Voice shopping

Voice shopping: de toekomst van ecommerce?

door Redactie. Over marketing met de tags . 649 keer bekeken.

Over een paar jaar doen we misschien wel massaal onze online boodschappen door in de woonkamer hardop te zeggen wat we willen bestellen. Voice shopping, waarbij consumenten hun stem gebruiken om online te winkelen, is al aardig populair in Amerika. Daar heeft 19 procent van de consumenten al iets gekocht via voice shopping.

Uit een enquête onder meer dan 1600 Amerikaanse consumenten blijkt dat bijna één op de vijf (19 procent) in het afgelopen jaar een aankoop heeft gedaan door gebruik te maken van Amazon Echo of een andere door stem bestuurd apparaat zoals Google Home. Daarnaast geeft een derde van de consumenten aan dat ze van plan zijn om volgend jaar op deze manier een online aankoop te doen.

20% wil voice-controlled device in huis

Bijna een kwart van de ondervraagden heeft op dit moment een door de stem gestuurd apparaat in huis, waarbij vooral de Amazon Echo (16 procent) in trek is. Ter vergelijking: 6 procent van de consumenten heeft een Google Home in bezit. Daar tegenover staat een grote meerderheid van 58 procent die niet zo’n dergelijk apparaat in huis heeft en ook niet van plan is er eentje te kopen. Die wens, het willen hebben van zo’n apparaat, wordt gedeeld door 20 procent van de consumenten.

Voice-controlled devices

Zoals Digital Commerce 360 het omschrijft, hebben de door stem gestuurde apparaten nog een lange weg te gaan om net zo populair te worden als smartphones en tablets. Als er wordt gekeken naar het gebruik van verschillende apparaten, moeten de ‘home assistants’ het ook nog afleggen tegen het streamen van content op tv en automatisatie via Internet of Things, maar ze zijn wel al populairder dan fitness-trackers, smartwatches en VR-headsets.

Gemak en ongemak van voice-shopping

Wil voice shopping definitief doorbreken, dan moet het overigens nog wel enkele barrières zien weg te nemen. Consumenten maken zich vooral zorgen over veiligheid, privacy en het gebrek aan afbeeldingen. Daar tegenover staat natuurlijk dat voice-shopping met minder frictie kan verlopen dan de ‘traditionele’ online shoppingkanalen zoals desktop of mobiel. Er hoeven geen apparaten bij gepakt te worden, er hoeft niks getypt of aangeklikt te worden, de consument heeft enkel zijn stem nodig om een bestelling te plaatsen.

En wat – voor de webwinkelier – ook spreekt in het voordeel van voice shopping, is dat de consument met deze manier van bestellen minder momenten meemaakt die kunnen zorgen voor twijfel over de aankoop. Waar je bij een bestelling via een website op de desktop of mobiel snel nog even een ander tabblad opent om het product te vergelijken, reviews te lezen of de webwinkel nog eens kritisch onder de loep te nemen, zijn die mogelijkheden er bij voice shopping niet. Je wilt iets en je bestelt het door het hardop uit te spreken. Er is minder tijd en gelegenheid om van mening te veranderen. Of dat ook echt de conversie in elke productgroep ten goede komt zal natuurlijk nog moeten blijken. Maar we kunnen ons goed voorstellen dat voice shopping zal aanslaan bij het bestellen van eten of het weer op voorraad brengen van bijvoorbeeld toiletpapier of de koffiebonen.

Tags

Deel

Verder lezen

Reacties