Ecommerce News
menu
lightspeed ecommerce

Inkoopsoftware

Met inkoopsoftware optimaliseer je het inkoopproces van je webwinkel. Door op het juiste moment voor de juiste hoeveelheid in te kopen bespaar je geld én heb je altijd de juiste hoeveelheid op voorraad.

De meeste webshops automatiseren van alles, behalve de inkoop. Voor een buitenstaander lijkt dat logisch: je assortiment verandert continu, je wilt kunnen wisselen van leverancier en zicht houden op je uitgaven. Je wil dus zeker niet dankzij inkoopsoftware zomaar zonder werkkapitaal komen te zitten omdat je geautomatiseerd een grote inkoopbestelling hebt gedaan. Maar dat is ook helemaal niet de bedoeling. Inkoopsoftware adviseert juist wat je beter wel of niet kunt inkopen en doet meestal alleen suggesties en zelf geen bestellingen.

Inkoopsoftware helpt webshops om de voorraad compleet én beperkt te houden.

voorraadadministratie
Ziet jouw magazijn er ook zo uit?

Door je voorraden efficiënt, beperkt én compleet te houden heeft inkoopsoftware meestal juist een enorm positief effect op je liquiditeit. Want als je zelf handmatig je inkopen doet is de kans groot dat je regelmatig te veel, te laat of te weinig inkoopt.

Het adviseert je om de juiste aankopen te doen voor je webwinkel. Zo zorgt inkoopsoftware ervoor dat je de juiste hoeveelheden koopt en dat je op tijd op de hoogte bent als de voorraad van een product opraakt. Je wilt elk artikel op tijd op voorraad zodat de klant het kan kopen, maar ook weer niet zoveel voorraad dat het onnodig veel magazijnruimte en werkkapitaal nodig heeft.

Optimaliseren van ideale voorraad

Het optimaliseren van je voorraad lijkt een inkopper, maar vaak is het nog niet zo makkelijk. Bij een klein assortiment van één leverancier is het prima te doen. Maar als je assortiment groeit en je meerdere leveranciers krijgt, ben je al snel het overzicht kwijt. Veel webwinkeliers lopen dagelijks een rondje door het magazijn om te zien wat opraakt, maar weten uit hun hoofd niet meer wat de levertijden van hun leverancier, minimumbestelvolumes of staffelkortingen zijn. Ze gaan dus inkopen op gevoel. Dan zit je er vaak naast en als je werkt met meerdere leveranciers en te maken hebt met seizoensinvloeden wordt het pas echt interessant. Met software kun je dit optimaliseren.

Heb je een eigen magazijn en meer dan vijftig bestellingen per dag? Picqer biedt magazijnsoftware waarmee je stappen handig kunt automatiseren.

Inkoopsoftware voor de ecommerce

De meeste inkoopsoftware zijn gericht op grote inkooporders en voor de ecommerce niet zo geschikt. Gelukkig zijn er ook pakketten die zich juist op webshops richten. Zo bieden sommige webwinkelsoftware en boekhoudprogramma’s de optie om een melding te krijgen als de voorraad van een specifiek product onder een bepaalde grens komt. Handig, zo hoef je dat niet meer continu handmatig bij te houden.

Maar daarmee ben je er nog niet. Want zien dat een product uitverkocht raakt, is eigenlijk niet genoeg. Zonder een beeld te hebben van de omloopsnelheid van dat product weet je niet of het wel slim is om het in je assortiment te houden. Inkoopsoftware kan vaak ook een beeld geven van de hardlopers. De bestsellers wil je maximaal op voorraad, de aanvullende producten wil je ook. Wat er overblijft zou je misschien liever laten uitleveren door je leverancier via dropshipping. Je levert er dan misschien wat marge op in maar bespaart de voorraadkosten, beperkt je risico’s en houdt je liquiditeit vrij voor zaken die sneller geld opleveren.

Inkoopsoftware gaat verder dan de meeste magazijnsoftware

inkoopsoftwareAls je nog geen losse magazijnsoftware hebt is dit meestal een eerste logische stap. Hiermee kun je al veel inzicht krijgen in je voorraad. Vaak weet deze precies hoeveel opslag producten nodig hebben in je magazijn, wat de inkoopkosten zijn en wat de omloopsnelheid is. Hierdoor kun je een betere inschatting maken of je de producten weer wilt inkopen en in welke hoeveelheid je ze nodig hebt.

Merk je dat je niet langer in je magazijn hoeft te zijn tijdens het inkopen van nieuwe voorraad, maar heb je het gevoel dat je toch te veel geld uitgeeft aan je voorraad? Als je een stap verder wilt gaan dan met magazijnsoftware mogelijk is en ook rekening wilt houden met staffelkortingen van je leverancier, seizoensinvloeden op je verkoop en misschien vast een voorspelling wil doen voor de komende periode, dan moet je op zoek naar inkoopsoftware voor de ecommerce.

Je kunt ook je fulfilment uitbesteden. Heb je jaarlijks minimaal zo’n vijfduizend orders met je webshop? Kijk dan eens naar het snelgroeiende Active Ants.

Want een minimaal gebruik van magazijnruimte en maximale doorlooptijd klinkt ideaal, soms blijkt de praktijk anders. Als een leverancier bijvoorbeeld net een kortingsperiode afsluit of wanneer je net je werkkapitaal ergens anders aan hebt uitgegeven. Dan had je misschien liever willen weten dat er deze grote kostenpost er aan zat te komen en niet pas op het laatste moment deze melding willen hebben.