Combined Shape menu

Cadeaukaarten verkopen

Cadeaukaarten zijn onverminderd populair bij het winkelende publiek, zowel online als offline. Een cadeaukaart kan de naamsbekendheid, klantretentie en omzet van je webwinkel vergroten. Waar moet je op letten als je zelf cadeaukaarten wilt verkopen?

Cadeaukaarten verkopen: voor- en nadelen van een cadeaukaartJaarlijks schenken we elkaar miljoenen euro’s aan cadeaukaarten. In 2015 wordt de cadeaukaarten-markt geschat op 1,1 miljard euro per jaar (Nationale Cadeaubonnenmonitor). Er liggen dus veel kansen. Hoe maak je hier gebruik van?

Kortingscodes eerste stap

Waarschijnlijk heb je al eens gebruik gemaakt van kortingscodes in je webwinkel. Met een kortingsactie kun je trouwe klanten belonen en nieuwe bezoekers trekken. Dit doe je bijvoorbeeld met kortingspercentages op het aankoopbedrag, gratis verzending of een korting als beloning voor een actie, zoals bij inschrijving voor de nieuwsbrief.

Kortingscodes kun je gebruiken in de marketing. Zo kun je ervoor kiezen je aan te sluiten bij kortingscodewebsites om hogere bezoekersaantallen te genereren. Tenslotte kun je gericht korting toepassen om nieuwe producten te promoten of de bestelwaarde omhoog te krikken. Kortingscodes zijn een laagdrempelige manier om deze doelen te bereiken. Vaak zijn ze verbonden aan specifieke acties of handelingen met een korte geldigheidsduur. Maak je al gebruik van kortingscodes met het gewenste resultaat, en wil je de volgende stap nemen? Dan is een cadeaukaart misschien wel iets voor jou.

Investering rendabel?

Veel webwinkeliers denken dat een waardebon weinig oplevert. Er is immers nog geen daadwerkelijke aankoop geweest. Je klant betaalt geld in ruil voor een betaalmiddel. Namelijk, een bon waarmee die uitsluitend in uw winkel kan betalen. Het is dus nog geen omzet, maar wel een voorschot.

Opvallend is dat de klant doorgaans meer geld besteedt dan er op een cadeaukaart staat. Maar liefst 41 procent van de ontvangers geeft meer uit dan de waarde van de bon. Gemiddeld komen zij €34.70 boven het oorspronkelijke cadeaubedrag uit (Nationale Cadeaubonnenmonitor). Dit staat ook wel bekend als bijverkoop. Klanten gebruiken het dus als een fikse korting op een dure aankoop. Een aankoop die zij anders misschien niet hadden gedaan.

De cadeaukaart als marketingtool

Je kunt zelf een nieuwe cadeaukaart in het leven roepen, maar er zijn ook al bestaande kaarten waar jij bij aan kunt sluiten. Cadeaukaarten laten de klant in de eerste plaats kennismaken met je winkel. Het is dus een krachtig marketingmiddel. Je kunt hier als kleine webshop van profiteren, door je aan te sluiten bij een grote aanbieder. Denk aan de VVV-cadeaukaart, Pluim en de Webshop Giftcard. Daarnaast zijn er cadeaukaarten per branche, zoals restaurantbonnen, beautybonnen en zelfs bonnen om je auto te laten wassen. Als acceptant profiteer je zo van andermans marketinginspanningen. Zodoende trek je meer mensen naar je webwinkel.

Dergelijke breed besteedbare cadeaubonnen voor verschillende winkels zijn nog altijd het populairst. Kies je toch voor een eigen cadeaukaart? Cadeaukaarten voor één specifieke verkoper zijn ook nog altijd in trek. Zorg wel dat je een onderscheidende speler bent met unieke producten die men graag cadeau geeft.

Houd er ook rekening mee dat veel klanten vergeten dat ze cadeaubonnen in hun bezit hebben, en het vinden van een oude verlopen tegoedbon doet jouw merk natuurlijk geen goed. Geef ze dus een reden de bon ook daadwerkelijk bij jou te besteden. Door heldere voorwaarden en een soepel inwisselproces, bijvoorbeeld.

Geldigheid van een cadeaukaart

Zorg dat je je cadeaukaart voorziet van duidelijke voorwaarden, zoals de uitgiftedatum en geldigheidsduur. Een cadeaubon of -kaart moet minstens een jaar geldig zijn. Korter dan 12 maanden is in strijd met de wet, tenzij je de redelijkheid ervan kunt verdedigen. Vermeld je alleen de uitgiftedatum? Dan is de kaart vijf jaar geldig na aankoop. Wanneer er zowel geen uitgiftedatum als geldigheidsduur wordt gegeven, is deze onbeperkt geldig.

In alle gevallen is het belangrijk om duidelijke informatie te verschaffen. Een houdbaarheidsdatum op je cadeaukaart vermelden, voelt misschien beperkend. Maar in de praktijk biedt het juist helderheid voor de ontvanger. Bovendien stimuleer je klanten zo om de bon sneller in te wisselen, en deze niet in een la te laten verstoffen. Hoe lang maak je je bonnen geldig? Dat hangt af van het soort producten dat je verkoopt. Een bon voor vakanties of belevenissen vraagt logischerwijs om een langere geldigheid. Bij mode-items of elektronica kan de geldigheid van kortere duur zijn.

De omnichannel cadeaukaart

Bij het woord cadeaukaart denk je misschien aan een papieren bon. Een mooie geschenkverpakking maakt het natuurlijk ook een leuker cadeautje om te geven. Maar een vereiste is het niet. Tegenwoordig gaat het veel vaker om een pasje of unieke digitale code. Het is belangrijk dat klanten kunnen kiezen waar zij de kaart inwisselen. Bijvoorbeeld: een familielid koopt de cadeaukaart in de winkel, en de ontvanger besteedt deze online. Of een cadeaukaart wordt online gekocht en vervolgens in de winkel gebruikt. De unieke code moet dus herkend worden in de online en offline kassa, als je die hebt. Beiden zouden naar één centrale databank moeten leiden waar het bedrag, de datum en de geldigheidsduur inzichtelijk zijn. Dreigt de kaart te vervallen? Stuur je klant dan meteen een bericht ter herinnering.

Cadeaukaarten hebben vaak een vast bedrag. Wil je dat het saldo in een keer wordt besteed? Zorg dat je kassasysteem de code naderhand deactiveert. Kies je voor een zelf te kiezen cadeaubedrag dat in delen te verzilveren is? Het bedrag en resterende saldo moet in dat geval te koppelen zijn aan de code. Let hier dus op als je je aansluit bij een cadeaukaart, of een softwareaanbieder kiest voor je eigen kaart. In veel gevallen zal je huidige kassasysteem al een cadeaukaartfunctie aanbieden: informeer hier dus eerst naar.

Loyaliteitsprogramma’s

Met je cadeaukaart laat je mensen kennis maken met je bedrijf. Zorg dus dat hun ervaring aangenaam verloopt, zodat ze blijven terugkeren. Dit doe je niet alleen door duidelijke voorwaarden en goede service. Een eigen cadeaukaart is tevens een uitstekend middel om klanten aan je te binden en loyaliteit te verhogen.

Dit kun je doen middels een loyaliteitsprogramma. In feite is dit een cadeaukaart op naam. Klanten kunnen bij elke aankoop sparen voor kortingen en speciale aanbiedingen, bijvoorbeeld. Bied kaarthouders een uniek voordeel dat niet-leden niet hebben, zoals gratis verzendkosten of persoonlijk advies. Zo zijn klanten eerder geneigd zich aan te melden. Ook zullen zij minder snel overstappen naar een concurrent. Bovendien leer je je klanten veel beter kennen. Welke producten kopen ze het liefst in jouw winkel? Zijn ze toe aan een vervanging van hun vorige aankoop? Leer hier op in te spelen en anticipeer.

Ook hier is flexibiliteit bij het inwisselproces belangrijk. Is de kaart te verzilveren op je website, in de fysieke winkel, en misschien belangrijker: met een smartphone via een QR-code? Wederom bepaal je zelf de voorwaarden. Maak deze zo simpel mogelijk, zodat je deze gemakkelijk naar de klant kunt communiceren.

Waardebon na herroeping

Het zal geregeld voorkomen dat een klant een artikel retour stuurt. In plaats van het volledige bedrag terug te storten, kan het interessant zijn om in plaats daarvan een cadeaukaart aan te bieden. Volgens de wet moet de consument terugbetaald worden op de manier waarop hij betaald heeft. Als een klant met cadeaubon heeft betaald, mag je dus ook in deze vorm terugbetalen. Zo niet, dan kun je natuurlijk wel de optie aanbieden. Zo lang de consument maar de keus heeft tussen geld terug of een waardebon.