Goede conversie voor een webshop

Als je een webwinkel hebt geopend en de eerste bezoekers je producten gaan bekijken is het moment suprême aangebroken. Converteert je webwinkel ook? Zullen ze iets kopen? Want dat betekent het. Als een bezoeker overgaat tot aankoop dan maak je een conversie. Een conversiepercentage wil dus zeggen wat het percentage is van al je bezoekers dat daadwerkelijk een bestelling doet. Wat is dan een goede conversie?

Inhoud:

Het gemiddelde conversiepercentage onder webshops

Een conversie is een aankoopDe gemiddelde conversie schommelt al jaren ergens rond de 3 á 4 procent. Als jij dus een conversie van vijf procent of zelfs hoger weet te scoren dan doe je het gemiddeld gezien zeer goed. Dus zelfs als 19 van de 20 bezoekers bij jou niet overgaan tot een aankoop, heb je nog een goede conversie. Met dat in gedachten begrijp je misschien waarom webwinkeliers altijd zo actief zijn met hun marketing, reclame en zoekmachineposities.

Webwinkels converteren relatief slecht als je het vergelijkt met stenen winkels, maar dat komt mede door de moeite die een bezoeker moet doen. Als jij een fysieke winkel binnenstapt en daar enkele spijkerbroeken uit een rek pakt dan is de kans groot dat je er een koopt, want die handeling wil je niet bij tien andere winkels gaan herhalen. Bij webwinkels gebeurt dat wel, veel mensen bezoeken enkele verschillende online shops voordat ze tot een aankoop overgaan.

Door je conversie te verbeteren verhoog je het percentage van bezoekers dat een aankoop doet.

Is 3-4 procent altijd een goede conversie?

Kun je jouw conversie wel vergelijken met de gemiddelde webwinkel? Daarover zijn de meningen sterk verdeeld. Spelers als Bol.com of Coolblue hebben bijvoorbeeld een relatief hoge conversie omdat ze vaste klanten hebben. Als die de webwinkel bezoeken hebben ze vaak al een koopintentie. Daarnaast zitten deze webshops in een segment dat gemiddeld een hoger conversiepercentage heeft.

Computeraccessoires of klusartikelen bekijk je meestal niet voor je plezier. Als je daar een zoekopdracht voor doet heb je waarschijnlijk een koopintentie. Bij schoenen of fashion is dat een heel ander verhaal. Daar vinden veel mensen het ontspanning om tientallen kleding-webwinkels te bezoeken om te zien wat de trends voor komend seizoen zijn, zonder dat ze daarbij de intentie hebben om tot een aankoop over te gaan.

Het conversiepercentage verschilt enorm per productgroep, regio en periode.

ISM, een van de grotere Nederlandse internetbureaus, zag in het eerste kwartaal van 2016 bij kledingwinkels die zij realiseerden een conversie van gemiddeld 1,44%, en zij hebben grote klanten. De gemiddelde drie procent conversie zal waarschijnlijk dus bij maar weinig kleding-webshops worden gehaald. Maar als jij een kabeltje zoekt voor je televisie of telefoon, dan weet je goed wat je wilt en ga je die niet opzoeken voor de lol. De kans dat je na het bezoeken van enkele webwinkels direct overgaat tot een aankoop, is groter. Dat type webwinkels heeft gemiddeld dan al snel een betere conversie.

Conversie hangt af van regio, product, platform…

PakketbezorgerDaarnaast is het conversiepercentage seizoens- en platformgebonden. Onderzoeksbureau Monetate ontdekte over bijvoorbeeld heel 2015 dat er tussen het eerste (2,87 procent) en het laatste kwartaal (3,56 procent) een verschil zat van bijna zeven tienden. En het conversiepercentage is ook sterk regio-gebonden. Zo had de Verenigde Staten het eerste kwartaal met 2,87 procent een conversie gelijk met het wereldwijde gemiddelde, maar het eveneens Engelse Verenigde Koninkrijk zat daar met 4,19 procent gemiddeld ver boven.

Verder zag Monetate nog grote verschillen tussen apparaten. De desktop scoorde dat jaar bijvoorbeeld nog altijd beter dan de tablet of smartphone. Een conversie via de mobiele telefoon kwam het eerste kwartaal van 2016 zelfs in het goed scorende UK niet boven de 2,36 procent.

Een hoge conversie is natuurlijk goed maar ook het gemiddelde bestelbedrag, retourpercentage en bestelkosten hebben veel invloed op het bedrijfsresultaat.

Is de hoogste conversie altijd de beste?

Zal de beste webwinkel ook gelijk de beste conversie hebben? Een hoge conversie is natuurlijk goed maar laten we niet vergeten dat ook het gemiddelde bestelbedrag, retourpercentage, orderkosten en uiteindelijk bedrijfswinst positief moeten uitvallen.

De conversie is slechts één onderdeel van het hele plaatje en als je echt ver boven het gemiddelde zit kan een daling, bijvoorbeeld tijdens een experiment met een prijsverhoging, ook een goed eindresultaat zijn. Als iets minder mensen jouw producten kopen, maar de waarde per bestelling aanzienlijk toeneemt, ben je uiteindelijk beter af. Een goede conversie is belangrijk, maar zeker niet heilig.