menu

Wat kost een webwinkel?

Een webwinkel begin je omdat je hiermee geld denkt te kunnen verdienen, maar om dat te bereiken moet je wel eerst kosten maken. Natuurlijk bij het (laten) maken van de webwinkel zelf en het inkopen van je voorraad, maar je hebt ook marketingkosten en de uitgaven van een internetverbinding, webhostingabonnement of de klantenservice. Hoeveel kost een webwinkel nu eigenlijk echt?

Kosten van een webwinkelWebwinkels zijn sinds de opkomst van ecommerce mateloos populair onder nieuwe startende ondernemers. De afgelopen jaren behoorde webwinkels zelfs tot de grootste categorieën onder nieuwe starters, volgens de Kamer van Koophandel. Niet zo gek, want je kunt soms al online met een webwinkel voor een paar honderd euro. Afhankelijk van je inkoopkosten of andere aanloopkosten zou je dus snel geld moeten kunnen verdienen.

Helaas bleken webwinkels ook nummer één te staan als er werd gekeken waar de meeste nieuwkomers binnen twee jaar alweer mee stopten. De aanloopkosten lijken wel laag, maar voordat er ook werkelijk orders binnen komen rollen is er vaak meer voor nodig. Er moet worden gekeken naar marketing, logistiek, en de markt blijkt concurrerend.

Marktaandeel winnen kan veel geld kosten

Alle investeringen die bij elkaar nodig zijn om een webwinkel op de rails te krijgen, worden regelmatig onderschat. In het nieuws is te lezen dat grote spelers weer een mooie omzetverhoging realiseren, maar meestal wordt daar niet bij verteld wat het gekost heeft om dit te bereiken. Veel grote webwinkels hebben jarenlang grote verliezen geleden alvorens ze de eerste euro winst maakten. Het geld komt van investeerders en ze omschrijven zichzelf dan als ‘winstgevend met uitzondering van de recente investering voor tv-reclames’ of ‘in eigen land winstgevend, het buitenland volgt snel’ waarmee de verliezen onderaan de streep worden goedgepraat.

In veel gevallen is het investeren in marktaandeel een goede strategie. Op termijn wordt er inderdaad een aantrekkelijke nieuwe retailspeler gecreëerd. De vraag is alleen of jij als starter dit kunt evenaren. Heb jij voldoende kapitaal om de concurrentie aan te kunnen met spelers die nu verliesgevend kunnen opereren? De ervaring leert dat de meeste nieuwe webwinkeliers de kosten van het verkrijgen van een serieus marktaandeel onderschatten, en daardoor uiteindelijk het bijltje erbij neer (moeten) gooien.

Variabele kosten worden onderschat

Zelfs een goed ondernemingsplan biedt zelden uitkomst want het probleem zit hem meestal niet in de kosten van de vormgeving, techniek of andere vaste kosten van de eerste stappen. Het gaat vooral mis bij de variabele kosten die je maakt voordat je bestellingen krijgt. Als je alle kosten per bestelling terug gaat rekenen, blijkt dat je enorme marges nodig hebt op je product voordat je kosten van marketing, logistiek, betalingsverkeer of andere kosten terugverdient.

Hierdoor hebben webshops die soms tonnen omzet draaien nog altijd bijna geen winst. De kosten van marketing zijn voor een starter bijna niet in te schatten want zelfs als je op enkele trefwoorden wat bezoekers naar je webwinkel kunt trekken, dan nog is het de vraag of dit voldoende is om de staffelkortingen van je leveranciers te halen. En haal je die niet, dan doet je concurrent dit wel en kan hij daarmee gelijk onder jouw verkoopprijs duiken.

Daarnaast is de logistiek een grote kostenpost. Want het pakketje moet niet alleen verstuurd worden, het moet ook worden ingepakt en er moet rekening worden gehouden met een serieus retourenpercentage. Sommige kledingwinkels zien vijftig procent van de bestellingen weer terugkomen! Dan moet niet alleen het geld worden terugbetaald, waarbij de marketing-, verzend- en verpakkingskosten gelijk als verliespost gelden, ook is het maar de vraag of de verpakking van je product nog wel herbruikbaar is en ben je heel wat tijd kwijt om dat allemaal te controleren en te verwerken.

Volume(korting) en marktaandeel maken het verschil

Heb jij marketing- en logistieke kosten van je webwinkel onder controle? En maak je winst per bestelling? In dat geval is het vooral een kwestie van groeien. Meestal betekent meer verkeer ook duurder verkeer (het wordt steeds lastiger te vinden) maar win je die extra uitgaven ook weer terug doordat het inkopen steeds goedkoper wordt en vaste kosten zoals de uitgaven aan je webwinkel, je medewerkers, kantoor of andere zaken nu over steeds meer bestellingen kunnen worden uitgesmeerd. Daardoor worden de kosten per bestelling lager, en kun je uiteindelijk grotere winst behalen.