menu

Spraakassistent in ecommerce beleeft doorbraak

Spraakassistentie zal in de komende drie jaar de meest gebruikte methode worden voor interactie met consumenten. En klanten die een spraakgestuurde assistent inschakelen, zijn ook nog eens bereid om tot 500 procent meer uit te geven dan tot nu toe het geval was via deze vorm van klantcontact.

Dit blijkt uit een rapport van Capgemini [pdf] over ‘conversational commerce’, oftewel het doen van online aankopen met behulp van spraakassistenten als Google Assistant, Amazon’s Alexa of Apple’s Siri. Deze vorm van ecommerce wordt alsmaar populairder, vooral omdat de technieken erachter steeds vaker in allerlei toepassingen wordt verwerkt.

Google zet flink in op Google Assistant

Zo heeft Google tijdens het populaire techevent CES deze week allemaal nieuwe functies van Google Assistant aangekondigd, net als allerlei samenwerkingen met andere fabrikanten. De techgigant zet flink in op Google Assistant en stopt de techniek in slimme schermen, speakers, auto’s en koptelefoons.

In november vorig jaar schreven we al of stemgestuurde apparaten zoals Google Home en Amazon’s Echo gaan doorbreken in Nederland, ook omdat er een vacature uitstaat voor iemand die de Nederlandstalige teksten voor Google Assistant gaat schrijven.

Liever spraakassistentie dan bezoek aan winkel

Google zet op het juiste moment in op haar spraakassistent, want conversational commerce is hot. Uit het onderzoek van Capgemini blijkt dat consumenten in  de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland een sterke voorkeur ontwikkelen voor interactie met bedrijven via spraakondersteuning. Zo geeft een kwart aan tegenwoordig liever een spraakgestuurde assistent te gebruiken dan een website. En dit percentage zal waarschijnlijk stijgen tot 40 procent in de komende drie jaar. En momenteel maakt één op de vijf consumenten liever gebruik van spraakassistentie dan dat ze een bezoek aan de winkel brengen, een percentage dat zal groeien naar 31 procent.

Ontwikkelingen bij conversational commerce, waarbij consumenten producten kopen via spraakassistentie

Spraakassistentie vooral met smartphone

Van de gebruikers die nu al spraakassistenten gebruiken, doet 81 procent dat met behulp van hun smartphone. Een kwart doet het via slimme speakers zoals Echo of Home en 21 procent doet het via slimme schermen, zoals Amazon Echo Show of Amazon Fire TV.

Spraakassistentie kan natuurlijk op verschillende manieren benut worden. Google maakt nu reclame met dat ze 1 miljoen stemcommando’s ondersteunen. Zo kun je spelletjes spelen, vragen of het gaat regenen dit weekend, hoe hoog de koers van Ethereum is op dit moment of kun je Google Asisstant opdracht geven om Frans Bauer af te spelen op Spotify.

35% kocht producten via spraakassistentie

Maar spraakassistentie is voor lezers van onze site natuurlijk alleen echt interessant als consumenten het gebruiken om online te shoppen. En dat gebeurt al regelmatig! Meer dan een derde van de ondervraagden heeft spraakassistentie gebruikt om producten te kopen en eten te bestellen. En 28 procent maakte gebruik van deze techniek om betalingen te doen of om een taxi te bestellen.

Capgemini vroeg de consumenten ook in welke producten ze het meest interesse hadden om die via spraakcommando’s te bestellen. Het blijkt dat vooral eten bestellen, een taxi boeken en elektronica kopen hierin erg populair zijn.

Het aantal gebruikers van spraakassistentie dat ook op deze manier producten en diensten online bestelt.

Webwinkel zit veilig, winkelstraat krijgt concurrentie

Geld uitgeven via spraakassistentie zal bij gebruikers van deze technologie in drie jaar tijd verzesvoudigen, van 3 procent nu naar 18 procent dan. Bij niet-gebruikers zal het percentage de komende tijd toenemen tot 7 procent en dat gaat vooral ten koste van het geld dat ze nu in stenen winkels uitgeven; de webwinkel heeft er niet onder te lijden.

Uitgaves die via spraakassistentie plaatsvinden gaan ten koste van uitgaves in stenen winkels.

Tags

Reacties