menu

Het gemiddelde bestelbedrag verhogen

Een webwinkel kan pas succes hebben als die bezoekers heeft en daar bestellingen uit haalt. Niet voor niets gaat het overgrote deel van ecommerceworkshops en -whitepapers over het behalen van bezoekers en het verbeteren van de conversie. Maar eigenlijk mis je dan één belangrijke factor: het gemiddelde bestelbedrag! En die kun je op verschillende manieren verhogen.

Gemiddelde bestelbedrag verhogen In Nederland liggen de gemiddelde orderbedragen rond de zeventig euro. Dat is vrij hoog, dus als je daar als webwinkel lang niet bij in de buurt komt hoeft er helemaal niets mis te zijn met jouw webshop. Zo is de invloed van reissites – een vakantie kost vaak wel wat – of grote spelers die ook witgoed en andere elektronica verkopen best groot. Ook in specifieke kledingsegmenten zit je hier al snel aan.

Als jij dus goedkopere artikelen als speelgoed of leuke cadeautjes verkoopt zul je echt niet het gemiddelde bestelbedrag van een Coolblue.nl of bol.com kunnen evenaren. Toch kan het juist in die segmenten interessant zijn als je het gemiddelde bedrag wel wat weet te verhogen, want bij lage bestelbedragen kom je al snel in de knoei met de kosten voor logistiek en marketing. Hier zijn manieren hoe je dat kunt aanpakken.

Verhoog je prijzen

Online is het vaak een race naar de bodemprijs. Want met de beste prijs, heb je de meeste klanten! En de meeste klanten resulteert maar wat vaak in de meeste omzet! Althans, zo luidt vaak de redenering. Maar wat heb je hier precies aan als je aan de artikelen die je het meest verkoopt het minst overhoudt? Juist als je artikelen hebt die je in grote aantallen verkoopt heb je misschien al een vaste klantenkring of goede reputatie opgebouwd en wordt het misschien tijd om daar de vruchten van te plukken. Door simpelweg te testen welke prijselasticiteit jouw klant pikt, kun je zien of de gemiddelde orderwaarde niet wat kan worden opgekrikt!

Gratis verzendkosten

De meest voorkomende methode om de gemiddelde bestelwaarde te laten stijgen is door de shopper direct duidelijk te maken voor welk bedrag hij moet bestellen om gratis verzendkosten te krijgen. Veel webwinkels hanteren deze optie van gratis verzending. Vanaf welk bedrag je dit biedt zou je even moeten testen. Als jouw gemiddelde bestelbedrag nu rond de drie tientjes ligt is het af te raden dit te hoog in te stellen, dat kan je juist conversie kosten. Maar als je deze net een tientje boven het huidige gemiddelde bestelbedrag instelt is de kans groot dat je al snel een omzetstijging van 10-20% realiseert en bij een gezonde winst en volume zou ook bij deze factoren de stijging niet minder hoeven zijn.

Volumekorting

De gratis verzendkosten-optie is erg populair. Wat ons opvalt is dat het daar vaak bij blijft. Als mensen zo sterk geneigd zijn om allerlei extra aankopen te doen alleen al om een paar euro verzendkosten te besparen dan willen ze misschien ook wel voor twintig euro extra bestellen als ze daarmee 5% korting krijgen op hun gehele bestelling.

Dat kan natuurlijk alleen als je een gezonde marge hebt. Als dit niet zo is kun je eens denken aan een andere gimmick. Een speelgoedwinkel die een gratis doosje speelgoed biedt bij bestellingen vanaf 50 euro, of een elektronicawinkel die een gratis geheugenkaartje meelevert bij een bepaald minimum-order kan al helpen.

Staffelkorting

Staffelkorting is niet voor elk product weggelegd maar als je klant het artikel vaker nodig heeft – denk aan inktpatronen, visitekaartjes, sokken of ondergoed – kun je ook een extra korting geven bij afname van een hoger aantal. Nederlanders kunnen erg gevoelig zijn voor een lagere prijs dus een kortingspercentage van vijf procent bij afname van minimaal drie producten doet soms al wonderen!

Kortingscodes

Is een volumekorting te ingewikkeld om duidelijk te maken naar je klanten of om te integreren in je webwinkel? Deel dan eens een kortingscode uit die alleen geldig is bij een bestelbedrag dat hoger is dan je nu gemiddeld ervaart.

Upsell

Als een klant op jouw webwinkel komt omdat hij een product van twee tientjes zocht, weet hij misschien niet dat je ook een net iets betere variant hebt voor maar een paar euro meer. Upselling kan gevaarlijk zijn als je klanten te veel keuze biedt waardoor ze twijfelen over een bestelling maar als je het goed aanpakt kan upselling ook zorgen voor een stevige stijging in het bedrag van de gemiddelde bestelling. Zeker nuttig als de upsell erg overeenkomt. Denk aan geheugenkaartjes waarbij een dubbele geheugenopslag maar twintig procent extra kost, of een speelgoedgarage waarbij je de oorspronkelijk opgezochte speelgoedauto gratis krijgt.

Cross-sell

Als je klant een artikel koopt dan past daar misschien wel een ander artikel bij. Door die samen aan te bieden met een beetje korting, als pakketkorting, zal de klant snel geneigd zijn extra producten te bestellen die hij los nooit zou hebben gekocht. Vrijwel de meeste artikelen kunnen op die manier in pakketten worden verkocht.

Is het een cadeautje?

Is hetgeen dat besteld is, een cadeautje? Dan kun je aanbieden om tegen meerprijs een ‘handgeschreven kaartje’ bij het artikel te leveren, de verzendverpakking om te ruilen voor een mooie cadeauverpakking, of aanbieden het artikel zelf in cadeauverpakking te verpakken.