menu
theshopbuilders

Bpost test bezorging ín huis

Bpost heeft in België een experiment gedaan met de bezorging van pakketjes ín huis, in plaats van áán huis. Het werkte hiervoor samen met Zalando en maakte gebruik van een slim deurslot van Nuki en een slimme deurbel van Google-dochter Nest. Conclusie van de test? ’t Lijkt vooral een kwestie van gewenning te worden.

Het was Futurelab, de innovatie-afdeling van Bpost, dat Zalando benaderde met de vraag of er samen geëxperimenteerd kon worden met ‘in-home delivery’ en ‘in-home pickup’. Hiermee kunnen pakketjes dus in het huis van de klant worden bezorgd en zo nodig opgehaald in het geval van een retour.

De proefkonijnen kregen een slim deurslot van Nuki en een slimme deurbel van Nest geïnstalleerd op hun voordeur. Ook kregen ze de beschikking over een app, waarmee ze constant updates kregen over de bezorging. Ook konden ze vanuit deze app zien wie er precies aanbelde, met de bezorger praten en de voordeur op afstand van het slot doen.

Probleem: Fikkie kan weglopen!

Eén van de dingen waar de twee bedrijven op voorhand al hun bedenkingen over hadden – maar waar wij zelf niet zo snel op zouden komen – is het probleem van mogelijk loslopende huisdieren die kunnen ontsnappen wanneer de bezorger bezig is met het binnen neerleggen van het pakketje. Zalando en Bpost hebben dan ook besloten om in ieder geval tijdens de testfase geen huishoudens toe te laten die huisdieren hebben.

‘Consument moet er aan wennen’

Afgezien van dit soort praktische drempels, is de grootste drempel waarschijnlijk het wantrouwen dat er mogelijk heerst onder consumenten. Iets wat logisch is, zo stelt Remko Bakker van Zalando. “De focus van het experiment lag op emotie en niet op technologie. Als we teruggaan naar de ecommerce in de jaren ’90, moesten harten worden gewonnen voordat het grote publiek online creditcardbetalingen echt omarmde. We zullen een soortgelijke curve ervaren met slimme huistechnologie en de Internet of Things.”

Tags

Reacties