Buitenlandse platforms groeien snel in Twinkle100
In tegenstelling tot de meeste Europese landen bestaat de top-3 ecommerce nog uit lokale spelers. De lijst van online uitgaven in 2023 wordt aangevoerd door het online warenhuis bol. Supermarktketen Albert Heijn staat op de tweede plaats, en elektronicawinkel Coolblue op de derde plek. Maar de grootste groei zit bij spelers als Amazon, Shein en Temu, zo blijkt uit de nieuwste Twinkle100.
Online retailers in Nederland worden jaarlijks gerangschikt in de Twinkle100, een publicatie van het ecommerce vakblad Twinkle. De lijst wordt al jaren aangevoerd door bol, dat in 2023 een online omzet van 4,3 miljard euro behaalde in Nederland, waar ecommerce verder ontwikkeld is dan waar ook. Op ruime afstand volgt Albert Heijn. Coolblue, dat vooral in Duitsland groeit, bezet de laatste plaats op het podium.
Buitenlandse platforms laten branche groeien
In 2022 moesten de de driehonderd bedrijven in de Twinkle100 nog een kleine krimp laten zien, maar afgelopen jaar is de weg naar groei opnieuw gevonden. In 2023 genereerden de grootste webshops van ons land 4 procent meer omzet dan in de editie van 2022. Deze groei is vergelijkbaar met de algemene toename van online uitgaven in Nederland vorig jaar.
De totale ecommerce in Nederland groeit dus weer met 4 procent in 2023. Fijn om weer groei te zien, maar die komt voor een heel groot deel ook tot stand door grote buitenlandse spelers. Zijn Chinese retailplatforms nu een uitdaging voor de ecommercemarkt? Shein, met 105 miljoen euro nummer 47, en Temu dat met 85 miljoen de 55e plaats bezet, kun je dat wel stellen.
Amazon op plek 4
Hoewel Amazon de ecommerce-markten in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje domineert, moet het in Nederland genoegen nemen met de vierde plaats. Dit is echter wel één plek hoger dan in de Twinkle100 van vorig jaar, toen Amazon werd geschat op een omzet van 900 miljoen euro.
De nominale groei van Amazon in Nederland, van ongeveer 300 miljoen euro, grofweg een derde van de omzet van 2022, is vergelijkbaar met die van marktleider bol het afgelopen jaar. Amazon, dat sinds 2020 serieus inzet op de Nederlandse markt, heeft daarmee Zalando ingehaald in de ranglijst.
Top 10 webshops in Nederland
Naast Amazon is Picnic een opvallende stijger in de top 10 van de Twinkle100, met een Nederlandse omzet van 800 miljoen euro in 2023. Daarmee heeft het supermarktketen Jumbo ingehaald. Voor verdere groei breidt het nu uit naar Frankrijk en Duitsland. Jumbo en het online warenhuis Wehkamp zakken beiden één plaats in de lijst. Belsimpel is een nieuwe binnenkomer in de top 10, die wordt afgesloten door Apple.
De top 10 online winkels in Nederland ziet er nu als volgt uit:
Positie | Online Winkel | Omzet |
---|---|---|
1 | bol | 4,30 miljard euro |
2 | Albert Heijn | 1,80 miljard euro |
3 | Coolblue | 1,55 miljard euro |
4 | Amazon | 1,20 miljard euro |
5 | Zalando | 1,00 miljard euro |
6 | Picnic | 800 miljoen euro |
7 | Jumbo | 655 miljoen euro |
8 | Wehkamp | 552 miljoen euro |
9 | Belsimpel | 432 miljoen euro |
10 | Apple | 430 miljoen euro |
Nieuwe lijst voor duurzame spelers
Dit jaar presenteert Twinkle100 ook een duurzaamheidsranglijst die vooruitloopt op Europese wetgeving. Met Apple als lijstaanvoerder beoordeelde het op deze ranglijst de circulaire en duurzame maatregelen die bedrijven zichtbaar hebben doorgevoerd voor consumenten. Het magazine is te bestellen via Twinkle100.nl.
Reacties