Een goede conversie voor een webshop

Als je een webwinkel hebt geopend en de eerste bezoekers je producten gaan bekijken is het moment suprême aangebroken. Converteert je webwinkel ook? Zullen ze iets kopen? Want dat betekent het. Als een bezoeker overgaat tot aankoop dan maak je een conversie. Een conversiepercentage wil dus zeggen wat het percentage is van al je bezoekers dat daadwerkelijk een bestelling doet. Wat is dan een goede conversie?

goede conversie

De gemiddelde conversie schommelt al jaren ergens rond de 3 á 4 procent. Als jij dus een conversie van vijf procent of zelfs hoger weet te scoren dan doe je het gemiddeld gezien goed. Dus zelfs als 19 van de 20 bezoekers bij jou niet overgaan tot een aankoop, heb je nog een goede conversie! Met dat in gedachten begrijp je misschien waarom webwinkeliers altijd zo actief zijn met hun marketing, reclame en zoekmachineposities!

Webwinkels converteren relatief slecht als je het vergelijkt met stenen winkels, maar dat komt mede door de moeite die een bezoeker moet doen. Als jij een fysieke winkel binnenstapt en daar enkele spijkerbroeken uit een rek pakt dan is de kans groot dat je er een koopt, want die handeling wil je niet bij tien andere winkels gaan herhalen. Bij webwinkels gebeurt dat wel, veel mensen bezoeken enkele verschillende online shops voordat ze tot een aankoop overgaan.

Is 3-4% altijd een goede conversie?

Kun je jouw conversie wel vergelijken met de gemiddelde webwinkel? Daarover zijn de meningen sterk verdeeld. Spelers als bol.com of coolblue.nl hebben bijvoorbeeld een relatief hoge conversie omdat ze vaste klanten hebben, die iets graag bij die specifieke webwinkel willen kopen. De gemiddelde webwinkel heeft die luxe niet en converteert wat slechter. Ook is het erg afhankelijk van het type product.

Zo vinden veel mensen het ontspanning om tientallen kledingwebwinkels te bezoeken om te zien wat de trends voor komend seizoen zijn, zonder dat ze daarbij de intentie hebben om tot een aankoop over te gaan. ISM, een van de grotere Nederlandse internetbureaus, zag in het eerste kwartaal van 2016 bij kledingwinkels die zij realiseerden een conversie van gemiddeld 1,44%, en zij hebben grote klanten. De gemiddelde drie procent conversie zal waarschijnlijk dus bij maar weinig kledingwebshops worden gehaald. Maar als jij een kabeltje zoekt voor je televisie of telefoon, dan weet je goed wat je wilt en ga je die niet opzoeken voor de lol. De kans dat je na het bezoeken van enkele webwinkels direct overgaat tot een aankoop, is groter. Dat type webwinkels heeft dan al snel een conversie die beter dan gemiddeld is.

Conversie is afhankelijk van regio, product, platform…

Daarnaast is het conversiepercentage seizoens- en platformgebonden. Onderzoeksbureau Monetate ontdekte over bijvoorbeeld heel 2015 dat er tussen het eerste (2,87%) en het laatste kwartaal (3,56%) een verschil zat van bijna zeven tienden. En het conversiepercentage is ook sterk regio-gebonden. Zo had de Verenigde Staten het eerste kwartaal met 2,87% een conversie gelijk met het wereldwijde gemiddelde, maar het eveneens Engelse Verenigde Koninkrijk zat daar met 4,19% gemiddeld ver boven! Verder zag Monetate nog grote verschillen tussen apparaten. De desktop scoorde dat jaar bijvoorbeeld nog altijd beter dan de tablet of smartphone. Een conversie via de mobiele telefoon kwam het eerste kwartaal van 2016 zelfs in het goed scorende UK niet boven de 2,36%.

Is de hoogste conversie altijd de beste?

Zal de beste webwinkel ook gelijk de beste conversie hebben? Een hoge conversie is natuurlijk goed maar laten we niet vergeten dat ook orderwaarde, orderkosten en uiteindelijk bedrijfswinst positief moeten uitvallen. De conversie is slechts één onderdeel van het hele plaatje en als je echt ver boven het gemiddelde zit kun je dus voorzichtig experimenteren met bijvoorbeeld je verkoopprijs. Als je die licht zou verhogen en de invloed op je conversie is maar beperkt, heb je gelijk veel meer omzet. Als iets minder mensen jouw producten kopen, maar de waarde per bestelling aanzienlijk toeneemt, ben je dan uiteindelijk beter af. Een goede conversie is dus belangrijk, maar zeker niet heilig.