Multishop in Shopify

Binnen het mkb is Shopify een veelgebruikt platform, onder meer vanwege het gebruiksgemak. Ook kun je via Shopify eenvoudig op andere kanalen verkopen, zoals marktplaatsen en social media-kanalen. Maar biedt de software ook mogelijkheden voor een multishop?

Meerdere webshops beheren via één multishop

Webwinkeliers die meerdere shops onderhouden, kunnen elke winkel apart lanceren en onderhouden. Maar het is ook mogelijk om meerdere nicheshops vanuit één systeem te beheren. Wanneer je meerdere niche-webwinkels met elk hun eigen naam, aanbod en uitstraling vanuit dezelfde backend beheert, wordt dit een multishop of multistore genoemd.

Nicheshops in Shopify

ShopifyFeitelijk gezien biedt Shopify zelf geen mogelijkheden voor een multishop. Elke Shopify-winkel heeft namelijk zijn eigen backend en abonnement. Wat in de praktijk wel gebeurt, is dat webwinkeliers één login aanmaken voor verschillende webshops. Dat betekent wel dat je bij klantvragen, bestellingen of wijzigingen telkens wisselt van webwinkel en dus continu in- en uitlogt. Als je één hoofd-webwinkel hebt en tijdelijk een bepaalde niche wilt testen is dat nog wel te doen. Maar als je voor verschillende talen, doelgroepen en niches allerlei nicheshops hebt gemaakt wordt dit zeer omslachtig.

Medio 2020 vertelde Shopify ons dat het alleen via Shopify Plus mogelijk is om de data van meerdere webwinkels tegelijkertijd in te zien. En zelfs dan werkt het nog niet via één multishop maar heb je te maken met allemaal verschillende webshops met elk hun eigen abonnement. Buiten Shopify Plus heeft het bedrijf geen ontwikkelingen op het gebied van multishops op de agenda staan.

Multishop creëren in Shopify

Waar sommige aanbieders van webwinkelsoftware een standaard een multishop bieden, is dit bij Shopify dus niet het geval. Maar dit betekent niet dat het niet mogelijk is. Er zijn diverse externe partijen die tools hebben ontwikkeld waarmee je een multishop-ervaring kunt creëren in Shopify.

Een CRM en ERP maakt klant- of winkeldata onafhankelijk van je softwareplatform.

Grotere spelers die de multishop-oplossing niet alleen zoeken voor het beheren van Shopify-winkels maar daarnaast ook andere verkoopkanalen kiezen er meestal voor om een CRM– en een ERP-systeem te koppelen. Het CRM regelt de klantenservice. Het ERP zorgt voor alle interne datastromen. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat de webwinkel alleen als voordeur van je winkel fungeert.

Wil je nog beginnen met Shopify en wil je meerdere webwinkels? Kijk dan ook eens naar andere webwinkelsoftware waarbij een multishop standaard inbegrepen is.

Shopify-apps voor het beheren van meerdere webshops

Voor kleinere spelers is het aanschaffen van een CRM én ERP soms een grote uitgave. Gelukkig is via Shopify-apps ook al veel mogelijk. Zo zorgt Multi-Admin Multiple Stores ervoor dat je meerdere Shopify-winkels kunt beheren via één interface. Je kunt bijvoorbeeld een product eenmalig uploaden in de Multi-Admin-omgeving en dit item vervolgens in meerdere nicheshops tonen. Ook zorgt de tool ervoor dat je alle orders van de verschillende winkels uit één beheeromgeving kunt halen en verwerken.

Er zijn verschillende Shopify-apps die het  beheer van meerdere nicheshops makkelijker maken.

Wil je shops (deels) dupliceren, dan kun je hiervoor de tool Replay inzetten. Wil je centrale data over verschillende Shopify-shops verdelen, dan zou je het PIM-systeem (product informatie management) nChannel kunnen inzetten. Via een centraal dashboard kun je dan je verschillende Shopify-winkels voorzien van informatie en beheren.

Ook Rewind Backups wordt regelmatig genoemd wanneer je via Shopify meerdere shops wilt aanmaken. Deze tool zorgt voor geautomatiseerde back-ups. Stel dat je wijzigingen aanbrengt in de verkeerde nicheshop dan kun je via Rewind een back-up terughalen. Dit is vooral een aanrader wanneer je regelmatig wijzigingen aanbrengt in je winkels. Als je sporadisch iets verandert, kun je ook kiezen voor handmatige back-ups via Shopify zelf.

Veelgestelde vragen over Shopify en multishops

Enkele veelgestelde vragen over Shopify en multishops zijn:

Wat is een multishop?

Als je meerdere nicheshops vanuit één systeem beheert, wordt dit ook wel een multishop of multistore genoemd. Je hebt dan meerdere webwinkels, maar beheert die allemaal vanuit een systeem en database. De shops kun je bijvoorbeeld splitsen vanwege het productaanbod, maar het gebeurt ook regelmatig dat elke afzetmarkt zijn eigen niche-webwinkel heeft.

Wat is Shopify?

Shopify behoort tot de grotere aanbieders van webwinkelsoftware. In eerste instantie richtte het Canadese bedrijf zich op Engelstalige landen. Sinds 2019 is de software gelokaliseerd voor de Nederlandse markt, waardoor ook steeds meer Nederlandse webwinkeliers gebruikmaken van Shopify.

Kan ik een multishop opzetten in Shopify?

Shopify is standaard niet ingericht op een multishop, maar dit betekent niet dat het niet mogelijk is. Er zijn verschillende tools op de markt die ervoor zorgen dat je toch een multishop-ervaring kunt creëren. Ook kan het koppelen met een ERP een oplossing bieden.