JouwWeb helpt klanten met AI-gestuurde content

JouwWeb helpt klanten met AI-gestuurde content

JouwWeb gaat klanten dit jaar ook adviseren bij het vinden van de juiste content. De resultaten uit de eerste tests tonen al een stevige conversieverbetering. Ecommerce News ging in gesprek met Wouter Twisk, medeoprichter bij JouwWeb.nl, over de groei en verwachtingen voor 2024.

JouwWeb, een ontwikkelaar van website- en webshopsoftware, is een van de snelst groeiende bedrijven in ons land. Het in Eindhoven gevestigde bedrijf haalde afgelopen jaar voor de vijfde keer een Deloitte Fast 50-notering op rij. Daarmee werd het al voor de tweede keer bekroond tot Most Sustainable Grower. De software heeft inmiddels meer dan 150.000 gebruikers, waarmee het afgelopen jaar alweer bijna vijftig procent is gegroeid.

‘Iedereen kan zelf een website maken’

Met vijftig procent groei heeft het bedrijf een goed jaar gehad, maar telefonisch vertelt Twisk dat het einde hiermee nog niet in zicht is. “Voor 2026 hebben we onszelf een doel gesteld om 250.000 kleine ondernemers te bedienen. Momenteel lopen we daarmee goed op schema.” Deze gebruikers kunnen met de software eenvoudig een eigen website of webshop maken.

‘In 2026 willen we 250.000 kleine ondernemers bedienen.’

Technisch is de software volledig ingericht op mensen die nog nooit te maken hebben gehad met code. Hierdoor kan elke bakker, adviseur of andere zelfstandige zonder voorkennis eenvoudig een website maken. Maar zelf de navigatie bepalen en pagina’s invullen met de juiste teksten en afbeeldingen is soms best lastig. Niet iedereen is even sterk in het omschrijven van de eigen expertise. Met AI wil het bedrijf nu kleine ondernemers hierin ondersteunen.

‘Wij doen niet onder voor de grote jongens’

Grote internationale spelers, zoals Shopify, Wix of Jimdo, experimenteren hier al volop mee. Deze bedrijven hebben grote budgetten, maar Twisk ziet dat niet direct als bedreiging. “Die hebben soms al jaren grote R&D-teams die onderzoek doen naar AI, maar komen dan toch bij dezelfde oplossing uit als wij. Het gaat vooral om de uitvoering, en in ons segment doen wij zeker niet onder voor de grote jongens.”

‘Al meetbaar positieve resultaten met onze eerste AI-functionaliteiten.’

De eerste tests zijn positief. Zo biedt het bedrijf nieuwe klanten al een tijdje de optie om de homepage te vullen met AI-gedreven teksten. “We ontwikkelen nu achterliggende pagina’s, maar we hebben al meetbaar positieve resultaten met onze eerste AI-functionaliteiten. Hierbij zien we dat 10 tot 15 procent meer van de kleine ondernemers hun doel weet te behalen: het lanceren van een eigen website.”

Voorbeelden kunnen klanten inspireren

Het doel van AI is vooral: inspireren. De ondernemer kan zelf nog tijd steken in de website-onderdelen die het bedrijf uniek maken. Een contactpagina is bijvoorbeeld vrij standaard en moet vooral functioneel goed werken. Denk aan het vinden van een kaart of telefoonnummer bij mobiele weergave. Ook wil JouwWeb direct inspiratie bieden voor een over ons-pagina, dienstenaanbod of andere onderdelen van de website.

‘Een website realiseren met écht een volledig voorbeeld is makkelijker dan met een blanco invulveld.’

Vervolgens kun je de content zelf naar smaak aanpassen. Je moet dus alsnog zelf aan de slag, maar het bedrijf verwacht dat klanten beter in staat zijn om een website te realiseren als er al écht een volledig voorbeeld staat, inclusief teksten en afbeeldingen, dan wanneer je met een blanco invulveld moet starten.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten