Ecommerce News

Webshop in babyartikelen beginnen

Wil je online babyspullen verkopen? Begin zelf je eigen webshop met babykleding, spullen voor een kinderkamer of alle artikelen die nieuwe ouders nodig hebben.

Inhoud:

Een nieuwe webshop beginnen met babyartikelen

De vraag naar kwalitatieve en natuurlijke babyproducten neemt toe. Elk jaar worden er weer veel nieuwe baby’s geboren, en zijn nieuwe ouders weer op zoek naar mooie babyartikelen. Begin zelf je eigen babywinkel met de leukste spulletjes voor de nieuwe kinderkamer. Van bed of commode tot een leuke mand voor luiers of alle zalfjes en andere verzorgingsproducten.

Ook kinder- en babykleren blijven altijd in trek. Zowel vanuit de jonge ouders zelf, als van mensen die deze graag geven als cadeautje. Net als speelgoed of leuke voorlees- of babyboekjes. Het is een markt die altijd in beweging is. Door er een eigen webshop in te beginnen kun jij ook geld verdienen in deze sector.

Online babyspullen verkopen? Speelgoed of kinder- en babykleren blijven altijd in trek.

Op zoek naar webwinkelsoftware? Kijk eens naar JouwWeb.nl of Shopify. Hiermee kun je gemakkelijk en snel zelf een webwinkel maken!

Eigen webshop beginnen in babyartikelen

Productaanbod: Welke spullen ga je verkopen?

Er zijn veel artikelen die je online goed kunt verkopen, afhankelijk van de doelgroep en de trend. En deze veranderen voortdurend. Door de nieuwste trends en stijlen bij te houden ontdek je al snel welke spulletjes  het beste verkopen. Enkele mogelijkheden zijn:

  • Kleding en schoenen: rompertjes, pyjama’s, jasjes, schoentjes.
  • Doeken en stoffen: handdoeken, lakentjes, babydekentjes, inbakerdoeken, slaapzakken,
  • Speelgoed en spelletjes: knuffels, bijtspeeltjes, educatieve spelletjes.
  • Voel- en leesboekjes: voorleesboekjes, babyboekjes met vormen of kleuren, of dagboekjes.
  • Meubels en decoratie: wiegjes, kinderbedden, commodes, wanddecoraties.
  • Verzorgingsartikelen: luiers, babydoekjes, shampoo, lotions.
  • Veiligheidsproducten: autostoeltjes, veiligheidshekjes, babyfoons.
  • Kinderwagens en draagzakken: kinderwagens, buggy’s, draagzakken.
  • Voedingsaccessoires: flessen, fopspeentjes, kinderstoelen.
  • Babyvoeding: melkpoeder, babyhapjes, snacks, dranken.

Je kunt ze allemaal verkopen, en zo één enorm warenhuis beginnen met alles dat jonge ouders nodig hebben. Maar daarvoor moet je ook direct veel producten inkopen. Ook is het lastig om dan de marketing goed te verdelen. De meeste retailers starten daardoor eerst met één categorie, trend of stijl.

Baby-spullen in specifieke categorie of trend

Artikelen gericht op een stijl of doelgroep

Los van het soort product kun je de webshop ook specialiseren in babyartikelen voor een specifieke doelgroep. Een winkel die duurzame producten zoals herbruikbare luiers verkoopt heeft een andere doelgroep en uitstraling dan een shop met goedkoop speelgoed van plastic. Enkele populaire stijlen zijn bijvoorbeeld:

Tijdloze artikelen: Wil je tijdloze artikelen die al jarenlang een succes blijken te zijn? Mik je ook op de opa en oma van de pasgeborene met klassieke spullen die zij herkennen uit de tijd dat ze zelf jonge ouders waren? Begin dan een webshop met tijdloze artikelen.

Cadeauartikelen: Bij een geboorte komen er vaak veel mensen op bezoek, die graag een leuk cadeautje meenemen. Zowel speelgoed, kleding als praktische zaken zijn hierbij populair. Vooral de prijsrange, die hierbij gemiddeld ergens tussen de tien en zeventig euro ligt, is belangrijk in deze categorie.

Handgemaakte en gepersonaliseerde producten: Unieke, handgemaakte kettinkjes, kleding of speelgoed met gepersonaliseerde elementen zoals initialen, namen of speciale data. Deze items zijn aantrekkelijk vanwege hun unieke en persoonlijke karakter.

Eco-vriendelijk en duurzaam: grote warenhuizen hebben vaak wel wat houten speelgoed of duurzame artikelen, maar veel mensen willen niets anders dan dit. Een shop of verkoper die duurzaamheid als specialisme heeft, krijgt dan al snel de voorkeur.

Thema-gebaseerde artikelen: Elk kind heeft weleens bij een keukentje of met een bootje gespeeld. Maar hoeveel hebben daarbij ook een echte kapiteinspak of koksmuts aangehad? Ook Prinsen en prinsesjes, superhelden of karakters uit populaire films of games doen het goed. Ook als verkleedspullen of kleding om mee te spelen!

Premium segment: Voor sommige ouders is niets te gek voor hun pasgeboren kind. Spullen die extra kwaliteit uitstralen zijn dan echte kanshebbers. Net als limited edition-artikelen.

Eigen speelgoed maken

Spullen inkopen of zelf produceren

Ben je handig? Dan kun je zelf je spullen maken. Denk aan leuke schilderijtjes of andere decoratie. Een leuk kookboekje of eigen slabbetjes of babydoekjes zijn technisch nog wel te doen. Of misschien kun jij zelfs een eigen wieg ontwerpen? Met eigen artikelen creëer je een uniek eigen merk en aanbod.

Met unieke artikelen is het moeilijker om voldoende aanbod te bieden. Daarnaast is het lastig om alles voldoende op voorraad te houden. Je assortiment kun je ook eenvoudig inkopen bij een groothandel.

Babyartikelen inkopen bij een groothandel

Voor babybenodigdheden zijn er veel verschillende leveranciers. Denk aan kleine groothandels die zich bijvoorbeeld hebben gespecialiseerd in speelgoed of babykleding, tot grote leveranciers die in heel Europa leveren aan verschillende winkels en webshops. Leveranciers en groothandels die ook kinder- of babyartikelen verkopen aan nieuwe retailers zijn eenvoudig te vinden via online platforms, zoals:

Orderchamp

Groothandel-aanbod met geverifieerde merken in 8 populaire categorieën zoals Home & Living, Kids en Fashion. Het platform hanteert lage aankoopdrempels en minimumafnames. Ontdek vandaag nog leuke aanvullingen of zelfs een totaal nieuw assortiment.

Spocket

Op Spocket staan grote Europese en Amerikaanse dropshipping-leveranciers. Gemakkelijk te koppelen met webwinkelsoftware van Shopify of WooCommerce. Tienduizenden retailers werken met dit platform, het aanbod is zo groot dat er altijd leuke artikelen te vinden zijn.

GOGETTERS

GOGETTERS koppelt jouw Shopify-, WooCommerce- of Prestashop-webshop aan één of meerdere betrouwbare Nederlandse dropshipping-leveranciers. Met de app automatiseer jij het importeren van producten, bijhouden van de voorraden en komen de bestellingen automatisch bij de leverancier terecht.

Webwinkelsoftware

Als je een webshop in babyartikelen start moet je een keuze maken voor de webwinkelsoftware. Kinder- en babykleding heeft soms verschillende maten, materialen en stijlen, waardoor het fijn is als de software daarvoor mogelijkheden biedt. Ook is het fijn als je voldoende beeldmateriaal tonen.

Voor speelgoed of spullen voor de kinderkamer zijn eigenlijk alle populaire platforms geschikt voor een webwinkel. Enkele bekende oplossingen waarmee je een webshop kunt starten in babybenodigdheden zijn:

JouwWeb

JouwWeb is zeer geschikt voor nieuwe webshops. Het biedt een gebruiksvriendelijke 'drag-and-drop'-editor, waarmee iedereen zonder technische kennis snel een webshop lanceert. Met €9 per maand zeer voordelig en nu ook de eerste drie maanden gratis.

Shopify

Maak je eigen webwinkel zelf dankzij meer dan honderd thema's en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties.

Wix.com

Met ruim 700.000 gebruikers is Wix wereldwijd een van de meest populaire oplossingen voor zowel startende verkopers als bedrijven uit het mkb. Maak eenvoudig zelf je eigen webshop zelf, of kies voor een van de meer dan 500 webshop-designs die de software biedt.

Marketing

Babyartikelen lenen zich perfect voor online marketing waarbij beeldmateriaal veel invloed heeft. Met mooie foto’s bouw je op sociale media als Instagram, Pinterest of Facebook een goed bereik op. Aanvullend zijn ook influencer-marketing of affiliate-marketing geschikt.

Veel artikelen zijn ook gevoelig voor trends en seizoenen en perfect als cadeautje. E-mails zijn ook ideaal om in contact te blijven met vaste klanten.

cadeautje voor nieuwe ouders

Fotografie

Een webshop met spullen voor de babykamer is qua techniek vergelijkbaar met veel webwinkels uit andere sectoren. Maar de fotografie is vaak wel een doorslaggevende factor in deze branche. Artikelen voor baby’s zijn vaak klein en gedetailleerd, wat betekent dat hoogwaardige, nauwkeurige fotografie essentieel is.

Zeker in het wat luxere segment, of bij producten waarbij veiligheid een grote rol speelt, willen klanten elk detail van een artikel kunnen zien voordat ze het kopen. Veel retailers investeren in professionele fotografie en 360-graden beelden om klanten een realistisch beeld te geven van de aangeboden producten.

Fotografie is een doorslaggevende factor in deze branche.

 Een bestaande webwinkel kopen? Op platforms als Webshopovername.nl of Brookz.nl staan meerdere webshops te koop. Ook helpen ze graag bij het overnametraject of de waardebepaling.

Teksten en verdere uitstraling van je webshop

Naast professionele productfoto’s heeft ook de webwinkel zelf een professionele uitstraling nodig. Zorg voor een goed ontwerp, overzichtelijke indeling, aantrekkelijke foto’s, gedetailleerde productbeschrijvingen en toon eventueel beoordelingen van klanten.

Prijzen bepalen

Omdat veel artikelen ook als cadeau worden gegeven, is het belangrijk dat je gangbare en betaalbare prijzen biedt. De prijzen moeten passen bij de kwaliteit van je artikelen en aansluiten bij de beleving van de klant.

Leuke impulsaankopen wil je betaalbaar aanbieden. Daarbij werken kortingen, acties of positieve reviews van andere klanten al snel converterend. Bij zelfgemaakte producten wil je een te goedkoop imago juist voorkomen. Hogere prijzen dragen dan juist bij aan een gevoel van exclusiviteit en professionaliteit.

online babykleding verkopen als rompertjes of sokjes

Logistiek

De logistiek is voor veel online retailers een uitdaging. Bij meubels, kinderbedjes, wandelwagens of andere grote artikelen is dat inderdaad een probleem, maar voor de meeste artikelen valt het mee. Babyspeelgoed, verzorgingsartikelen of cadeautjes zijn vaak kleine artikelen waardoor de opslagruimte beperkt blijft.

Voor de verzending zijn brievenbuspakketjes soms ook een mogelijkheid, wat de kosten overzichtelijk houdt. Veel groothandels bieden ook dropshipping aan. Je hoeft de artikelen dan niet vooraf in te kopen. Je leverancier stuurt na elke bestelling het artikel direct op naar jouw klant.

Bij kleding heb je relatief vaak te maken met retouren. Goede productfoto’s en -beschrijvingen helpen, maar lossen niet alles op. Het percentage hangt af van het type artikel, de prijsklasse, de retourvoorwaarden van de webshop, en het type klant.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Alle artikelen van Dirkjan