JouwWeb lanceert Webador

JouwWeb lanceert Webador

De Nederlandse websitebouwer JouwWeb lanceerde afgelopen vrijdag haar internationale handelsnaam Webador, met de daarbij behorende Engelse en Duitse versie van haar software. Ecommerce News sprak oprichter Wouter Twisk over deze ontwikkeling.

Twee maanden geleden spraken we Wouter nog over de groei in Nederland. De lockdown zorgde er mede voor dat meer retailers online wilden verkopen. In maart zag het bedrijf al een stijging van 80 procent in de vraag naar website-software. “We hebben afgelopen week zelfs ons hele jaardoel al gehaald,” zegt Wouter. “We zien nog steeds dat webshops meer omzet genereren in deze tijd.”

Webador-platform in het Engels en Duits

Doordat de dienst zo enthousiast wordt ontvangen binnen Nederland, voelt het als een logische stap voor JouwWeb om deze uit te breiden. “We spraken steeds vaker ondernemers die ook interesse hadden in de dienst, maar geen Nederlands beheersen. Nu kunnen we ook hen ondersteunen en ons bereik vergroten.”

Met Webador is het gehele platform in het Engels of Duits te gebruiken.

Nederlandse webwinkeliers konden via JouwWeb al webshops in het buitenland aanmaken, want de grootste talen in Europa werden al langer ondersteund. “Met Webador is het gehele platform in het Engels of Duits te gebruiken. Misschien kunnen expats binnen Nederland nu juist gebruikmaken van onze software.”

Rekening houden met verschillende markten

In eerste instantie lanceerde JouwWeb in België. Daar viel het Wouter al op hoeveel impact enkele kleinere aanpassingen hadden. “Denk aan verschillen als creditcard of kredietkaart, automatisch incasso of domiciliëring en uitverkoop of solden. Nadat we onze software helemaal op België hadden afgestemd was de stap naar andere talen opeens veel minder groot.”

Webador richt zich nu op de Europese markt, met name het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland en Oostenrijk. De software van Webador werkt hetzelfde als de bekende versie van JouwWeb, maar er werden wel aanpassingen gemaakt zodat de software bij elk land zou aansluiten. “De betaalmethoden in het Verenigd Koninkrijk zijn bijvoorbeeld anders dan in Duitsland.”

De software werd aangepast zodat het bij elk land zou aansluiten.

De betaalmogelijkheden regelt het via Mollie. Verder werkt het voor koppelingen samen met Channable en door lokale medewerkers in elk team per land aan te stellen. Want er komt volgens Wouter wel veel bij kijken. Zo zijn notaties van getallen, bedragen en data al locatieafhankelijk. “Daarin zijn zelfs tussen Oostenrijk en Duitsland verschillen te zien.”

Het team hield daarnaast rekening met de verschillende wensen van de consumenten per land. “De Duitse consument is een stuk kritischer dan bijvoorbeeld de Oostenrijkse. Zij lezen de algemene voorwaarden en vinden de juridische kant erg belangrijk. Daar houden we rekening mee.”

Concurrentie

In de aanloop naar de lancering heeft het bedrijf de afgelopen maanden een testfase doorlopen waarin het via Trustpilot inmiddels ruim honderd reviews heeft ontvangen. Deze zijn grotendeels positief, al zorgt de internationale uitrol volgens Wouter voor nieuwe uitdagingen. “Het wordt een uitdagende tijd voor ons. We krijgen nu concurrentie met grotendeels dezelfde partijen als eerder, maar nu ook in de markten van de origine van die bedrijven.”

We krijgen nu concurrentie met grotendeels dezelfde partijen als eerder, maar nu ook in de markten van de origine van die bedrijven.

Verdere toekomstige uitbreidingen

Ondertussen denkt Webador zelfs al na over stappen buiten Europa. Zo wil het voor Amerika een integratie met Stripe aanbieden. Tegelijk blijft Nederland een belangrijke thuismarkt. “We zien zeker nog potentie om te groeien binnen Nederland, we gaan de aandacht hier niet verslappen.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten