Multishop

Veel webwinkeliers hebben niet één webwinkel, maar hanteren een multishop. Ze runnen meerdere niche-webwinkels met elk hun eigen naam, aanbod en uitstraling die allemaal onder één onderneming vallen. Verkopen via een multishop heeft zo zijn voordelen!

MultishopWat is een multishop?

Webwinkeliers die meerdere shops onderhouden, kunnen elke winkel apart lanceren en onderhouden. Maar het is ook mogelijk om meerdere nicheshops vanuit één systeem te beheren. Wanneer je meerdere niche-webwinkels met elk hun eigen naam, aanbod en uitstraling vanuit dezelfde backend beheert, wordt dit een multishop of multistore genoemd.

Een multishop bestaat uit webwinkels die gerund worden vanuit dezelfde backend.

Voordelen van een multishop

Leven van de winst van één webwinkel is tegenwoordig vrij lastig. De winstmarges zijn vaak klein dus je moet goede volumes halen wil je de inkoopkortingen halen op de inkoop, logistiek en om de vaste kosten over al die verzendingen terug te verdienen. Een multishop-strategie kan dan helpen.

Met name in kleine niches willen webwinkeliers hier nog wel eens gebruik van maken omdat het de webwinkel overzichtelijk houdt en sommige producten nou eenmaal niet makkelijk samen gaan in één webwinkel. Meerdere niche-webwinkels lost dit probleem op en heeft nog wel meer voordelen.

Het houdt de navigatie overzichtelijk

Als je in plaats van één webwinkel, meerdere webwinkels opent met elk hun eigen assortiment dan kun je op die manier de webwinkels vaak goed overzichtelijk houden, zelfs als ze zeer diep ingaan op een bepaalde productgroep. Heb je alles bij elkaar bijvoorbeeld al meer dan duizend verschillende sokken, truien, broeken en slippers? Dan kun je die allemaal in één webwinkel zetten, maar er ook verschillende webwinkels voor opzetten zodat je hoofdpagina direct kan linken naar de kenmerken van een product.

Spreiding van de risico’s

Als je meerdere webwinkels hebt en een webwinkel maakt een dip door omdat een bepaald product uit de mode raakt, er in dat segment een sterke concurrent bijkomt of om een andere reden niet meer zo goed loopt dan is het fijn als je niet al je geld op één webwinkel hebt ingezet. Door een multishop-strategie te hanteren heb je dus het voordeel dat je risico’s wat meer verdeeld zijn.

Betere segmenteren

Verkoop je je sokken vooral aan dames, maar slippers vooral aan heren en andersom? Als je ze beiden in één webwinkel hebt, zal je een neutrale huisstijl moeten hanteren. Maar door voor beide producten losse webshops neer te zetten, kun je de huisstijl van beide webwinkels nog beter op de doelgroep afstemmen.

Helaas zitten er ook wel wat nadelen aan het inzetten van multishop als strategie…

Beheren is tijdrovend

Het beheren van meerdere webwinkels kost meer tijd dan wanneer je dit zou doen in één webwinkel. Zo biedt Shopify standaard geen multishop-oplossing en moet je dus telkens in- en uitloggen, of extra apps of software aanschaffen. Andere webbwinkelsoftware, zoals Lightspeed, CCV Shop en Magento, bieden multishop wel als oplossing aan in de backend. Je hebt dan één achterkant waarin je meerdere webwinkels beheert.

Bij sommige software bestaat dit alleen maar uit het simpel schakelen tussen webwinkels, maar de uitgebreidere systemen bieden een goed functionele oplossing waarbij je per product kan aangeven in welke webwinkel die getoond moet worden. Tegelijkertijd heb je alsnog wel één loyaliteitsprogramma, administratie en ordersysteem zodat je al je orders en klant(contacten) van alle webwinkels samen wel in een oogopslag kunt zien.

Daarnaast is een groter aanbod lastiger te beheren dan wanneer je alleen het beperkte assortiment van die ene webwinkel had. Zeker als je ervoor kiest om ook nieuwe leveranciers aan te sluiten, of met productgroepen start waar je voorheen nog geen kaas van had gegeten!

Tijd verdelen onder niche-webwinkels

Eén webwinkel een succes maken is al tijdrovend, maar dit is bij een multishop zeker niet minder. Zelfs met één backend waarin je al je webwinkels kunt beheren blijft het lastiger om te zorgen dat alle webwinkels in de media komen, alle producten bijgewerkt worden, backlinks krijgen, noem maar op.

Eén merknaam opbouwen

Als je meerdere webwinkels met elk hun eigen domeinnamen hebt, dan wil je die ook communiceren naar de klant. Dat heeft wel zijn beperkingen. Als je bijvoorbeeld mailtjes stuurt, stuur je die dan uit dezelfde domeinnaam en zorg je altijd dat de juiste webshop in de handtekening staat? En wat staat er op de verzendverpakking?

Een multishop heeft hogere kosten

Een multishop kan soms vanuit één omgeving opgezet en beheerd worden, maar uiteindelijk staan er wel degelijk meerdere webshops online. Even afhankelijk van welke software je gebruikt, kan dit betekenen dat je meerdere SSL-certificaten, hostingpakketten, keurmerk-licensies of plugin-installaties moet kopen. Daarnaast maak je soms extra kosten omdat je meerdere webwinkels moet (laten) ontwerpen met elk hun eigen logo, kleurstijlen en indeling.

Alles bij elkaar genomen, zijn er wellicht meer nadelen op te noemen dan voordelen. Maar voor veel webwinkeliers is het splitsen van webwinkels in een multishop een noodzakelijke stap om voldoende door te kunnen blijven groeien. Als je meer winst wilt behalen kun je natuurlijk proberen om je webwinkel te verbeteren, het conversie-percentage of gemiddelde orderbedrag te verhogen of je kosten nog eens goed onder de loep nemen. Maar bij al die factoren zal je iets moeten verbeteren waarbij je waarschijnlijk al je best deed. Het uitbreiden van je assortiment en lanceren van nieuwe webwinkels is in theorie dan een meer logische stap.