Logistiek via Bol

Verkoop je producten via Bol.com? Dan biedt het platform ook Logistiek via Bol voor meer verzendgemak, snellere levertijden en voordeel in de zoekresultaten van Bol.com. Werkwijze ‘LvB’ en een overzicht van de voor- en nadelen van deze fulfilment-dienst van het platform.

Inhoud:

Logistiek uitbesteden aan Bol.com

Logistiek via BolAls webwinkelier brengt het een aantal voordelen met zich mee om je producten te verkopen op een marktplaats als Bol.com.

Bol.com stelt eisen aan partners, zoals rond de snelheid van levertijden. Als oplossing biedt Bol.com ‘Logistiek via Bol.com’ (LvB). Dit betekent dat je je fulfilment uitbesteedt aan de marktplaats.

Met deze logistieke dienst ligt je voorraad in het magazijn van het platform. Daar verwerken, verpakken en verzenden ze je bestellingen voortaan. Ook neemt Bol.com naast het hele logistieke proces de betalingen, administratie, retour-afhandeling en klantenservice over voor zowel Nederlandse als Belgische bestellingen.

Wil je een betere cut-offtijd, meer flexibiliteit in magazijnruimte en verzenden met alle bekende vervoerders? Active Ants, Huboo en SaleSupply.com bieden fulfilment in Nederland en Europa.

Geen opslagruimte nodig

Wanneer kom je ervoor in aanmerking?

Als verkooppartner kun je je aanmelden door een inschrijfformulier in te vullen voor Logistiek via Bol.com. Wel moeten je producten aan een paar voorwaarden voldoen:

  • De service geldt alleen voor nieuwe artikelen.
  • Je producten mogen voor LvB een afmeting van maximaal 75 x 55 x 45 centimeter en een gewicht van maximaal 10 kilogram hebben.
  • Als je beperkt houdbare artikelen verkoopt moeten deze nog minstens 100 dagen houdbaar zijn na verkoopdatum.

Wat zijn de voordelen van Logistiek via Bol.com?

  • logistiek uitbesteden aan bol.comHet scheelt je veel tijd en moeite.
  • Je krijgt snelle levertijden, wat jouw beoordelingscijfer op de marktplaats verhoogt.
  • Je verkopen kunnen altijd doorgaan, ook als jij bijvoorbeeld op vakantie bent.
  • Je hebt geen kosten meer voor je opslag, orderpicking, retourafhandeling en personeel.
  • Je producten staan hoger in de zoekresultaten.

De eerste punten kun je ook bereiken als je fulfilment uitbesteedt aan een van de andere fulfilment-bedrijven maar vooral het laatste voordeel is voor veel verkooppartners de doorslaggevende factor om mee te doen aan dit programma.

Verkooppartners die zelf hun logistiek regelen kunnen door het behalen van een hoog beoordelingscijfer stijgen in de zoekresultaten. Klantenservice, levertijden en het aantal vragen dat je als verkooppartner ontvangt beïnvloeden dit cijfer. Door gebruik te maken van Logistiek via Bol.com hoef je je hier dus geen zorgen meer over te maken.

Je producten staan hoger in de zoekresultaten van Bol.com.

Werk je met eigen voorraad en heb je meer dan vijftig bestellingen per dag? Picqer biedt magazijnsoftware waarmee je stappen in je magazijn en voorraad kunt automatiseren.

Wat zijn de nadelen?

  • Bol.com hanteert soms een wachttijd voordat je echt gebruik kunt gaan maken van de service.
  • Zoals eerder genoemd kun je je grote artikelen niet op deze manier verkopen.
  • Voor het uitbesteden van sommige artikelen betaal je een toeslag: breekbare artikelen, horloges, zonnebrillen, tassen/lederwaren, baby- en peuterkleding, sportkleding en -schoenen. Het platform hanteert deze toeslag omdat volgens hen het retour-percentage in deze categorieën hoger ligt.
  • Daarnaast hanteert het platform ook een toeslag op artikelen met een houdbaarheidsdatum. Mocht je dus een artikel dat zowel breekbaar als houdbaar is verkopen, dan betaal je een dubbele toeslag.
  • Er hangt een flink prijskaartje aan.

Kosten van Logistiek via Bol.com

kosten LvBOp de website van het platform staat een overzicht met de huidige tarieven. Je kunt daar ook berekenen of en hoeveel je bespaart door gebruik te maken van deze service.

Je betaalt een tarief per pakket, op basis van een paar variabelen: bezorgkosten, het aantal artikelen en opslagkosten (per maand). Hierbij geldt hoe kleiner het pakket, hoe lager de kosten.

Door dit stelsel is het voor verkooppartners voordeliger als klanten in één keer meerdere artikelen kopen. Deze komen dan in één pakket terecht, waardoor je maar één keer de bezorgkosten betaalt.

De marktplaats noemt op de website daarnaast dat de opslagtarieven oplopen in aanloop naar de feestdagen. In oktober, november en december betaal je daarom meer. De genoemde tarieven zijn bovendien exclusief btw, commissie en de eerdergenoemde toeslagen voor bepaalde artikelen.

Kosten van Logistiek via Bol.com lopen op in aanloop naar de feestdagen.

Aanvullende diensten als bestickeren of retouren

Elk product moet een bSKU-sticker op de verpakking hebben. Je kunt dit zelf regelen voordat je je voorraad opstuurt. Voor gebruikers van deze service kun je ook de verpakking van producten laten stickeren door het platform zelf. Daarnaast kun je voorraad laten terughalen of vernietigen als deze onverkoopbaar blijkt.

Bol.com rekent wel kosten voor deze service en die kunnen dus flink oplopen. Door deze investering ben je als verkooppartner wel zeker van een hogere positie in de zoekresultaten én worden orderpicking, verzenden, klantenservice en retour-afhandeling helemaal van je overgenomen. Of de voordelen opwegen tegen de kosten is een afweging die jij als ondernemer zelf moet maken.