JouwWeb bereikt mijlpaal van 20.000 klanten

JouwWeb bereikt mijlpaal van 20.000 klanten

De Eindhovense websitebouwer JouwWeb heeft de 20.000 actieve betaalde gebruikers bereikt. Daarmee is het aanta­l klanten naar eigen zeggen in 14 maanden tijd verdubbeld. Mede-oprichter Wouter Twisk: “Webshops vormen een belangrijk groeisegment voor ons.”

JouwWeb biedt een platform voor ondernemers om op een laagdrempelige manier websites en webshops te bouwen. Onder de 20.000 klanten die een betaald pakket afnemen, zijn er ruim 7700 webshops gemaakt – bijna veertig procent dus.

Ook webshopfuncties in gratis versie

Gebruikers kunnen kiezen voor een gratis website met beperkte functies, of een betaald pakket van 8 of 16 euro per maand. Met de betaalde versies kun je een of meerdere domeinnamen en mailboxen beheren en bovendien producten op je website verkopen.

De webshopfunctie is nu ook gedeeltelijk te gebruiken in de gratis versie. Gratis gebruikers kunnen een productcatalogus inrichten en ontwerpen, maar geen winkelwagen toevoegen. “Zo kunnen gebruikers het uitproberen, maar om daadwerkelijk te kunnen verkopen zullen ze moeten overstappen.”

Wouter: “Van de webshops neemt meer dan de helft het duurdere abonnement af.” Volgens hem heeft dit te maken met het ongelimiteerde aantal producten dat je kunt verkopen. Het minder dure pakket geeft slechts ruimte voor 10 te verkopen artikelen.

’80 procent maakt overstap naar betaald pakket binnen een maand’

Met het groeiende aantal klanten groeit ook het aandeel afhakers, aldus Wouter. Zo dient het gratis pakket door de reclame en beperkte functies vooral als proefabonnement. De betaalde pakketten vormen door de lage prijs een klein ondernemersrisico, waardoor gebruikers het makkelijker uitproberen maar zich vervolgens weer afmelden. “Dat is niet erg en zien we als marketingkosten.”

Daar staat tegenover dat veel klanten langdurig lid blijven bij JouwWeb: “Als een gebruiker zich aanmeldt voor een proefperiode, blijft deze gemiddeld langer dan een jaar lid”, stelt Wouter. “De keus voor een betaald pakket gebeurt in 80 procent van de gevallen binnen een maand. Gebeurt dit niet, dan zal de gebruiker het waarschijnlijk ook nooit doen.”

Nieuwe functies in webshops

Met een team van 13 man wordt er regelmatig gewerkt aan nieuwe functies. Een recente aanpassing is bijvoorbeeld dat producten in een webshop voortaan gepersonaliseerd kunnen worden met input van klanten. Denk aan een tekstveld om iets op een t-shirt te drukken, bijvoorbeeld. Ook is de winkelwagen voor webshops op mobiel geoptimaliseerd en is Apple Pay via betaalprovider Mollie mogelijk: “De mobiele gebruikerservaring is belangrijker geworden. We zien dat meer dan 50 procent van het verkeer op websites van klanten van mobiel komt.”

Waar JouwWeb de hosting voorheen in eigen beheer verzorgde, migreren zij nu naar Google Cloud. “Dat is duurder maar geeft ons meer flexibiliteit en schaalbaarheid. We kunnen nu meer websites en mailboxen hosten.” Alle emailhosting is volgens Wouter al overgeheveld naar de cloud. Tijdens de zomer wordt ook de migratie van de websites voltooid.

Daarna wil Wouter meer vernieuwingen doorvoeren, zoals een betere ondersteuning voor digitale productverkoop van bijvoorbeeld e-books. “Klanten hoeven daar minder gegevens voor achter te laten, en na afrekenen moet het automatisch naar je mailbox gestuurd worden. Dit is nu nog niet mogelijk.” Ook wil hij in de nabije toekomst b2b-klanten beter van dienst zijn. Webshops kunnen al prijslijsten tonen en alleen bedrijven met een KvK- en btw-nummer een klantenaccount toekennen. “Maar sommige bedrijven hebben specifieke wensen, zoals het afschermen van prijzen voor klanten die geen account bij hen hebben. Zulke klantbehoeften willen we meer en beter faciliteren.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten