Verslag van Shopping Today 2023

Verslag van Shopping Today 2023

Gisteren was het weer tijd voor een nieuwe editie van Shopping Today, het event van Thuiswinkel.org en BBP Media. Het is naar eigen zeggen het grootste ecommerce-kennisevent van Nederland. De redactie van Ecommerce News Nederland was ook aanwezig.

Shopping Today is een event van Thuiswinkel.org waar online verkopers en solution providers terecht kunnen om hun kennis van ecommerce te vergroten. Naar eigen zeggen brengt het meer dan 1.400 professionals uit de branche samen.

Twinkle100 gepresenteerd

Een van de hoogtepunten van het event was de presentatie van de zestiende editie van de Twinkle100. Volgens het rapport is de gezamenlijke omzet van de 300 grootste online retailers in ons land met gemiddeld 2 procent gedaald in 2022. Ze genereerden samen een omzet van 26 miljard euro.

Ontwikkelingen ecommerce in Nederland

Hiernaast waren er nog vele andere presentaties, zoals de presentatie van Alexander Klöpping over de ontwikkelingen van AI. Hij verwacht dat de invloed van AI gaat leiden tot grootschalige omscholing, aangezien veel werkzaamheden overgenomen kunnen worden door AI. “Zo zijn er al tools die je kunt trainen om namens jou e-mails te schrijven of die binnen een paar seconden een presentatie voor je maken. Je kunt AI ook persoonlijk maken, door chatbots van individuen te maken”, vertelde hij.

Online is inmiddels goed voor 7 tot 10 procent van de omzet van Jumbo.

Jumbo was ook aanwezig. Tim Hehenkamp, directeur ecommerce van het bedrijf, deelde de eerste resultaten van het nieuwe bezorgabonnement Jumbo Bezorgeloos. Klanten gingen sinds de lancering vorig jaar vaker bestellen en meer uitgeven. Inmiddels is online goed voor 7 tot 10 procent van de totale omzet van de supermarktketen.

Verzendkosten Wehkamp

Tijdens een keynote op het event deelde de COO van Wehkamp, Frans Falize, dat de webwinkel vanaf 18 oktober 50 cent per pakket rekent voor levering aan huis. Verzenden naar pakketpunten en servicepunten blijft wel gratis. Het bedrijf hoopt dat klanten bewuster aankopen gaan doen dankzij deze maatregel.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten