menu

Woosa: ‘Starten zonder lastige techniek’

Wil je een webshop met veel mogelijkheden maar geen gedoe? Dan is er nu Woosa. Een nieuwe speler op de Nederlandse markt, die het gat wil vullen dat Magento en Lightspeed mogelijk creëren. Op de Webwinkel Vakdagen spraken wij met de bedenker van het concept, Jessica Hoogsteen.

In Nederland was software voor starters in het middensegment langere tijd goed vertegenwoordigd. Voor de gemiddelde kleine webwinkel met een omzet tot een miljoen euro, waren er veel platformen waaruit de keuze kon worden gemaakt. Volgens Jessica Hoogsteen, bedenker van Woosa, is die situatie de afgelopen jaren wel veranderd.

Aanbod in software afgelopen jaren sterk teruggelopen

Dankzij de dominantie van Lightspeed en Magento werden spelers die zelf eigen software aanboden steeds vaker simpelweg internetbureaus, die ook marketing of designwerk gingen aanbieden. Namen als LogiVert, One-Stop-Webshop of MyShop, die voorheen puur en alleen software verkochten, nemen nu ook ontwerp- of adviesklussen aan. Soms zelfs op basis van software die niet door henzelf is ontwikkeld.

Voor de gemiddelde starter wordt het dan lastig kiezen. “En om offertes te vergelijken, want die liegen er soms niet om. Ondertussen wordt de markt steeds complexer”, is Jessica van mening. Dankzij de visie van Lightspeed is die software met name geschikt voor spelers die een omnichannel-strategie hanteren. Dat betekent ook een fysieke kassa, of op zijn minst een pakket waarbij meerdere plugins of extensies nodig zijn, en dankzij de appstore kunnen dat ingewikkelde keuzes worden. Magento 2 is juist weer interessant voor partijen die het duurdere Magento Commerce kunnen betalen.

‘Lightspeed te complex, Magento 1 wordt al uitgefaseerd’

Waar die softwareleveranciers graag qua functionaliteit uitbreiden om mee te kunnen groeien met hun klantenbestand, laten ze een gat vallen voor nieuwe ondernemers, die door alle technische mogelijkheden door de bomen het bos niet meer zien. Veel bestaande webwinkeliers kunnen wat langer doorgaan met Magento 1 en kennen hun techniek inmiddels wel, maar nieuwe starters willen niet beginnen op software die al wordt uitgefaseerd, of vinden de twee eerdergenoemde pakketten te complex om er nu nog mee te kunnen beginnen.

Woosa: ‘relaxed ondernemen’

Jessica denkt dat nu het ideale moment is gekomen om een nieuw platform te lanceren dat simpel is en waarvoor je geen techniek hoeft te hebben gestudeerd om er gebruik van te kunnen maken. Sinds 1 december werkt ze vier dagen per week aan haar eigen onderneming, daarnaast heeft ze een freelancer ingeschakeld en een Lead Developer aangesteld.

De motor is gebaseerd op WordPress WooCommerce, maar klanten kiezen gewoon voor Woosa. Een softwarepakket dat alle updates en technische functionaliteiten aan haar klanten biedt. Die zich volgens Jessica eerst maar eens bezighouden met goede producten, een goede marketing, en klantenservice. De techniek is volgens haar iets waarmee ondernemers zich juist het minst moeten bezighouden.

De plugins die ze aanbiedt mogen geen externe verwijzingen of voor klanten onduidelijke teksten bevatten, maar moeten echt zijn afgestemd op de gesloten omgeving van Woosa. Met partners wil ze hiervoor zorgen. Een van de eerste partners, en die op het gebied van achteraf betalen ook wel even exclusiviteit zal krijgen op achterafbetalingen, is Billink, waar Jessica voorheen voor werkte en nog altijd een dag in de week werkzaam voor is.

‘Dit jaar zou ik graag al eindigen met honderden klanten’

Woosa is nog amper van start, maar de ambities zijn al groot. “Ik verwacht Magento of Lightspeed niet zomaar van de troon te stoten, maar als ik voor vijf tot tien procent van hun klanten een beter alternatief kan bieden, zou ik dit jaar al af kunnen ronden met honderden klanten. Dat scenario is zeker uitgedacht in mijn eigen businessplan, al moet er dan natuurlijk ook een investeerder aan te pas komen, want momenteel zijn er alleen een lead developer en freelance programmeurs voor me actief, en bij die aantallen zal de organisatie van Woosa zelf ook moeten groeien.”

Maar het worst case-scenario dan?

Vanuit Ecommerce News hebben we eerder soortgelijke ambities gezien, bij Sumostore. Die wist inderdaad in het eerste jaar duizend geïnteresseerden te vinden, en was ook gebaseerd op open source. Maar door het gratis model werd er uiteindelijk niets verdiend, en zonder investeerder bleek daar dat de kosten bij die aantallen al snel opliepen. Uiteindelijk sneuvelde het idee alsnog voordat het haar eigen eerste verjaardag had gehaald.

Jessica legt uit dat ze die case eigenlijk niet eens zo zeer gevolgd heeft, en van haar eigen kracht uit wil gaan. “Ik heb wel een freemium-model overwogen en kijk zeker ook naar de mogelijkheden die een investeerder kan bieden om de markt snel open te breken. Maar ik moet ook realistisch blijven en weet dat het zoeken daarnaar mogelijk tegen kan vallen en dus kies ik nu direct voor dit prijskaartje waarmee ik snel break-even zou moeten draaien. En daarna kan het volgens mij heel hard gaan. De concurrentie mag zijn borst natmaken!”

Tags

Reacties