menu

Gemiddelde bestelbedrag verhogen

Een webwinkel is succesvol als deze bestellingen heeft en als dit aantal groeit. Niet voor niets gaat het overgrote deel van workshops en -whitepapers over het behalen van bezoekers en het verbeteren van de conversie. Maar eigenlijk mis je dan één belangrijke factor: het gemiddelde bestelbedrag! Pas als die op orde is kun je echt de omzet van je webshop verhogen.

Inhoud:

Gemiddelde bestelbedrag

gemiddelde bestelbedrag verhogenIn Nederland liggen de gemiddelde orderwaarde rond de zeventig euro. Met dit bedrag kan een webwinkel geld uitgeven aan de inkoop, marketing en logistiek en nog altijd marge overhouden.

Zeventig euro is vrij veel, dus als jouw webwinkel gemiddeld een lagere orderwaarde heeft hoeft er helemaal niets mis te zijn met jouw webshop. Zo is de invloed van reissites – een vakantie kost vaak wel wat – of grote spelers die ook witgoed en andere elektronica verkopen best groot. Ook specifieke kledingsegmenten zitten al snel aan deze orderwaarde. Als jij dit niet hebt doe je het dus niet direct slecht maar zul je wel meer moeite hebben om geld over te houden na alle kosten die je maakt bij elke bestelling.

Gemiddelde bestelbedrag van een webshop ligt rond de zeventig euro.

Als jij goedkopere artikelen als speelgoed of leuke cadeautjes verkoopt zul je echt niet het gemiddelde bestelbedrag van zeventig euro kunnen evenaren. Toch kan het juist in die segmenten interessant zijn als je het gemiddelde bedrag wel wat weet te verhogen. Alleen zo kun je onderaan de streep winst maken. Bij lage bestelbedragen kom je al snel in de knoei met de kosten voor inkoop, logistiek en marketing.

Groeien in webshop-marketing? IMU geeft sinds april het boek Online Marketing Tornado uit. Bomvol tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Omzet van de webshop verhogen

omzet webshop verhogenAls webshops bezig zijn met het verhogen van de omzet kijken ze al snel hoe ze de conversie verbeteren kunnen of willen ze de marketing intensiveren. Maar juist omdat grote spelers meestal grotere bestellingen binnenkrijgen, kunnen die veel meer geld uitgeven aan marketing en service. Het lijkt dan onmogelijk om daarmee te concurreren.

Veel webwinkels kijken dan of ze wat kunnen besparen op hun marketing of logistiek maar daar is vaak volume voor nodig en dit gaat soms ten koste van de kwaliteit. Maar meer volume of betere marge betekent ook hogere kosten voor de logistiek en marketing. Alleen door het realiseren van een hoger bestelbedrag, verander je dit beeld.

Als jouw gemiddelde orderwaarde op vijftig euro of lager ligt, kan het goed zijn dat je al snel in de knoei komt met de kosten per bestelling. Een simpele Google-campagne kan dan opeens niet meer uit. Maar als je bestellingen hebt van honderd euro en daar dan een tientje voor moet betalen voor de logistiek en marketing, houd je wel een mooi bedrag over waarop bij goed ondernemerschap wel wat marge te maken is.

Als je gemiddelde bestelbedrag stijgt kun je juist wat meer uitgeven aan marketing. Dat zorgt weer voor meer bestellingen en meestal voor lagere kosten per bestelling. Ook worden marktplaatsen of andere verkoopkanalen dan opeens interessant. Deze kunnen soms de omzet van je webshop sterk laten groeien maar hiervoor moet de basis wel goed zijn. Hiervoor is het dus wel belangrijk dat het gemiddelde bestelbedrag goed is.

Verhoog je prijzen

Online is het vaak een race naar de bodemprijs. Want met de beste prijs, heb je de meeste klanten! En de meeste klanten resulteert maar wat vaak in de meeste omzet! Althans, zo luidt vaak de redenering. Maar wat heb je hier precies aan als je aan de artikelen die je het meest verkoopt het minst overhoudt?

Juist als je artikelen hebt die je in grote aantallen verkoopt heb je misschien al een vaste klantenkring of goede reputatie opgebouwd en wordt het misschien tijd om daar de vruchten van te plukken. Door simpelweg te testen welke prijselasticiteit jouw klant pikt, kun je zien of de gemiddelde orderwaarde niet wat kan worden opgekrikt.

Voeg wat duurdere artikelen toe aan je assortiment

De artikelen die het meest populair zijn en je dus het meest verkoopt worden meestal ook ergens anders verkocht. Dan is het lastig om daarop de prijzen te verhogen. Maar veel klanten willen best wat meer betalen voor kwaliteit. Kijk daarom eens of je ook wat producten aan je assortiment kunt toevoegen waarbij de concurrentie wat kleiner is.

Het zoekvolume is hierop misschien laag maar als je duidelijk maakt binnen je webshop dat deze slechts ietsje duurder zijn dan een populaire variant, maar ook echt meer kwaliteit bieden of wat exclusiever zijn, bestaat de kans dat klanten hiermee toch een duurdere variant kiezen.

Verleid klanten om een duurdere variant te kiezen.

Upsell naar een duurdere variant

Zoals hierboven al beschreven is het slim om bij producten waarop je wel veel zoekvolume binnenkrijgt maar niet veel marge maakt, klanten te attenderen op een product dat misschien iets duurder is maar ook meer mogelijkheden biedt. Denk aan geheugenkaartjes waarbij een dubbele geheugenopslag maar twintig procent extra kost, of een speelgoedgarage waarbij je de oorspronkelijk opgezochte speelgoedauto gratis krijgt.

Als een klant op jouw webwinkel komt omdat hij een product van twee tientjes zocht, weet hij misschien niet dat je ook een net iets betere variant hebt voor een tientje meer. Upselling kan gevaarlijk zijn als je klanten te veel keuze biedt waardoor ze twijfelen over een bestelling maar als je het goed aanpakt kan het ook het gemiddelde bestelbedrag sterk verhogen.

Cross-sell er een extra product bij

Als je klant een artikel koopt dan past daar misschien wel een ander artikel bij. Door die samen aan te bieden met een beetje korting, als pakketkorting, zal de klant snel geneigd zijn extra producten te bestellen die hij los nooit zou hebben gekocht. Vrijwel de meeste artikelen kunnen op die manier in pakketten worden verkocht.

Kijk of jouw artikelen te bundelen zijn in een pakket.

Is het een cadeautje?

cadeautjeIs de bestelling misschien een cadeautje? Dan kun je aanbieden om tegen meerprijs een ‘handgeschreven kaartje’ bij het artikel te leveren, de verzendverpakking om te ruilen voor een mooie cadeauverpakking, of aanbieden het artikel zelf in cadeauverpakking te verpakken. Op deze manier kun je soms je omzet verhogen zonder extra kosten voor de logistiek, inkoop of marketing.

Gratis verzendkosten

De meest voorkomende methode om de gemiddelde bestelwaarde te laten stijgen is door de shopper direct duidelijk te maken voor welk bedrag hij moet bestellen om gratis verzendkosten te krijgen. Veel webwinkels hanteren deze optie van gratis verzending vanaf een bepaald bedrag. Vanaf welk bedrag je dit biedt zou je even moeten testen.

Als jouw gemiddelde bestelbedrag nu rond de drie tientjes ligt is het af te raden dit te hoog in te stellen, dat kan je juist conversie kosten. Maar als je deze net een tientje boven het huidige gemiddelde bestelbedrag instelt is de kans groot dat je al snel een omzetstijging van dit bedrag realiseert.

De omzet én winst van je webshop verhogen met gratis verzendkosten? Ja, dat kan!

Volumekorting

De gratis verzendkosten-optie is erg populair. Wat ons opvalt is dat het daar vaak bij blijft. Als mensen zo sterk geneigd zijn om allerlei extra aankopen te doen alleen al om een paar euro verzendkosten te besparen dan zijn er meer mogelijkheden. Wat dacht je van vijf procent korting op een tweede artikel bij dezelfde bestelling?

Dat kan natuurlijk alleen als je een gezonde marge hebt. Als dit niet zo is kun je eens denken aan een andere gimmick. Een speelgoedwinkel die een gratis doosje speelgoed biedt bij bestellingen vanaf vijftig euro, of een elektronicawinkel die een gratis geheugenkaartje meestuurt bij een bepaald minimum-order kan al helpen.

Groeien in webshop-marketing? IMU geeft sinds april het boek Online Marketing Tornado uit. Bomvol tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Staffelkorting

Staffelkorting is niet voor elk product weggelegd maar als je klant het artikel vaker nodig heeft – denk aan inktpatronen, visitekaartjes, sokken of ondergoed – kun je ook een extra korting geven bij afname van een hoger aantal. Nederlanders kunnen erg gevoelig zijn voor een lagere prijs dus een kortingspercentage van vijf procent bij afname van minimaal drie producten doet soms al wonderen!

Kortingscodes

Is een volumekorting te ingewikkeld om duidelijk te maken naar je klanten of om te integreren in je webwinkel? Deel dan eens een kortingscode uit die alleen geldig is bij een bestelbedrag dat hoger is dan je nu gemiddeld ervaart.