Woosa: ‘Dankzij bol.com al meer dan 400 plugins’

Woosa: ‘Dankzij bol.com al meer dan 400 plugins’

Woosa, dat plugins aanbiedt tegen een vast maandelijks tarief, hoopt nog voor het einde van het jaar meer dan vijfhonderd plugin-abonnementen te realiseren. Die zijn allemaal nog voor Woocommerce. Dankzij investeerders wil het volgend jaar ook andere platformen en andere landen gaan bedienen. Ecommerce News ging met Jessica Risch, oprichter en directeur van Woosa, in gesprek.

Woosa biedt plugins die jouw webwinkel kunnen koppelen aan andere systemen. Zo kun je via een plugin van Woosa gemakkelijk verkopen via VidaXL, Marktplaats of binnenkort 2dehands.nl. Maar ook plugins voor Mempay, Teamleader of Adyen behoren tot het assortiment.

Puur gericht op plugin-abonnementen

In eerste instantie was Woosa opgericht om webwinkels te verhuren waarbij alle technische vraagstukken werden verzorgd. Al snel kwam Jessica erachter dat die vooral in het plugins-gedeelte zaten en dat ook bestaande webwinkeliers die vragen hebben. Het businessmodel is toen aangepast en Woosa is zich puur op de plugins gaan richten.

Een plugin kost 19 euro per maand. Dat is een prima tarief, maar om er een businessmodel op te kunnen bouwen is wel volume nodig. “Dat is in het begin zeker spannend geweest”, legt Jessica uit. “We hebben toen ook wel wat maatwerkklussen aangenomen en zelf heb ik ook wat freelance gewerkt.”

Sinds april in zee met investeerders

Op eigen kracht heeft Jessica de mijlpaal van zo’n honderd plugins gered, maar om echt werk te kunnen maken van plugins zouden er dit jaar wel enkele honderden nodig zijn. En daar was extra geld voor nodig. In april zijn de investeerders achter TMM Ventures aangehaakt die zowel kapitaal als extra kennis en uren inbrengen. Zelf kan ze sindsdien fulltime aan de slag en er is ook een klantenservice-medewerker aangetrokken.

Dankzij de extra inzet van investeerders en het team kan er flink worden doorontwikkeld. In een periode van tien maanden zijn er elf plugins opgeleverd. Dat Jessica en haar investeerders al jaren bekend zijn met de ecommerce-wereld komt haar ongetwijfeld goed van pas, want een goede plugin is niet mogelijk zonder intensief contact. Zo geeft ze aan dat met Bol.com, Adyen, Marktplaats en de andere partijen nauw samen is gewerkt.

Die samenwerking is gericht op zowel het financieren, ontwikkelen als het vermarkten van de plugins. “Zij kennen hun klanten en weten precies wat die zoeken. Ook hebben ze mee geïnvesteerd in de ontwikkeling. Maar net zo belangrijk: de marketing die ze inzetten is voor ons goud waard. Zij zijn de autoriteit en erkenning vanuit hen is voor ons de beste publiciteit die we kunnen wensen.”

‘Lancering van de bol.com bracht extra versnelling’

Vrijwel gelijk met de investeerders ging de plugin voor Bol.com live en de vraag daarnaar bleek enorm. “Ik had wel verwacht dat die het beter zou doen dan eerder ontwikkelde plugins, maar omdat Bol.com er ook nog aandacht aan gaf, liep dat direct storm. We hebben de mijlpaal van vierhonderd inmiddels bereikt en groeien nog altijd met zo’n 25 plugins per week.”

De doelstelling voor dit jaar was vijfhonderd en daarop loopt het dus wat op voor, al verwacht Jessica dat het in november en december iets rustiger is. “Als je op externe platformen wilt verkopen moet je in oktober wel je zaken op orde hebben. De laatste weken van 2019 zullen vooral in het teken staan van het leveren van service en doorontwikkelen.”

2020 ook andere platformen en misschien zelfs het buitenland

Begin 2020 wil Jessica weer snel groeien in abonnementen. “Dankzij investeerders is er nu heel veel mogelijk. We zijn ons systeem nu zo aan het bouwen dat we straks ook vrij gemakkelijk onze plugins kunnen inzetten voor andere softwareplatformen. Naast Woocommerce willen we komend jaar dus ook andere systemen gaan bedienen.”

Met extra platformen lonkt ook het buitenland. Een Engelstalige site en de eerste internationale klanten zijn al een feit. Het zou een enorm groeipotentieel kunnen realiseren. “Ons model is natuurlijk wel zo opgebouwd dat we de bestaande klanten tevreden willen houden. Ik verwacht dat we van hen tijdens of na de feestdagen wel wat productverbeteringen zullen ontvangen.”

Uitbreidingen aan plugins denkt Jessica nu zelf dankzij de licentieverkoop te kunnen financieren. Daarnaast staan er al wat nieuwe plugins en dus een grootschalige verbetering aan het plugin-platform op de agenda. “Als die stappen slagen, en onze klanten tevreden blijven? Dan houdt niets ons meer tegen om met Woosa komend jaar ook al Duitsland te bedienen.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten