Twinkle100: Amazon passeert Zalando en Wehkamp

Twinkle100: Amazon passeert Zalando en Wehkamp

Voor het eerst in vijf jaar is Coolblue van plek 2 gestoten: Albert Heijn verslaat de keten met 30 miljoen euro. Bol.com blijft de kartrekker maar Amazon wint aan terrein. Verder zijn Apple en Ikea nieuwkomers in de top-10 van de webwinkelranglijst.

Vandaag verschijnt de 14e editie van de Twinkle100, het jaarlijkse overzicht van de grootste online retailers in Nederland. Bol.com is opnieuw de lijstaanvoerder. Vorig jaar zat Albert Heijn de nummer 2 al op de hielen, maar nu heeft de supermarkt Coolblue voor het eerst in jaren ingehaald.

Albert Heijn wint op 30 miljoen euro verschil

De grootste webshops van ons land zagen hun omzet in 2021 groeien met 27,5 procent. De ecommerce-top groeit dus door, hetzij op een minder hoog tempo dan in coronajaar 2020. Toen werd maar liefst 45 procent meer omzet gedraaid.

Coolblue zakt naar nummer 3.

Was Coolblue Albert Heijn vorig jaar nog net te slim af, nu gaat de supermarkt aan kop met slechts 30 miljoen euro omzetverschil. Dit betekent dat Coolblue voor het eerst in vijf jaar niet de op één na grootste webwinkel is.

Amazon nadert top-3

Amazon klimt dit jaar twee rangen omhoog naar plek 4. De omzet van de webgigant is dan ook in een jaar tijd verdubbeld, van ruim 500 miljoen naar 1 miljard euro. Dit maakt een omzetverschil van 500 miljoen euro met koploper Coolblue. Daarbij heeft Amazon favorieten Zalando en Wehkamp achter zich gelaten.

Amazon laat Zalando en Wehkamp achter zich.

Andere bekende namen aan de top van de lijst zijn boodschappenbezorgers Jumbo en Picnic. Nieuwkomer van vorig jaar HelloFresh en warenhuis Bijenkorf zijn buiten de top-10 gevallen in ruil voor Apple en Ikea.

Flitsbezorgers Gorillas, Flink, Getir en Zapp maken dit jaar hun debuut in de ranglijst. Hiervan halen alleen Gorillas (plek 67) en Flink (85) de top-100.

Marketplaces doen dit jaar mee

Dit jaar neemt de Twinkle100 voor het eerst marktplaatsen mee, waardoor de lijst is aangedikt van 250 naar 300 spelers. Voorheen waren platformen alleen onderdeel van de lijst als hun omzet primair uit eigen verkopen kwam.

Dit betekent dat partnerverkopen op een Bol.com zowel voor de externe verkoper als de marktplaats in de omzet zijn meegerekend. Een deel van de omzet wordt dus dubbel geteld.

Voor het eerst tellen partnerverkopen mee voor platformen.

Twinkle zegt hier zelf over: “Daar zijn we ons van bewust, maar het doel van de Twinkle100 is niet alleen om in kaart te brengen wie de grootste online verkopers zijn, maar ook wáár de transacties plaatsvinden.”

Hierdoor zijn eBay, AliExpress en Wish nieuw in de top-100. Winkelstraat, V&D en Otrium maken hun eerste entree op de ranglijst.

De top-10 grootste webwinkels in Nederland:

1 bol.com €4,1 miljard
2 Albert Heijn €1,6 miljard
3 Coolblue €1,5 miljard
4 Amazon €1 miljard
5 Zalando €915 miljoen
6 Wehkamp €782 miljoen
7 Jumbo €650 miljoen
8 Picnic €550 miljoen
9 Apple €490 miljoen
10 Ikea €470 miljoen
Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten