Webwinkel verkopen

Wil je een webwinkel verkopen? Heb je liever nu een mooi bedrag dan dat je moet wachten tot de webwinkel dit zelf oplevert? Bijvoorbeeld omdat je iets heel anders gaat doen? Dan is het tijd om je webshop te verkopen. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

Inhoud:

Webwinkel verkopen: hoe pak je dit het beste aan?

webwinkel verkopenIeder jaar komen er honderden webwinkels bij en worden er ook veel gestaakt. Daarnaast zijn er veel ondernemers die er voor kiezen om hun webwinkel te verkopen. Dit hoeft niet altijd te zijn omdat de zaken niet goed lopen, of omdat het niet was wat je ervan had verwacht. Het kan ook dat deze juist naar een niveau is gegroeid die niet meer bij je past of dat deze te veel tijd vraagt terwijl jij het juist wat rustiger aan wilt doen. Misschien zit je zelfs aan pensioen te denken?

Wat het ook is, het kan voor een hele hoop nieuwe kansen zorgen, mits je hem op de juiste manier verkoopt. Het is een moeilijk besluit om je webwinkel te verkopen, maar als je er dan voor kiest is het tijd om te zorgen dat je het ook echt op de best mogelijke manier aanpakt.

Je webshop verkopen? Soms een lastig besluit!

De webwinkelwaarde berekenen

Ga je een webwinkel verkopen, dan hoop je meestal op een mooie verkoopprijs. Wat die is, loopt enorm uiteen. Er is helaas geen vaste formule om de waarde van je webwinkel te berekenen. Er kan natuurlijk wel een redelijke schatting gemaakt worden aan de hand van een aantal maatstaven. Maar uiteindelijk hangt het toch af van de potentie die de koper in jouw webwinkel ziet, de koper wil namelijk zo snel mogelijk zijn investering weer terugverdienen. Door jouw webwinkel met vergelijkbare bedrijven te vergelijken, kun je al een aardige inschatting maken van de waarde.

Een andere manier om de waarde te berekenen, is door middel van je eigen omzet. Afhankelijk van de branche waar je in zit, zullen kopers de investering in drie tot vijf jaar willen terugverdienen. Door middel van de winst die je jaarlijks maakt, kun je dus wel een inschatting berekenen. Hierdoor heb je een indicatie hoeveel je kan vragen voor je webwinkel. Onthoud dat ‘waarde’ relatief is. Het is niet gelijk aan de ‘prijs’. De waarde die jij aan je webshop bindt, moet je kunnen onderbouwen.

Wil je een webshop verkopen? Zowel Webshopovername.nl als Brookz.nl bereiken veel mogelijke kopers. Ook helpen zij met de verkoop of waardebepaling.

De verkoop van de webwinkel voorbereiden

waarop letten bij een webwinkelovername?Soms moet je abrupt een actieve webshop verkopen. Bijvoorbeeld omdat je plotsklaps een mooie baan krijgt aangeboden, of arbeidsongeschikt bent geraakt. Maar in de meeste gevallen kun je naar een verkoop toewerken. Dat kan veel effect hebben op de waarde van de webshop. Want ook al is de verkoop een kwestie van vraag en aanbod, er zijn wel bepaalde zaken die eigenlijk altijd een grote invloed hebben op de waardebepaling.

Als je hier vooraf al rekening mee houdt, kun je op deze manier je webshopwaarde optimaal maken. Enkele zaken waar een koper meestal veel waarde aan hecht:

Financiën

De koper kijkt meestal als eerste naar de omzet en winst van je bedrijf. Wat een potentiële koper minstens zo interessant vindt, is de levensfase waarin jouw webshop zich bevindt. Zo is een webshop meestal meer waard als de omzet elk jaar groeit. Wanneer je dus geen haast hebt om je webwinkel te verkopen is het slim om vooraf enkele jaren een geleidelijke groei te realiseren.

Zowel mensen die hun eerste webwinkel kopen, als mensen die hiermee een bestaande webshop willen laten groeien, zijn geneigd meer te betalen als jouw webshop al aantoont dat er nog verdere groei mogelijk is. Als je van enkele jaren een jaarrekening inclusief balans kunt tonen waarbij de omzet en winst groeien en het eigen vermogen toeneemt dan heeft dit zeker een positieve invloed op de waarde.

Als je webwinkel afgelopen jaren groeide werkt dat meestal waardeverhogend.

Wees bij de verkoop duidelijk over je financiën. Een koper zal willen weten wat je winst voor belasting is, maar wil meestal ook wat meer details van je webshop weten. Toon dus niet alleen enkele algemene cijfers die je normaal gesproken nodig hebt voor de belastingdienst, maar zorg ook voor een duidelijk inzicht in de bruto- en nettomarges van de producten die je aanbiedt.

Vertel ook iets over je klantenbestand als je jouw webshop gaat verkopen. Een koper zal sneller geneigd zijn om in te stappen als jij een mooie gemiddelde orderwaarde kunt realiseren of als klanten vaak terugkomen. Daarnaast kun je jouw vaste en variabele kosten toelichten.

Bereik

Het aantal klanten dat je hebt zegt veel over de waarde van je webwinkel, maar meestal kijkt een koper net wat verder. Want een koper zal meestal niet alleen kijken naar de huidige omzet maar ook naar kansen waarmee hij deze kan vergroten.

Als je bijvoorbeeld al jarenlang enkele socialmedia-kanalen actief gebruikt en zo een enorm bereik kunt realiseren naast je webshop kan dat waardeverhogend werken. Een actieve mailinglijst met klanten kan ook veel waarde toevoegen. Het opbouwen hiervan hoeft niet heel moeilijk te zijn, maar vergt wel heel veel tijd. Op deze manier kun je veel extra waarde toevoegen aan je webshop, ook als je eigenlijk maar weinig omzet of winst maakt. Het is dan aan jou om de koper te overtuigen van de potentie die je onderneming heeft.

Een mogelijke koper is ook heel geïnteresseerd in jouw marketingplan. Hoe kom je aan je klanten en hoeveel kost je dit? Hoe hoger je marketingkosten zijn, hoe minder aantrekkelijk dit is.

Website

De website zelf speelt ook een belangrijke rol in de taxatie. Zorg voor een duidelijke webwinkel; voor klanten en eventuele kopers moet direct duidelijk zijn wat het concept is. Een strakke lay-out en goedwerkende software zijn hierbij cruciaal. Door middel van webteksten waar de juiste zoekwoorden in verwerkt zijn, zal je webwinkel hoger uitkomen in de zoekresultaten van Google. Dit is wederom een manier om meer bezoekers te werven en dus een groter netwerk op te bouwen rondom je webwinkel.

Daarnaast kan het helpen als deze toekomstbestendig is. Als een koper ziet dat hij hier voorlopig even geen geld aan uit hoeft te geven kan dat wederom zorgen voor een betere prijs. Zorg dus dat de uitstraling van je webwinkel bij de tijd is, mobielvriendelijk, een goede laadtijd heeft en dat je productfoto’s er fris en modern uitzien.

Interne zaken

inkopen webshopSoms zijn er zaken die je niet direct aan de buitenkant ziet die veel waarde kunnen geven. Hoe flexibel je bedrijf is bijvoorbeeld. Heb je lange huurcontracten op software en magazijn afgesloten en zijn al je inpakkers in vaste dienst? Dan kan een koper de webshop niet gemakkelijk vanuit een andere locatie bedienen. Veel kopers hebben al een magazijn of inpaklocatie en zullen deze dus willen samenvoegen. Als ze bij jou nog lange huurcontracten moeten afwachten, kan dat dus waardeverlagend werken.

Kijk ook naar je eigen inkoopprocessen. Heb je bijvoorbeeld goede kortingen bedongen bij een leverancier? Of zelfs exclusiviteit bij sommige producten? Heb je zaken als dropshipping of leverancierskrediet bedongen of accepteert jouw groothandel wel retouren terwijl hij dit gewoonlijk niet doet bij andere afnemers? Dan kunnen deze zaken een koper over de streep trekken. Ook eventuele merkrechten kunnen jouw bedrijfswaarde verhogen.

Hoe en wanneer je webwinkel verkopen?

Webwinkel kopenWanneer je een inschatting hebt gemaakt van de waarde is het tijd om je bedrijf in de verkoop te zetten. Hoe je dat doet is natuurlijk aan jou. In theorie zet je hem gewoon te koop op Marktplaats.nl. Daar zijn kijkers genoeg en voor de kleinste webshops is dit een prima platform.

Soms hoef je voor de verkoop van je bedrijf helemaal niet ver van huis te zoeken. Een andere, vrijwel kosteloze manier, voor het verkopen van je bedrijf is namelijk via de directe concurrentie. Dit lijkt in eerste instantie misschien niet heel voor de hand liggend, maar zoals je waarschijnlijk wel begrijpt, hebben zij veel interesse in jouw klantenbestand. Afhankelijk van de branche waarin je je bevindt, zullen ze hier een aardig bedrag voor over hebben. Inventariseer ook eens bij je eigen personeel. Zij kennen het bedrijf goed en weten waar ze aan toe zijn. Hierdoor kan een snelle overdracht tot stand komen.

Wil je een webshop verkopen? Zowel Webshopovername.nl als Brookz.nl bereiken veel mogelijke kopers. Ook helpen zij met de verkoop of waardebepaling.

Wanneer je webwinkel veel potentie heeft, kun je ook een bedrijfsmakelaar inschakelen. Deze neemt jouw voorwaarden en eisen in acht en gaat op zoek naar een passende koper. Deze zal je webshop ook actief op platformen gaan aanbieden. Meestal is dat wel grotendeels geanonimiseerd om klanten niet direct af te schrikken. Al lukt het meestal niet om het helemaal stil te houden. Als er in jouw niche maar een klein aantal spelers actief zijn zal je concurrentie jouw webshop al herkennen op basis van oprichtingsdatum, omzetrange of locatie.

Indien je binnen korte tijd van je webwinkel af wilt, kan de veiling een goede optie zijn. Bij de meeste veilingen kan je een minimale prijs vaststellen, op die manier loop je niet het risico akkoord te hoeven gaan met een laag bod.

Je webwinkel verkopen is een proces dat meestal meerdere maanden duurt.

Door de continue fluctuatie van de economie is het moeilijk vast te stellen wanneer het beste moment is om je webwinkel te verkopen. Timing is echter essentieel om de maximale opbrengst voor je bedrijf te innen. Zorg dat je webwinkel geen verlies draait op het moment dat je deze aanbiedt in de verkoop. Het verkopen van je webwinkel kost tijd, ga er dan ook niet vanuit dat deze klus binnen een paar weken geklaard is. In praktijk gaan er vaak maanden, soms zelfs jaren, overheen. Heb dus geduld en neem de tijd om je te verdiepen in de markt.