Desktop voor webwinkels nog altijd het belangrijkst

‘Desktop leidend door shoppen onder werktijd’

door Redactie. Over omnichannel met de tags , , , . 1.360 keer bekeken.

Dat de mobiel sterk in opkomst is zal iedereen in zijn statistieken kunnen zien. Maar qua bestellingen loopt het nog altijd achter op de desktop en volgens Monetate blijft dat nog wel even zo. Het mobiele conversiepercentage mag dan stijgen, de desktop is ook nog niet uitgegroeid. Verder ontdekten ze dat 58% er langer dan een uur over doet, voor er tot een aankoop wordt overgegaan!

Meer dan de helft van jouw klanten besteedt een lange periode, bij verschillende kanalen en waarschijnlijk ook via verschillende apparaten, voor hij overgaat tot een aankoop. Zo is het inmiddels duidelijk dat de mobiele telefoon sterk in opkomst is in de online retail. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk vonden in het eerste kwartaal van dit jaar 53% van de bezoeken aan webwinkels nog plaats op een desktop, tegenover 60% vorig jaar, 33% via een telefoon (23% vorig jaar) en 14% via een tablet (17% vorig jaar). De mobiel is in opkomst en de tablet alweer op zijn retour, zo blijkt uit het laatste kwartaaloverzicht van Monetate, die vooral naar site-traffic kijkt, want apps lijken niet in het onderzoek meegenomen.

‘Stimuleer de drukste (werk)uren’

Het ligt voor de hand dat je in de uren die het drukste zijn op je site, ook de meeste orders hebt en webwinkeliers willen nog wel eens proberen om traffic te verspreiden om server- en site- of klantenservicebelasting te vermijden. Niet doen, concludeert het onderzoeksbureau. Die ziet dat je het beste je nieuwsbrief, mobiele pushberichten, retargeting-advertenties of andere klantencontacten juist tijdens piekuren kunt laten plaatsvinden want dan is de kans het grootst dat je er omzet uit genereert, omdat dit blijkbaar de tijd is dat een klant wíl shoppen. Slechts 42% doet binnen het uur een aankoop als hij iets gezien heeft dat koopwaardig is, 9% doet dat in de zes uur na het eerste uur, 16% grofweg na 24 uur en nog eens 5% ongeveer twee dagen nadat hij zijn oog heeft laten vallen op een product dat hij wil kopen.

Tijd tussen start onderzoek (eerste browsersessie) en de werkelijke aankoop.
Tijd tussen start onderzoek (eerste browsersessie) en de werkelijke aankoop.

Zoals Monetate het even gechargeerd ziet, bedenkt een potentiële klant in de ochtend dat hij over wil gaan tot een aankoop, en in veel gevallen wordt de aankoop voordat ze naar huis gaan afgerond. Tenminste, als het om een simpel product gaat. Aankopen boven een bepaald bedrag worden even overwogen (of thuis overlegd). Na etenstijd wordt het product via de mobiel of tablet nog even bekeken, vergeleken en besproken. Maar de aankoop gebeurt in veel gevallen toch pas de volgende dag op het werk, wanneer de shopper weer lekker in werktijd achter de desktop zit. De aankopen in de avond zijn vooral (goedkopere) impulsaankopen.

traffic en conversie
Traffic iets lager na de lunch tegenover juist hoogste piek in aankopen!

Ondanks steeds betere cut off-tijden en openingstijden voor de klantenservice, zal bij de gemiddelde webwinkelier de piek in bestellingen waarschijnlijk nog tijdens kantoortijden liggen. Deels logisch, want zakelijk wordt er ook heel wat online gewinkeld. Maar ook privéaankopen gebeuren dus nog altijd veel tijdens werktijd. En dat maakt de desktop nog altijd kampioen als het om online shoppen gaat. De desktop heeft nog altijd een derde hogere bezoekersaantallen en ondanks de opkomst van de mobiele telefoon over de hele dag heen, wint de desktop het tijdens kantooruren nog altijd qua traffic. En als een product de eerste keer is gezien met een desktop is de kans 99% dat hij ook met de desktop wordt gekocht. Bij de mobiel gebeurt dit in 64% van de gevallen en via een tablet is dit 84%.

Desktop scoort nog altijd het beste

Ondanks de overduidelijke opkomst van de mobiel als aankoopkanaal ziet Monetate nog altijd de desktop als belangrijkste kanaal. Alhoewel het ‘add-to-cart’percentage op de mobiel van 5,81% naar 7,05% stijgt, wint de desktop daar ook nog altijd aan terrein, van 10,34% naar 11%. Het gemiddelde conversiepercentage in het eerste kwartaal was 3,89% op de desktop en 1,43% op de mobiele telefoon. Het Verenigd Koninkrijk zit gemiddeld wel wat hoger (2,83% via mobiel) maar ook daar groeit het conversiepercentage op de desktop (5,85%) ten opzichte van het eerste kwartaal in 2015. Daarnaast is het gemiddelde aankoopbedrag via de desktop 46% hoger.

Kleinere aankopen gaan sneller en daarmee ook vaker via andere apparaten, waardoor het gemiddelde bestelbedrag bij de mobiel zowel in het Verenigd Koninkrijk als in de Verenigde Staten lager is dan afgelopen jaar, terwijl het gemiddelde aankoopbedrag op een desktop juist in beide landen is gestegen. Hoe kleiner de aankoop, hoe makkelijker je dus je op mobiele aankopen kunt richten via e-mail, social media of pushberichten.

Tags

Deel

Verder lezen

Reacties