menu

Lightspeed Connect draait om big data

Ruim 850 retailers waren gisteren aanwezig bij de vierde editie van Lightspeed Connect, dat is uitgegroeid tot het grootste omnichannel-event van Europa. Middels het thema Do Retail Better vertelden meer dan 25 sprekers over recente ontwikkelingen in de markt. Het inzetten van data liep hierbij als een rode draad door het event.

“De meeste ondernemers besteden te weinig aandacht aan data-intelligentie”, zo opende Dax Dasilva, oprichter en CEO van Lightspeed, zijn keynote. “Daarom willen we ondernemers inzicht bieden in hun prestaties, zodat ze de juiste informatie hebben om optimalisaties door te voeren.”

Met de gisteren gelanceerde Retail Success Index hoopt de Canadese aanbieder van kassa-oplossingen en webwinkelsoftware een nieuwe benchmark te creëren. De tool, die zowel door klanten als niet-klanten kan worden gebruikt, moet inzicht geven in belangrijke aspecten als voorraadbeheer, marketing en verkoopsuccessen. “We laten niet alleen zien hoe de retailer scoort, maar ook wat zijn positie is ten opzichte van concurrenten.”

‘Vergeet traditionele marketing’

Een eerste stap om competitief te blijven, begint volgens Growth Tribe bij het verwerken en begrijpen van data. “Veel retailers focussen zich op het vergroten van de merkbekendheid en het aantrekken van nieuwe klanten, omdat ze dit gewend zijn vanuit de traditionele marketing. Maar data-gedreven marketing levert veel meer op, omdat je snel ziet wat wel en wat niet werkt”, aldus Chief Data Scientist Bernardo Nunes.

Aangezien het voor de meeste ondernemers onmogelijk is om alle (nieuwste) ontwikkelingen te implementeren, adviseert Bernardo om te beginnen met predictive analytics software. “In tegenstelling tot bijvoorbeeld beeldherkenning is deze technologie al verder doorontwikkeld.” Deze software zorgt ervoor dat data wordt omgezet in patronen, waardoor retailers sneller kunnen inspringen op kansen.

Veel bezoekers tijdens Lightspeed Connect 2018.
Veel bezoekers tijdens Lightspeed Connect 2018. Bron: @daxdasilva

‘Software is eating the world’

De belangrijkste tip van marketingprofessor Kitty Koelemeijer is om je aan te sluiten bij een platform. “In Amerika en China zien we al dat elke (fysieke) retailer, groot én klein, aanhaakt bij een marktplaats. En dit is niet zonder reden, want platformen laten zien een veel groter groeipotentieel te hebben dan de reguliere retail.” Hoewel we in Nederland geen eigen Amazon of Alibaba hebben, is deze markt ook hier volop in beweging.

Het principe cutting out the middleman bijvoorbeeld heeft binnen de ecommerce-branche al aardig wat teweeggebracht. Wanneer de platformen zich nog verder ontwikkelen, is het volgens Kitty niet ondenkbaar dat ook grote Nederlandse spelers als Albert Heijn op termijn buitenspel worden gezet. “De techniek maakt het mogelijk om producten direct van de leverancier bij de klant te bezorgen, waardoor zelfs de grootste spelers niet meer veilig zijn. Software is eating the world.”

‘Investering in technologie noodzakelijk voor verdere groei’

Het retail-landschap mag dan snel veranderen, de wereld van de softwareaanbieders is ook volop in beweging. Hjalte Niehorster, Director of Product Management bij Lightspeed, vertelde tijdens zijn roadmap dat de investering van 141 miljoen euro afgelopen jaar voornamelijk is ingezet om een fundering voor de toekomst te bouwen. “De investering in technologie is nodig om in dit tempo te kunnen blijven groeien.”

Het neerzetten van een nieuw, zeer schaalbaar platform was volgens hem geen overbodige luxe. Het bedrijf voorziet momenteel 50.000 klanten in honderd landen van software. Als de huidige trend zich voortzet, zou dit volgens Hjalte binnen enkele jaren kunnen uitkomen op honderdduizenden klanten. Ook de Retail Succes Index moet hier haar steentje aan bijdragen. “Als klanten groeien, kunnen wij ook sneller doorgroeien.”

Tags

Reacties