Ecommerce News

Gemiddelde bestelbedrag verhogen

In de ecommerce zijn veel optimalisaties gericht op het verhogen van de bezoekersaantallen of een betere conversie. Maar door je gemiddelde bestelbedrag te verbeteren kun je soms nog beter de omzet van je webshop verhogen.

Inhoud:

Gemiddelde bestelbedrag

gemiddelde bestelbedrag verhogenIn Nederland ligt de gemiddelde orderwaarde van een webshop (exclusief reizen) rond de zeventig euro. Met dit bedrag kan een webwinkel geld uitgeven aan de inkoop, marketing en logistiek en nog altijd marge overhouden.

Als jouw webwinkel gemiddeld een lagere orderwaarde heeft hoeft er helemaal niets mis te zijn met (de omzet van) jouw webshop. Zo is de invloed van grote spelers die ook witgoed en andere elektronica verkopen best groot.

Ook specifieke kledingsegmenten zitten al snel aan deze orderwaarde. Als jij dit niet hebt doe je het dus niet direct slecht. Al is het dan wel lastiger om geld over te houden na alle kosten die je maakt bij elke bestelling.

Gemiddelde bestelbedrag van een webshop ligt rond de zeventig euro.

Als jij goedkopere artikelen als speelgoed of leuke cadeautjes verkoopt heb je vaak een lager  gemiddelde bestelbedrag. Toch kan het juist dan interessant zijn als je dit wat kunt verhogen. Bij lage bestelbedragen blijft er weinig geld meer over na de kosten voor inkoop, logistiek en marketing.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado en/of het cursusprogramma met 47 video's (20 uur) van IMU+ biedt een handig stappenplan voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Invloed van het bestelbedrag

omzet webshop verhogenAls webshops bezig zijn met het verhogen van de omzet kijken ze al snel hoe ze de conversie verbeteren kunnen of willen ze de marketing intensiveren. Maar juist omdat grote spelers meestal grotere bestellingen binnenkrijgen, kunnen die veel meer geld uitgeven aan marketing en service. Het lijkt dan onmogelijk om daarmee te concurreren.

Veel webwinkels kijken dan of ze wat kunnen besparen op hun marketing of logistiek maar daar is vaak volume voor nodig en dit gaat soms ten koste van de kwaliteit. Maar meer volume of betere marge betekent ook hogere kosten voor de logistiek en marketing. Alleen door het realiseren van een hoger bestelbedrag, verander je deze situatie.

Als jouw gemiddelde orderwaarde op vijftig euro of lager ligt, is de kans dat je uitgaven aan marketing of logistiek in verhouding te hoog worden. Bij dezelfde kosten kan een concurrent, die een paar tientjes meer verdient per bestelling, wel nog winst overhouden.

Omzet van de webshop verhogen

Als je gemiddelde bestelbedrag stijgt kun je juist wat meer uitgeven aan marketing. Als je bestellingen hebt van honderd euro, en dezelfde kosten voor betaalt voor de logistiek en marketing, houd je wel voldoende over om nog marge te maken.

Dat zorgt weer voor meer bestellingen en meestal voor lagere kosten per bestelling. Ook worden marktplaatsen of andere verkoopkanalen dan opeens interessant. Deze kunnen soms de omzet van je webshop sterk laten groeien maar hiervoor moet de basis wel goed zijn. Hiervoor is het dus wel belangrijk dat het gemiddelde bestelbedrag goed is.

Verhoog je prijzen

Online retailers proberen vaak scherpe prijzen te hanteren. Want met de beste prijs, heb je de meeste klanten! Maar als je alleen omzet maakt en daarop niets verdient, heb je daar nog weinig aan.

Door te testen welke prijs(elasticiteit) jouw klant accepteert, kun je zien of je bij een hogere orderwaarde je omzet kunt vasthouden, en daar ook nog eens meer op kan verdienen.

Voeg wat duurdere artikelen toe aan je assortiment

De artikelen die het meest populair zijn en je het meest verkoopt worden meestal ook ergens anders verkocht. Dan is het lastig om daarop de prijzen te verhogen. Maar veel klanten willen best wat meer betalen voor kwaliteit. Kijk daarom eens of je ook wat producten aan je assortiment kunt toevoegen waarbij de concurrentie wat kleiner is.

Het zoekvolume is hierop misschien laag maar als je deze goed positioneert in je webshop, waarbij duidelijk is dat deze echt meer kwaliteit bieden of wat exclusiever zijn, kun je klanten soms toch overhalen om de duurdere variant te kiezen.

Verleid klanten om een duurdere variant te kiezen.

Upsell naar een duurdere variant

Zoals hierboven al beschreven is het slim om bij producten waarop je wel veel zoekvolume binnenkrijgt maar niet veel marge maakt, klanten te attenderen op een product dat misschien iets duurder is maar ook meer mogelijkheden biedt.

Denk aan geheugenkaartjes waarbij een dubbele geheugenopslag maar twintig procent extra kost, of waarbij je artikelen vertoont die vaak samen worden verkocht. Zoals een speelgoedgarage waarbij de opgezochte speelgoedauto’s zijn inbegrepen.

Als een klant een product van twee tientjes zocht, wil die misschien ook wel een net iets betere variant voor een tientje meer. Verkeerde upselling kan nadelig zijn voor je conversie, te veel keuze kan mensen laten twijfelen over een bestelling, maar als je het goed inzet kan het ook je gemiddelde bestelbedrag en daarmee je omzet sterk verbeteren.

Verkoop er een extra product bij

Als je klant een artikel koopt dan past daar misschien wel een ander artikel bij. Door die samen aan te bieden met een beetje korting, als pakketkorting, bestelt de klant extra producten die je anders niet had verkocht. Veel artikelen kun je op die manier in pakketten verkopen.

Kijk of jouw artikelen te bundelen zijn in een pakket.

Gratis verzendkosten

Veel webwinkels hanteren een gratis verzending vanaf een bepaald bedrag. De meest voorkomende methode om de gemiddelde bestelwaarde te laten stijgen is door de shopper direct duidelijk te maken bij welk bedrag je geen verzendkosten meer rekent. Vanaf welk bedrag je dit biedt zou je even moeten testen.

Als jouw gemiddelde bestelbedrag nu rond de drie tientjes ligt is het af te raden dit te hoog in te stellen, dat kan je juist conversie kosten. Maar als je deze net iets hoger maakt, kun je hiermee bepaalde upsell- of aanvullende artikelen opeens heel veel populairder maken.

De omzet én winst van je webshop verhogen met gratis verzendkosten? Ja, dat kan!

Volumekorting

De gratis verzendkosten-optie is erg populair. Wat ons opvalt is dat het daar vaak bij blijft. Als mensen al extra aankopen doen om een paar euro verzendkosten te besparen dan zijn er meer mogelijkheden. Zoals vijf procent korting op een tweede artikel bij dezelfde bestelling.

Als je klant het artikel vaker nodig heeft – denk aan inktpatronen, visitekaartjes, sokken of ondergoed – kun je ook een extra korting geven bij afname van een hoger aantal. Nederlanders zijn gevoelig zijn voor een lagere prijs dus een kortingspercentage van vijf procent bij afname van minimaal drie producten heeft vaak al effect. Een andere oplossing is een kortingscode na de eerste bestelling, om herhaalaankopen te genereren.

Gratis extraatje bij grote aankoop

Kortingen werken natuurlijk alleen als je prijzen hoog genoeg zijn en je hierop al een gezonde marge hebt. Is een volumekorting te ingewikkeld om duidelijk te maken naar je klanten of om aan te bieden in je webwinkel? Dan kun je denken aan een actie die alleen geldig is bij een bestelbedrag dat hoger is dan je nu gemiddeld ervaart.

Zo kan een speelgoedwinkel een gratis doosje speelgoed meesturen bij bestellingen vanaf vijftig euro, of een elektronicawinkel een gratis geheugenkaartje meesturen bij bestellingen vanaf een bepaald bedrag.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado en/of het cursusprogramma met 47 video's (20 uur) van IMU+ biedt een handig stappenplan voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Is het een cadeautje?

cadeautjeEen laatste maar handige manier om het bestelbedrag iets te verhogen is om bij de kassa wat opties te bieden voor cadeautjes.

Zo kun je tegen meerprijs een ‘handgeschreven kaartje’ bij het artikel  leveren. Ook kun je voor een klein bedrag de verzendverpakking omruilen naar een mooie cadeauverpakking, of aanbieden het artikel zelf in cadeauverpakking te verpakken.

Op deze manier kun je soms je omzet verhogen zonder extra kosten voor de logistiek, inkoop of marketing.

Onze redactie

Onze redactie

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons