menu

Logistiek via Bol.com

Veel webwinkeliers maken gebruik van het partnerprogramma van Bol.com, waardoor ze hun producten op het platform kunnen verkopen. Om het partners iets makkelijker te maken om bestellingen te verzenden kwam Bol.com met Logistiek via Bol.com. Wat houdt het in en wanneer kom je daarvoor in aanmerking? We zetten het voor je uiteen.

Inhoud:

Logistiek uitbesteden aan Bol.com

bol.comAls webwinkelier brengt het een aantal voordelen met zich mee om je producten te verkopen op een marktplaats als Bol.com. Doordat je meer klanten bereikt kun je al snel meer omzet maken. Je betaalt Bol.com op commissie, maar je hoeft niet te betalen als je niets verkoopt. Voor veel partners blijkt het echter lastig om te voldoen aan de eisen die Bol.com stelt aan partners, zoals de snelle levertijden.

Als reactie hierop kwam Bol.com met ‘Logistiek via Bol.com’. Dit betekent dat je je fulfilment uit handen geeft aan de marktplaats. Voortaan ligt je voorraad in het magazijn van het platform, daarnaast neemt het bedrijf het verwerken, verpakken en verzenden van je bestellingen over. Bovendien neemt Bol.com ook andere processen zoals betalingen, administratie, retour-afhandeling en klantenservice over. Dit geldt voor zowel Nederlandse als Belgische bestellingen.

Wanneer kom je ervoor in aanmerking?

logistiek via bol.comAls verkooppartner kun je een inschrijfformulier invullen om je aan te melden voor Logistiek via Bol.com. Wel moeten je producten aan een paar voorwaarden voldoen:

  • De service geldt alleen voor nieuwe artikelen.
  • Je producten mogen een afmeting van maximaal 75 x 55 x 45 centimeter en een gewicht van maximaal 10 kilogram hebben.
  • Als je beperkt houdbare artikelen verkoopt moeten deze nog minstens 100 dagen houdbaar zijn na verkoopdatum.

Wat zijn de voordelen van Logistiek via Bol.com?

  • Het scheelt je veel tijd en moeite.
  • Je krijgt snelle levertijden, wat jouw beoordelingscijfer op de marktplaats verhoogt.
  • Je verkopen kunnen altijd doorgaan, ook als jij bijvoorbeeld op vakantie bent.
  • Je hebt geen kosten meer voor je opslag, orderpicking, retourafhandeling en personeel.
  • Je producten staan hoger in de zoekresultaten.

De eerste punten kun je ook bereiken als je fulfilment uitbesteedt aan een van de andere fulfilment-bedrijven maar vooral het laatste voordeel is voor veel verkooppartners de doorslaggevende factor om mee te doen aan dit programma, want op die manier zijn zij er zekerder van dat ze meer verkopen. Verkooppartners die zelf hun logistiek regelen kunnen door het behalen van een hoog beoordelingscijfer stijgen in de zoekresultaten. Klantenservice, levertijden en het aantal vragen dat je als verkooppartner ontvangt beïnvloeden dit cijfer. Door gebruik te maken van Logistiek via Bol.com hoef je je hier dus geen zorgen meer over te maken.

Je producten staan hoger in de zoekresultaten van Bol.com.

Wat zijn de nadelen?

  • Er is een lange wachttijd. Het duurt even voordat je echt gebruik kunt gaan maken van de service.
  • Zoals eerder genoemd kun je je grote artikelen niet op deze manier verkopen.
  • Voor het uitbesteden van sommige artikelen betaal je een toeslag: breekbare artikelen, horloges, zonnebrillen, tassen/lederwaren, baby- en peuterkleding, sportkleding en -schoenen. Het platform hanteert deze toeslag omdat volgens hen het retour-percentage in deze categorieën hoger ligt.
  • Daarnaast hanteert het platform ook een toeslag op artikelen met een houdbaarheidsdatum. Mocht je dus een artikel dat zowel breekbaar als houdbaar is verkopen, dan zul je een dubbele toeslag moeten betalen.
  • Er hangt een flink prijskaartje aan.

Kosten van Logistiek via Bol.com

kosten logistiek via bol.comOp de website van het platform staat een overzicht met de huidige tarieven. Je kunt daar ook berekenen of en hoeveel je bespaart door gebruik te maken van deze service.

Je betaalt een tarief per pakket, op basis van een paar variabelen: bezorgkosten, het aantal artikelen en opslagkosten (per maand). Hierbij geldt hoe kleiner het pakket, hoe lager de kosten. Door dit stelsel is het voor verkooppartners voordeliger als klanten in één keer meerdere artikelen kopen. Deze komen dan in één pakket terecht, waardoor je maar één keer de bezorgkosten betaald.

De marktplaats noemt op de website daarnaast dat de opslagtarieven oplopen in aanloop naar de feestdagen. In oktober, november en december betaal je daarom meer. De genoemde tarieven zijn bovendien exclusief btw, commissie en de eerdergenoemde toeslagen voor bepaalde artikelen.

Kosten van Logistiek via Bol.com lopen op in aanloop naar de feestdagen.

Al jouw producten moeten een bSKU-sticker hebben. Je kunt dit zelf regelen voordat je je voorraad opstuurt. Voor gebruikers van deze service kun je voor een vergoeding ook je producten laten stickeren door het platform zelf. Daarnaast kun je voor een vergoeding je voorraad laten terughalen of vernietigen wanneer deze onverkoopbaar blijkt.

De kosten voor de service kunnen dus flink oplopen. Door deze investering ben je als verkooppartner wel zeker van een hogere positie in de zoekresultaten én worden orderpicking, verzenden, klantenservice en retour-afhandeling helemaal van je overgenomen. Of de voordelen opwegen tegen de kosten is een afweging die jij als ondernemer zelf zult moeten maken.