Visa: ‘Mobiel betalen in winkels heeft nog veel te veroveren’

Visa: ‘Mobiel betalen in winkels heeft nog veel te veroveren’

Als de retail één betaalmethode moet noemen, dan is de kans groot dat Visa hierbij als eerste uit de bus komt. In Nederland is de wereldwijde marktleider in betalen nog maar mondjesmaat aanwezig, maar dankzij enkele recente innovaties verwacht het daar verandering in te kunnen brengen. Ecommerce News ging met ze in gesprek.

Visa kennen we waarschijnlijk allemaal van de creditcards. In de ecommerce ben je dan al snel een interessante partij, want dankzij de consumentenbescherming en wereldwijde acceptatie is dit een populair betaalmiddel. Zelfs in Nederland wordt 11 procent via creditcards afgerekend. In het buitenland zijn deze kaarten vaak de meest populaire betaalmethode, en Visa is daarbinnen marktleider.

In Europa was Visa tot 2016 een organisatie met leden. Sindsdien is het één wereldwijde organisatie geworden met één systeem. Deze switch was een grote aanpassing op de achtergrond die inmiddels achter de rug is, maar waardoor het bedrijf nu wereldwijd sneller kan innoveren. Een grote vernieuwing is bijvoorbeeld die rond het implementeren van tokens. Deze moeten een vervanging worden voor digitale kaartgegevens.

Creditcard gewild bij fraudeurs

Want het plastic kaartje kent ook haar nadelen. Om te beginnen zijn ze zeer gewild bij fraudeurs. Consumenten zijn soms huiverig om met een creditcard te betalen als ze de webshop niet kennen, omdat ze bang zijn dat hun kaartnummer in verkeerde handen komt.

En vanwege toezicht en reputatieschade moeten retailers altijd op hun hoede zijn met creditcardgegevens. Door met tokens te werken worden er bij een datalek geen kaartgegevens meer buitgemaakt waardoor deze online extra bescherming bieden.

Tokens helpen bij conversieprobleem van verlopen creditcard

Een ander nadeel van creditcards is dat deze verlopen. Zeker in de subscription commerce – waarin bijvoorbeeld Spotify, Netflix of andere retailers opereren die regelmatig incasseren bij consumenten – is het verlopen van de creditcard een grote rode vlag. Mensen met een slapend abonnement zeggen dit op zodra ze een melding krijgen dat ze hun creditcard moeten vernieuwen, of de dienst blokkeert mensen als deze hun creditcardgegevens niet vernieuwen.

Door gebruik te maken van een token zouden dit soort zaken niet langer van toepassing zijn, zo vertelt Daniel van Delft, countrymanager Nederland bij Visa, ons. Deze kan op de achtergrond automatisch overgaan op de nieuwe creditcard, zodat er bij de retailers niets hoeft te worden aangepast.

Elke token zijn eigen toepassing en instellingen

Een token kun je zien als een losse rekening, die daarbij ook zijn eigen limieten en instellingen meekrijgt. Denk aan een token in een auto waarbij je in de toekomst kunt instellen dat die alleen benzine en geen diesel goedkeurt, zodat je nooit meer de kans loopt om verkeerde brandstof te tanken. En die betalingen tot een bepaald bedrag zelf kan goedkeuren binnen de grenzen die door jou als consument zijn gesteld. Want waarom zou je bij de pomp eerst de betaling moeten regelen als die autorisatie en verificatie ook anders kan? Bijvoorbeeld door een vingerscanner op de pomp of op het stuur te implementeren of simpelweg via spraakgestuurde commando’s?

Zover zijn we nu nog niet, want Visa is ook afhankelijk van partners die hun systemen moeten bijwerken. Denk daarbij aan banken, of andere acquirers en retailers die nu al betalingen verwerken.

Mobiel betalen in winkels heeft nog veel te veroveren

Online aankopen via de mobiel zijn weliswaar enorm gegroeid, maar bij fysieke winkels worden nog meestal pasjes gebruikt. Je kunt je afvragen hoe het komt dat de mobiel onze pasjes daar nog niet heeft vervangen.

In Nederland is de opkomst van contactloos betalen met de betaalpas daar misschien wel debet aan, geeft Visa aan. Eind 2017 gingen 49 procent van alle pin-betalingen al contactloos, een verdubbeling ten opzichte van de 24 procent in het jaar daarvoor. Deze ontwikkeling zorgde er mede voor dat een contactloze betaling in een winkel via de mobiele telefoon relatief weinig toegevoerde waarde biedt voor de consument.

Zonder gebruikers kan een techniek niet doorbreken. Daniel verwacht dat het is op te lossen door het bieden van extra meerwaarde. “Als je via je mobiel gelijk meedoet met een spaarprogramma of extra mogelijkheden, zoals een vip-behandeling in een winkel, dan kan deze meerwaarde voor het verschil gaan zorgen.”

Van betalen naar autoriseren

Uiteindelijk wil de betaalinstelling naar een wereld toe waarbij het niet alleen je betalingen verzorgt, maar eigenlijk vooral een verificatie en autorisatiemethode is, voor alles dat van waarde is. Betalingen staan daarbij uiteraard op één, maar denk ook aan een toegangspoortje op een festival of vliegveld of andere toepassingen waarbij je herkend wilt worden en zo een betere persoonlijke beleving wilt realiseren.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten