Twinkle100: omzet webwinkels daalt 2%

Twinkle100: omzet webwinkels daalt 2%

In 2022 is de gezamenlijke omzet van de 300 grootste webshops in ons land met 2 procent gedaald. Het is de eerste keer in de geschiedenis van de Twinkle100 dat er een omzetdaling werd gemeten. Ahold Delhaize beheert met Bol en Albert Heijn nog steeds de top van de ranglijst.

Vandaag verschijnt de zestiende editie van de Twinkle100, het jaarlijkse overzicht van de grootste online retailers in Nederland. Net als vorig jaar staat Bol op de eerste plaats, met een omzet van 4,02 miljard euro. En ook Albert Heijn staat weer op de tweede plaats, met 1,7 miljard euro. Coolblue blijft op nummer 3 staan.

Geen nieuwkomers in de top-10

De top 10 van de Twinkle100 bestaat uit precies dezelfde namen als de top-10 van vorig jaar. Amazon en Zalando zijn van positie gewisseld, net als Jumbo en Wehkamp, maar de overige posities zijn hetzelfde gebleven als vorig jaar.

Omzet gedaald

De grootste 300 webwinkels in Nederland zagen hun omzet slinken met gemiddeld 2 procent, tot zo’n 26 miljard euro. In de vorige editie steeg de omzet nog met 27,5 procent ten opzichte van een jaar eerder.

“Het is voor het eerst dat we een daling zien in de gezamenlijke omzet, sinds de Twinkle100 in 2008 voor het eerst verscheen”, vertelt Twinkle hoofdredacteur Daniël Verheij. Hij geeft aan dat de omvang van de Twinkle100 in zestien edities is gegroeid. In de eerste jaren ging het om een lijst van 100 bedrijven, vanaf 2015 waren het er 200 en sinds vorig jaar 300.

‘Er is een voorlopig plafond voor de online groei bereikt.’

“Toch zie je hierin duidelijk terug hoe online retail zich in ons land heeft ontwikkeld. Ecommerce is in de afgelopen jaren gigantisch gegroeid, met name tijdens en vlak na de coronapandemie kon het niet op en ging de online omzet door het dak. Eerder gepubliceerde cijfers van onder andere het CBS leken er al op te wijzen dat er een voorlopig plafond voor de online groei is bereikt, en dat zien we nu ook terug in dit onderzoek.”

Onderzoek naar verzend- en retouropties

Begin dit jaar introduceerde Wehkamp retourkosten, als eerste van de grote webwinkels in ons land. De Twinkle100 van dit jaar vermeldt daarom hoe de verzending en retouren zijn geregeld bij de top-100. Bij 9 procent van de top-100 is verzending altijd gratis, bij 60 procent is het gratis vanaf een grensbedrag. Maar liefst 27 procent rekent altijd verzendkosten.

‘Maar 55% van de webwinkels in de top-100 vergoedt retourkosten altijd.’

Bij 29 procent van de webwinkels betaalt de klant altijd voor het retourneren van producten. Bij 13 procent kunnen klanten gratis producten retourneren in een fysieke winkel. Maar 55 procent van de webwinkels vergoedt retourkosten altijd.

verschillen per sector
Bron: Twinkle100 2023.

Volgens het onderzoek zijn er verschillen te zien per sector. Webshops in de persoonlijke verzorging (zoals drogisterijen, health & beauty) bieden vaker standaard gratis verzending aan. Ook het terugsturen van producten is in 81 procent van de gevallen gratis. In de sector Electronics & Telecom is gratis verzenden juist minder gebruikelijk (43 procent) en gratis retourneren werd ook minder vaak aangeboden (21 procent).

De top-10 grootste webwinkels in Nederland

1 Bol €4,02 miljard
2 Albert Heijn €1,7 miljard
3 Coolblue €1,5 miljard
4 Zalando €915 miljoen
5 Amazon €900 miljoen (geschat)
6 Jumbo €670 miljoen
7 Wehkamp €663 miljoen
8 Picnic €610 miljoen
9 Apple €480 miljoen
10 Ikea €420 miljoen
Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten