menu

Magazijn inrichten

Of je nu een kleine of al een wat grotere webwinkel hebt, efficiënt het magazijn inrichten is vaak een punt van zorg. Door een toenemend aantal bestellingen of een uitbreiding van het assortiment kan er al snel ruimtegebrek in je magazijn ontstaan. Toch is een groter magazijn niet altijd nodig. Kijk liever eens kritisch naar de huidige inrichting van je magazijn.

Efficiënt je magazijn inrichten

Het (her)-inrichten van je magazijn kan erg lonend zijn. Niet alleen qua capaciteit, maar ook qua efficiëntie. Vooral wanneer er dagelijks veel orders worden verwerkt, is de kans groot dat er meerdere uren per dag worden besteed aan het orderpicken en inpakken. Al zou je hier maar tien procent tijdswinst kunnen behalen, dan nog levert dit onder de streep een enorme kostenbesparing op. Op de juiste manier je magazijn inrichten reduceert ook nog eens lichamelijke klachten en verhoogt (daarmee) de werksfeer.

De juiste magazijnstellingen
De meeste ondernemers starten de webwinkel vanuit huis: op een zolderkamer, in een werkkamer of vanuit de garage. In veel gevallen zijn een aantal planken toereikend genoeg om de eerste voorraad op te slaan. Na verloop van tijd komen hier vaak wat kasten bij. Erg efficiënt en ergonomisch is dat meestal niet. Voor een efficiënte magazijn-inrichting zijn goede magazijnstellingen een eerste vereiste. Want hoe minder loze ruimte er tussen de producten is, des te meer items je kwijt kunt. En omdat de kans groot is dat je producten niet allemaal dezelfde afmeting hebben, is het belangrijk dat de magazijnstellingen goed aansluiten bij de vorm en de omvang van je artikelen. Aspecten die extra aandacht verdienen zijn de breedte en de diepte van de legborden, evenals de hoogte van de staanders.

Palletstellingen, grootvakstellingen of legbordstellingen?
Ondanks dat een magazijn inrichten veel meer is dan het plaatsen van een aantal stellingen, zijn (de juiste) stellingen wel heel belangrijk. Het begint al bij de keuze voor het type stelling. Wil je palletstellingen, grootvakstellingen, legbordstellingen of een combinatie hiervan? En hoeveel gewicht moeten de stellingen kunnen dragen? Ga je daarnaast vooral de breedte in, zodat je medewerkers zonder veel moeite bij de producten kunnen of moet er (ook) in de hoogte worden gewerkt? En ben je van plan om de stellingen zelf in elkaar te zetten of moeten ze bezorgd en gemonteerd worden?

Smallere gangpaden
Hoe smaller de gangen, des te groter de opslagcapaciteit van je magazijn is. Door de gangpaden wat smaller te maken, lukt het in de meeste gevallen om één of misschien wel meerdere rijen aan stellingen bij te plaatsen. Houd bij het bepalen van de gangbreedte wel rekening met de vraag of er alleen ruimte moet zijn voor een pickkar of dat er (in de nabije toekomst) meerdere pickkarren gebruikt gaan worden. Het zou zonde zijn als je bij tijdens het magazijn inrichten eerst de gangpaden versmalt, om ze na een aantal maanden vervolgens weer te moeten vergroten. Om dit te ondervangen, kun je er natuurlijk ook voor kiezen om eenrichtingsverkeer in te stellen. Worden de pakketjes aan het einde van de dag opgehaald? Denk dan ook aan voldoende ruimte voor de containers van PostNL, evenals een duidelijke in- en uitgang. Zo zorg je voor een soepel proces en voorkom je dat de containers de hele dag in de weg staan.

Een overzichtelijke indeling
Het lijkt een inkoppertje, maar nog te vaak is de indeling niet logisch. Met behulp van kleurcoderingen, naambordjes en bewegwijzering voorkom je een hoop loop- en zoekwerk. Producten die het meest verkocht worden, sla je bij voorkeur vooraan in je magazijn op. Artikelen die minder vaak verkocht worden, kun je plaatsen in een entresol. Dit is een tussenvloer die wordt toegevoegd aan je magazijn. Met behulp van een entresol creëer je, zonder dat er een ingrijpende verbouwing plaatsvindt, extra opslagruimte. Er zijn verschillende soorten en afmetingen verkrijgbaar. Naast het vergroten van de opslagruimte kan de entresol ook ingezet worden als kantoor- of kantineruimte.

Personeel
Goed en betrouwbaar personeel is ontzettend waardevol voor elk bedrijf. En dat geldt natuurlijk ook voor jouw magazijn, waarbij je werknemers of stagiaires de hele dag zijn omringd door jouw producten. Dan wil je wel zeker weten dat jouw artikelen in goede handen zijn. Wanneer je nieuwe mensen aanneemt, zou je voor hen misschien het liefst een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) willen aanvragen. Hierbij worden strafbare feiten onderzocht die van belangrijk zijn voor een bepaalde functie. De keerzijde is dat je al bij de aanvang van de werkzaamheden de indruk kunt achterlaten dat je je personeel niet vertrouwt. Het inwinnen van referenties is iets minder ingrijpend, maar kan ook een goed beeld geven van de sollicitant. Vergeet alleen niet dat je wettelijk verplicht bent om hier toestemming voor te vragen. Krijg je een sollicitant op bezoek die al in de detailhandel heeft gewerkt, dan kun je in het waarschuwingsregister van de stichting Fraude Aanpak Detailhandel nagaan of deze persoon wat op z’n kerfstok heeft.

Automatiseren loont
In principe kun je alles automatiseren wat regelmatig terugkeert. Het is aan te raden om dit ook te doen. Ook al is je magazijn nog niet zo groot, het is vaak erg lonend om de processen zo snel mogelijk te automatiseren. Niet alleen verkleint dit de kans op fouten, ook kun je makkelijker groeien en pieken opvangen zonder dat je meteen (extra) personeel moet aannemen en ook qua voorraadbeheer is het fijn als je werkt met een geautomatiseerde database.

Voorraad en retouren
Retouren zijn voor menig webwinkelier een doorn in het oog. Simpelweg omdat het tijd en geld kost: de verkoop ging niet door, waardoor je omzetverlies hebt. En omdat deze items uit de voorraad zijn geweest, kon je de artikelen niet blindelings aan een andere klant verkopen. Daarbij moeten de goederen na ontvangst weer uitgepakt worden en op de juiste plek worden teruggelegd in het magazijn. Met goede magazijnsoftware zorg je ervoor dat je voorraad automatisch wordt bijwerkt. Dit verkleint de kans op fouten drastisch. Overigens kan zulke software jou ook precies vertellen wat de hardlopers zijn, van welke producten je nog erg veel op voorraad hebt en welke items vaak samen worden besteld. Met deze informatie kun je hardlopers vooraan leggen, de extra voorraad op een pallet drie hoog en de combinatie-artikelen bij elkaar.