomst van marktplaats-opkopers

Fulfilment by Amazon in heel EuropaDe bedrijven die marktplaatsverkopers opkopen worden in het Engels omschreven als FBA acquirers of FBA aggregators. Want vooral spelers die FBA fulfilment by Amazon of Logistiek via Bol.com inzetten zijn gemakkelijk op te schalen. Zeker als deze werken met een eigen merk. Eind 2021 zijn er meer dan zeventig spelers bekend die hier specifiek hun bedrijfsmodel van maakten.

De potentie van deze bedrijven is groot. Alleen al op Amazon zijn er ruim 35.000 zelfstandige FBA-merken met een omzet van meer dan één miljoen dollar. In Nederland zijn verkopers op Bol.com soms ook een interessant doelwit.

Wil je een webshop, Amazon-, of Bol.com-verkoopaccount verkopen? Zowel Webshopovername.nl als Brookz.nl bereiken veel mogelijke kopers. Ook helpen zij met de verkoop of waardebepaling.

De focus op succesvolle verkopers is meteen een belangrijk kenmerk van de marktplaatsopkopers. Ze zijn er niet op uit om voor een schijntje een ecommerce-bedrijf in handen te krijgen, maar willen goedlopende webwinkels en merken binnen korte tijd hard laten groeien. Om dit voor elkaar te krijgen, is het gebruikelijk dat deze spelers (veel) geld ophalen.

Amazon FBA accounts verkopen of overnemen

fba acquirers zijn amazon opkopersVooral in landen waarin Amazon dominant is zijn veel spelers actief die FBA accounts kopen of verkopen, maar ook in Nederland neemt het toe. Hier is bijvoorbeeld Dwarfs een bekende partij die webwinkels en merken overneemt en opschaalt.

Het bedrijf werd begin 2021 opgericht. Al in het eerste halfjaar haalde Dwarfs vele miljoenen op. Buitenlandse partijen werken op dezelfde manier: met het opgehaalde groeigeld kopen ze weer nieuwe, schaalbare marktplaatsverkopers.

In Nederland is Dwarfs een bekende opkoper.

Dat zij zich hierbij richten op verkopers die hun voorraden hebben ondergebracht bij de betreffende marktplaatsen is geen toeval. Omdat het complete logistiek is uitbesteed, kan er snel worden opgeschaald. Bij Amazon heet deze dienst Fulfilment by Amazon. Ook onze eigen Bol.com heeft een fulfilmentoplossing, genaamd LvB (Logistiek via Bol).

Wat is het bedrijfsmodel van deze opkopers?

opkopers halen schaalvoordelenDe meeste opkopers werken met behulp van buy-outs. Ze kopen zowel het intellectuele eigendom van de verkoper als het marktplaatsaccount. Soms doet de voormalige eigenaar een stap terug, maar blijft hij betrokken bij het bedrijf. In andere gevallen verlaat de oorspronkelijke marktplaatsverkoper de onderneming volledig.

Welke constructie het ook wordt, voor het overnamebedrijf is er sowieso werk aan de (digitale) winkel. Om te beginnen moet worden gecheckt of de producten voldoen aan alle wettelijke eisen, zodat de nieuwe eigenaar – die nu aansprakelijk is – later niet in de problemen komt.

Hoewel het niet standaard is, vinden sommige overnamebedrijven het prettig om de producten een nieuw jasje te geven. Bijvoorbeeld door nieuwe productfoto’s te maken, de productteksten te herschrijven of door de verpakking een ander design te geven.

Lagere verkoopprijzen vanwege schaalvoordelen.

Na de overname worden de producten vaak goedkoper verkocht dan voorheen. Dit komt omdat de overnamebedrijven gebruikmaken van schaalvoordelen. Door hun ruime(re) budget hebben zij de middelen om groot in te kopen en betere contracten af te sluiten met fabrikanten.

Wat zoeken opkopers in een bedrijf?

acquirers zoeken Amazon verkopers met miljoenenomzetNiet elke marktplaatsverkoper is een potentiële overnamekandidaat. Over het algemeen richten de overnamebedrijven hun pijlers op spelers met een jaaromzet tussen de één en vijf miljoen euro. Als je dit hebt weten te bereiken, heb je bewezen dat het bedrijf bestaansrecht heeft.

Tegelijkertijd betekent het vaak ook dat je op het punt staat om uit je jasje te groeien. Qua funding en logistiek sta je opeens voor enorme uitdagingen. En dat is precies het moment waarop het voor het overnamebedrijf interessant wordt. Als je graag wilt worden overgenomen kun je wachten tot je wordt benaderd, maar het kan ook geen kwaad om zelf eens een balletje op te gooien.

Voorwaarden om overgenomen te worden

De meeste van deze bedrijven promoten actief op hun website dat ze op zoek zijn naar nieuwe kandidaten. Ook vind je hier een lijst van algemene voorwaarden waar je merk aan moet voldoen. Overnamebedrijven bepalen uiteraard zelf in wat voor soort ondernemingen zij geïnteresseerd zijn, maar er zijn wel een aantal punten die vrij standaard zijn.

Winstmarge moet vaak minstens 15% zijn.

Zo is het gebruikelijk dat de winstmarge minimaal vijftien procent moet zijn, de reviews overwegend hoog zijn en de retourpercentages laag zijn. Daarnaast houden deze bedrijven meestal niet van een enorm aantal SKU’s en moet het merk de potentie hebben om (internationaal) te groeien.

Overzicht overnamebedrijven in Europa

Ondanks dat bedrijfsmodel nog niet zo lang bestaat, hebben al tientallen spelers er een bedrijfsmodel van gemaakt om marktplaatsverkopers op te kopen en te laten groeien. In Nederland is Dwarfs de eerste partij die zich hier op richt, maar ook internationaal zijn er diverse bedrijven actief in dit segment.

Alphagreen (Verenigd Koninkrijk)

alphagreenAlphagreen Group is een wereldwijd acquisitie- en incubatieplatform. Het bedrijf focust zich op gezondheid en welzijn. Alphagreen Group helpt overgenomen merken op te schalen door gebruik te maken van haar eigen distributiekanalen en omnichannel-netwerk. Het platform zet onder meer data in om bestaande producten te kwalificeren. Na de overname wil het bedrijf zo veel mogelijk processen automatiseren.

Amazing Brands Group (Duitsland)

amazingbrandsgroupAmazing Brands is al meerdere jaren actief in het financieren van bedrijven uit de tech- en ecommerce-sector. Wie wil kan lid worden van de ‘Amazing Brands-familie’, zelfs nog voordat je je webwinkel wilt verkopen. Het bedrijf heeft een voorkeur voor deals met een zogenoemde earn-out deelname (soort extra bonus) tot twee jaar na de overname. Concreet houdt het in dat je naast de eenmalige betaling bij de overname een vergoeding krijgt die is gebaseerd op de omzet of de winst.

Berlin Brands Group (Duitsland)

berlinbrandsgroupBerlin Brands Group is opgericht in 2005 en noemt zichzelf een pionier in het direct-to-consumer model. Het bedrijf heeft toegang tot 1,5 miljard actieve ecommerce-shoppers via verschillende verkoopkanalen in meer dan twintig landen. Het bedrijf richt zich op verkopen in Europa, de Verenigde Staten en China.

Branded (Frankrijk)

brandedDe Franse overnamespeler Branded is naar eigen zeggen een top 0,01 procent FBA-verkoper. Het portfolio bestaat uit enkele tientallen merken. Het bedrijf belooft binnen 48 uur een gedetailleerde waardering te kunnen geven. Besluit je je merk te verkopen, dan is de deal binnen twee tot vier weken rond.

Diverge Group (Verenigd Koninkrijk)

divergeDiverge is gevestigd in het Verenigd Koninkrijk en investeert in Engelse b2c-bedrijven. Het bedrijf richt zich op merken met een omzet van één tot twintig miljoen pond (ruim 117.000 tot ruim 23 miljoen euro). Daarnaast moet er een interessante groeipotentie zijn, zowel in Engeland als internationaal.

Dwarfs (Nederland)

dwarfsDe Nederlandse scale-up betrad de markt in mei 2021. Sindsdien heeft Dwarfs al meerdere investeringsrondes en overnametrajecten achter de rug. Het bedrijf richt zich op Amazon- en Bol.com-verkopers die de productontwikkeling in eigen beheer doen. Ook moeten de merken meer dan zeventig procent van hun verkopen uit marktplaatsen halen. Dwarfs is (steeds meer) internationaal actief. Het bedrijf verwacht 2021 af te sluiten met een omzet van vijftig miljoen euro.

eBrands (Finland)

ebrandsHet Finse eBrands is sinds begin 2021 actief als overnamebedrijf. Naar eigen zeggen is het de enige Amazon FBA-merkaggregator die in Scandinavië is gevestigd. Het bedrijf richt zich zowel op Europese als Amerikaanse merken. Spelers die het wel zien zitten om door eBrands te worden ingelijfd, kunnen binnen drie dagen horen of de interesse wederzijds is.

Excite Foundry (Verenigd Koninkrijk)

excitefoundryExcite Foundry is gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Het werven en opschalen van consumentenmerken gebeurt datagedreven. Het FBA-overnamebedrijf is opgericht door ondernemers die samen meer dan veertig miljoen euro hebben verdiend op Amazon. Excite Foundry wordt ondersteund door institutionele beleggers en is in staat om snel deals te sluiten. Gemiddeld duurt het 21 dagen voordat een deal rond is.

Factory14 (Luxemburg)

factory14Het hoofdkantoor van Factory14 is gevestigd in Luxemburg, maar de speler heeft ook kantoren in Madrid, Londen, Shanghai en Taipei. In 2021 kondigde het bedrijf aan dat het al meer dan 160 miljoen euro heeft opgehaald om succesvolle merken over te nemen en op te schalen.

Flummox (Zwitserland)

flummoxHet Zwitserse Flummox focust zich zowel op Amazon FBA-merken als Shopify-merken. De speler richt zich op het opkopen en opschalen van veelbelovende b2c-bedrijven die al wat tractie hebben laten zien. Hun doel is om overgenomen bedrijven binnen twee jaar te laten uitgroeien tot bloeiende ondernemingen.

Fortia Group (Ierland)

fortiagroupFortia Group is opgericht in 2020 en is gevestigd in Dublin. Het bedrijf richt zich op het overnemen en opschalen van Europese merken. Hierbij focust Fortia Group zich niet alleen op Amazon-merken, maar ook op merken die bijvoorbeeld via Bol.com, Allegro, Otto of een andere marktplaats worden verkocht.

Heroes (Verenigd Koninkrijk)

heroesHeroes is een Engels technologiebedrijf. De speler richt zich op het kopen, exploiteren en opschalen van Amazon-merken. Heroes richt zich hierbij op kleine tot middelgrote merken die in hun segment tot de top behoren. Om overgenomen te worden moet minimaal negentig procent van de omzet uit Amazon FBA komen.

Marketplace Powerbrands (Duitsland)

marketplacepowerbrandsHet Duitse Marketplace Powerbrands is opgericht om Amazon-merken te kopen en op te schalen. Naar eigen zeggen is het bedrijf in staat om binnen dertig – gerekend vanaf het eerste contact – een deal te sluiten. De ondernemers hebben zelf ook ervaring als Amazon-verkoper. En met naar eigen zeggen een miljoenenomzet deden zij dit niet onverdienstelijk.

Merx Brands (Duitsland)

merxbrandsHet Duitse Merx richt zich bij het verwerven en opschalen van succesvolle Amazon FBA-bedrijven op merken die binnen hun categorie tot de top behoren. Ook moeten de merken over een langere periode goede recensies hebben. Het grootste deel van de omzet moet via Amazon FBA binnenkomen en afkomstig zijn uit Europa. Daarnaast is een omzet van minimaal 100.000 euro in de afgelopen twaalf maanden een eis.

The Mothership (Verenigd Koninkrijk)

themothershipThe Mothership is gevestigd in het Verenigd Koninkrijk en is in 2021 opgericht. Het bedrijf streeft ernaar om binnen een maand tot anderhalve maand een deal te sluiten. Dit gaat in vanaf het moment dat er overeenstemming is over de belangrijkste voorwaarden.

Olsam Group (Verenigd Koninkrijk)

olsamOlsam is een ander overnamebedrijf uit Engeland. Een van de oprichters werkte op het hoofdkantoor van Amazon in Londen en leidde honderden Europese verkopers. Hij heeft ook aan de andere kant van het overnamespel gestaan. Zelf startte, schaalde en verkocht hij namelijk ook ooit zijn eigen Amazon FBA-merk.

One Retail Group (Verenigd Koninkrijk)

oneretailgroupOne Retail Group is eveneens gevestigd in het Verenigd Koninkrijk en richt zich op merken met huishoudelijke apparaten, persoonlijke verzorging en lifestylegoederen. Het hoofdkantoor van deze FBA-merkenopkoper zit in London, maar het bedrijf is actief in tien landen.

Orange Brands (Duitsland)

orangebrandsOrange Brands is een Duitse FBA acquirer dat Europese micromerken opkoopt en opschaalt. De Duitse speler zoekt specifiek naar consumentenmerken waarvan het bedrijf zelf het intellectuele eigendom bezit. Verder wordt er van een overnamekandidaat verwacht dat hij in de afgelopen twaalf maanden minimaal een miljoen euro heeft omgezet via Amazon.

Razor (Duitsland)

razorDe Duitse startup Razor Group koopt Amazon merken om ze vervolgens op te schalen. Het bedrijf zegt dat de deal binnen anderhalve maand kan worden afgerond: van de waardering van het Amazon FBA-merk tot het verkrijgen van alle documenten en het overmaken van de overnamesom.

Savitar (Spanje)

savitarSavitar is een Spaanse opkoper en exploitant van Europese Amazon-first merken. Naar eigen zeggen duurt het verkopen van je merk aan Savitar minder dan twee maanden. Het bedrijf richt zich op merken met bovengemiddeld goede reviews. Een andere voorwaarde is dat Amazon FBA het belangrijkste verkoopkanaal is. Daarnaast moeten bedrijven de afgelopen twaalf maanden tussen de 500.000 en twintig miljoen euro op Amazon hebben verkocht.

Scythia (Verenigd Koninkrijk)

scythiaScythia is een Engels bedrijf dat FBA-merken overneemt. De directeuren hadden voorheen leidinggevende functies bij Amazon UK. De speler biedt bedrijven de mogelijkheid om nu gekocht te worden, om vervolgens meer betaald te krijgen nadat Scythia het merk onder handen heeft genomen.

SellerX (Duitsland)

sellerxHet Duitse SellerX koopt en bouw Amazon-merken. De meeste transacties van deze aggregator worden binnen een maand tot anderhalve maand na ondertekening van de intentieverklaring afgerond. De in Berlijn gevestigde startup wordt ondersteund door meerdere investeerders.

Yaba (Spanje)

yabaYaba is een FBA-acquirer uit Spanje en is kort voor ‘Your Amazin Brand Amplifier’. De speler koopt, financiert en ondersteunt de groei van Amazon FBA-merken. Yaba voegt het liefst merken toe die leidend zijn in hun productcategorie. Ook is het van belang dat het merk een sterke verkoopgeschiedenis, goede recensies en goede beoordelingen heeft. Daarnaast moet het merk uiteraard schaalbaar zijn.